پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.09.2013, 9:42

نامه صدو یک فعال سیاسی و مدنی


نامه صد و یک فعال سیاسی و مدنی، مدافعان حقوق بشر، استاد دانشگاه و زندانیان سیاسی سابق


حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل ماراتن ده ساله بحران هسته‌ای را وارد فصل جدیدی می‌کند. طبق ادعا‌ها قرار است مذاکرات و گفتگو‌های روحانی و وزیر خارجه مقدمه تنش زدایی هسته‌ای باشد. سخان خامنه‌ای وعقب نشینی وی در پوشش «نرمش قهرمانانه» نیز فضا را برای تغییر از فاز تقابل به تعامل هموار ساخته است.

از اینرو فصل جدید سرشار از امید‌ها و بیم‌ها است. قرار دادن قطار سیاست هسته‌ای در ریل‌های اعتدال وعقلانیت می‌تواند مهر پایانی بر ویرانی‌هایی بزند که تنش زایی هسته‌ای حکومت در طول هشت سال گذشته به بار آورده است.

نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد نوید بخش توقف ستیزه جویی در سیاست خارجی بود. حسن روحانی در دوران رقابت‌های انتخاباتی و فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش با انتقاد از سیاست‌های هسته‌ای موجود، به مردم وعده داد که تحریم‌ها را کاهش خواهد داد. او در تبلیفات انتخابی‌اش به درستی، چرخیدن سانتریفوژ‌ها را مشروط به چرخیدن چرخ زندگی مردم نمود.

معنای مشخص و صریح رای مردم در ۲۴ خرداد در عرصه سیاست خارجی، نفی دیدگاه خصومت محور حکومت و تاکید بر آشتی با جهان بود. مردم مهر ابطال بر نظرات ولی فقیه و برخی از مسئولین سپاه زدند و اعلام داشتند حاضر نیستند گروگان عظمت طلبی اتمی حکومت شوند. در واقع رهبری، اصول گرایان افراطی و سپاهیان ماجرا جو مخاطب رای مردم در میانه روی، اعتدال و عقلانیت در سیاست خارجی بودند، تا با دست کشیدن از فعالیت‌های ماجراجویانه هسته‌ای، با آتش بازی نکنند و سرنوشت ملت را با خیال پردازی‌های کودکانه و علائق ایدئولوژیکشان بیش از این در معرض آسیب‌های جبران نا‌پذیر قرار ندهند.

حال به نظر می‌رسد شرایط برای تحقق وعده‌های روحانی مساعد شده است و واقعیت‌ها و مشکلات سختی که حکومت پیدا کرده است حباب توهم خامنه‌ای و نیرو‌های تحت امرش را ترکانده است. تنش زدایی هسته‌ای، پایان دادن به ماجراجویی و حرکت در جهت فرادست کردن رویکرد متعهد به «منافع ملى» در سیاست خارجی رخداد مثبت و ارزشمندی برای کشور است.

امضا کنندگان این بیانیه حمایت خود را از مصالحه و توافق حول منافع ملی کشور و پایان دادن به بحران هسته‌ای اعلام می‌دارند. اگر چه این اتفاق دیر هنگام صورت می‌گیرد و در طول دهه گذشته لطمات سنگین و بعضا جبران ناپذیری بر پیکره میهن وارد شده است اما پایان دادن هر چه زود‌تر به این روند مخرب گام مثبتی در بهبود کشور بوده و همچنین گذار مسالمت آمیز به دموکراسی و هموار سازی مسیر توسعه پایدار را تقویت می‌کند.

در عین حال این نگرانی نیز وجود دارد که ولی فقیه و گروه‌های نزدیک به او کماکان با استفاده از مزیتی که در قانون اساسی و ساختار قدرت دارند سعی کنند به مانند گذشته دفع الوقت کرده و در مسیر توافق اختلال ایجاد کنند. به باور ما هزینه‌ها و تبعات بر باد دادن امید‌ها و ناکامی مذاکرات این بار بیش از گذشته خواهد بود. از اینرو به تصمیم گیران اصلی حکومت هشدار می‌دهیم که فرصت سوزی نکنند و رویارویی کنونی را به سطح خطرناک تری نکشانند.

به باور ما مخالفان فعال جنگ که رسالت ملی خود را در تلاش هوشمندانه و موثر برای جلوگیری از جنگ و رویارویی خسران بار علیه کشور می‌دانیم، توقف و رفع تحریم‌ها نیازی ضروری برای بهبود حال ملت و کشور است. رفع تحریم‌ها از مسیر پایان‌دهی به ماجراجویی هسته‌ای حکومت می‌گذرد. ما امضا کنندگان انتظار داریم که آقای روحانی گام‌های جدی برای تغییر در راهبرد‌های هسته‌ای و تغییر جهت گیری از تقابل به تفاهم بر دارند. تغییر نیازمند اقدام عملی و تاکید بر تنش زدایی و تعامل است.

باید از فرصت بدست آمده در جهت ارائه پاسخ سازنده به پیشنهادات ۱+۵ استفاده کرد و در همکاری کامل با آژانس جهانی اتمی و رعایت مفاد معاهده عدم گسترش سلاح‌های اتمی، موانع پیش روی رعایت حق ملت ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای برداشته شود.

ما همچنین معتقدیم تلاش کنگره آمریکا برای افزایش تحریم‌ها در مقطع کنونی، تاثیری منفی در مسیر تفاهم هسته‌ای می‌گذارد. لازمه تفاهم هسته‌ای ارائه چهارچوبی مناسب از ناحیه طرفین برای حل منازعه است.

در این راستا باید مراقب بود پافشاری یکجانبه بر ادامه غنی سازی اورانیوم در سطوح مختلف، این مذاکرات را باز به بن بست نکشاند.

به باور ما، فعالان دموکراسی خواه و نیرو‌های جامعه مدنی باید محور اصلی فعالیت‌‌هایشان را بر روی ایجاد فشار به حکومت ایران و بخصوص شخص رهبری و نیرو‌هایی که در هشت سال گذشته رکن اصلی سیاست سرکوب گسترده در داخل و تخاصم در خارج بوده‌اند، متمرکز سازند تا مذاکرات پیش رو با موفقیت مواجه شده و میهن و ملت بیش از این قربانی ماجراجویی اتمی و بحران خود ساخته حکومت نشوند.


امضا کنندگان:
الف- (۱۳-۱) آرش آباد‌پور، آینده آزاد، روشنک آسترکی، بابک اجلالی، مهرداد احسانی‌پور، احمد احمدیان، جمشید اسدی، فرید اشکان، بیژن افتخاری، علی افشاری، مهدی اقدم، مهدی امینی، نیکروز اولاد اعظمی،
ب- (۱۷-۱۴) احمد باطبی، حسین باقر‌زاده، مهران براتی، شهلا بهار دوست
پ- (۲۲-۱۸) میثاق پارسا، مهناز پراکند، بهزاد پرنیان، سعید‌پور حیدر، بیژن پیرزاده،
ت- (۲۷-۲۳) حبیب تبریزیان، نیره توحیدی، حسین ترکاشوند، علی تقی‌پور، محمد علی توفیقی
ج- (۳۱-۲۸) مهدی جامی، امیر جمالی، محمد جهان پرور، پویا جهاندار
ح- (۳۴-۳۲) علی حسین خانی، ناهید حسینی، بیژن حکمت
خ- (۳۵) جمشید خون جوش
د- (۳۹-۳۶) کمال داوودی، فریبا داوودی مهاجر، مهرداد درویش‌پور، آرش دشتکار،
ر- (۴۱-۴۰) علی اصغر رمضان‌پور، اکبر روحانی
ز- (۴۲) حسن زهتاب
س (۴۵-۴۳) نسترن سامی، بهروز ستوده، رضا سیاووشی
ش- (۴۸-۴۶) رحیم شامبیاتی، داراب شباهنگ، روحی شفیعی
ص- (۵۲-۴۹) بیژن صف سری، رامین صفی‌زاده، محمد صنیع، فرهاد صوفی،
ظ- (۵۳) حمید رضا ظریفی نیا،
ف- (۶۰-۵۴) علی فتوتی، امیر حسین فتوحی، کیوان فروزان، ناهید فرهاد، منصور فرهنگ، فیروزه فولادی، شهاب فیضی
ق- (۶۳-۶۱) جعفر قدیم خانی، رضا قریشی، علی‌اکبر قنبری
ع- (۷۲-۶۴) محبوبه عباسقلی‌زاده، غلام عباسی، مزدک عبدی‌پور، مهدی عربشاهی، خسرو علاف اکبری، کاظم علمداری، طیبه علیرضایی، حسین علوی، رضا علوی،
ک- (۷۷-۷۳) سمانه کریم‌زاده، علی کلائی، علیرضا کیانی، امید کوهی، پروین کهزادی
گ- (۷۸) امیر حسین گنج بخش
م- (۹۰-۷۹) رضا مبین، پویان محمودیان جگرایی، منصور معدل، عبدالحمید معصومی تهرانی، امیر معماریان، حسن مکارمی، مرتضی ملک محمدی، اشکان منفرد، بهزاد مهرانی، بهناز مهرانی، علیرضا موسوی، زیبا میر حسینی،
ن- (۹۹-۹۱) حسن نایب هاشم، روجا نجفی، بورگان نظامی نرج آباد، راضیه (پری) نشاط، آرسن نظریان، شروین نکوئی، مرتضی نگاهی، مهدی نوربخش، فرهاد نوری
ه- (۱۰۱-۱۰۰) نادر هاشمی، رضا هیوا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024