پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.09.2013, 0:21


گزارش بازرسان سازمان ملل متحد  روز دوشنبه تحویل بان کی‌مون، دبیرکل این سازمان شد. بازرسان در جریان بررسی‌های خود به نشانه‌های “روشن و قانع‌کننده” از کاربست گاز اعصاب سارین در حمله ۲۱ اوت در حومه دمشق دست یافته‌اند.

بر این اساس، گاز با خمپاره‌های زمین به زمین به محل رسیده و “غیرنظامیان از جمله چهار صد کودک” نیز هدف حمله بوده‌اند. گزارش بازرسان سازمان ملل به سرپرستی پروفسور آکه سلستروم سوئدی در ساعات پایانی دوشنبه (به وقت محلی) در نیویورک منتشر می‌شود.

مأموریت بازرسان پاسخ به این پرسش بود که آیا در حمله یادشده از تسلیحات شیمیایی استفاده شده و اگر شده چه نوع گازی به کار رفته است. تعیین مسئولیت حمله بر عهده تیم بازرسی نبوده است.

در حمله حدود چهار هفته پیش به حومه دمشق، بنا بر گزارش‌ها، بیش از ۱۴۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. هواداران و مخالفان رژیم سوریه یکدیگر را به کاربست تسلیحات شیمیایی متهم می‌کنند. آمریکا ارتش سوریه را مسئول حمله می‌داند؛ روسیه و سوریه شورشیان را متهم به این عمل می‌کنند.

خصوصیات گاز سارین

گاز اعصاب سارین از مخوف‌ترین مواد تشکیل‌دهنده تسلیحات غیرمتعارف است؛ رنگ، بو یا مزه خاصی ندارد و تنها نیم میلی‌گرم از آن در چند دقیقه به مرگ منجر می‌شود.

سارین از راه پوست یا دستگاه تنفسی وارد بدن قربانی می‌شود و پادزهر آن تنها در صورت استفاده فوری مؤثر است. این گاز یکی از آنزیم‌های کلیدی در انتقال پیام‌های عصبی را از کار می‌اندازد.

با ورود سارین به بدن، بسته به مقدار آن، اختلال در بینایی، تنگی نفس، انقباض عضلانی، تهوع، بی‌هوشی و از کارافتادن دستگاه تنفسی بروز می‌کند. این گاز در سال ۱۹۳۸ توسط دانشمندان آلمانی تولید شد و نام آن برگرفته از حروف نام چهار سازنده آن است.

سارین بنا بر اطلاعات سازمان بهداشت جهانی ۲۶ بار مرگ‌آفرین‌تر از سیانور است و حتی نجات‌یافتگان تا مدت‌ها از پیامدهای منفی مسمومیت ناشی از آن رنج می‌برند.

مارک لایل گرنت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، شامگاه دوشنبه (۱۶ سپتامبر/ ۲۵ شهریور) به خبرنگاران گفت که “تردیدی باقی نمانده” که رژیم سوریه مسئول حمله شیمیایی به حومه دمشق است. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در این سازمان نیز مدعای گرنت را تأیید کرد.

جی کارنی‌، سخنگوی کاخ سفید با تکیه به گزارش بازرسان سازمان ملل گفت: «اطلاعات مندرج در این گزارش حاکی از آن است که گاز سارین با خمپاره‌های زمین‌ به زمینی شلیک شده که فقط در اختیار رژیم اسد است و این امر مسئولیت (این حمله را) روشن می‌سازد.»

جنایت جنگی در سوریه

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که براساس گزارش بازرسان این سازمان، در جریان حمله ماه گذشته به حومه دمشق از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است.

به گفته آقای بان، اکثر نمونه‌های مورد آزمایش نشان دهنده استفاده از گاز سارین است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرده که استفاده از چنین سلاح هایی در سوریه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

اتهامات وارده از سوی آمریکا علیه سوریه در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی، این کشور را در معرض حمله نظامی آمریکا و متحدانش قرار داد. در پی این تحول، روسیه و آمریکا بر سر کنترل این تسلیحات به توافق رسیدند.

در حال حاضر قدرت‌های جهانی سعی دارند تا قطعنامه‌ای را از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه به تصویب برسانند.

بان کی مون امروز گفت که با قلبی اندوهگین گزارش بازرسان سازمان ملل متحد را به اطلاع شورای امنیت می‌رساند.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود که بازرسان سازمان ملل متحد بعد از بررسی دقیق نمونه‌هایی که از محل حمله به دست آورده اند به این نتیجه رسیده اند که در این حملات “از موشک‌های زمین به زمین حاوی گاز سارین استفاده شده است”.

آقای بان، با اشاره به درد و رنج قربانبان حمله شیمیایی اظهار داشت: “بازماندگان این حادثه گفتند که به دنبال حمله، آنها عوارض مختلفی مانند تنگی نفس، عدم درک مکان، مشکل دید، حالت تهوع، خارش چشم و همچنین ضعف عمومی بدن را تجربه کرده اند.”

وی افزود که مطمئن است که “همه به همراه وی این جنایت هولناک را محکوم می‌کنند” و افزود که جامعه جهانی مسئولیت دارد تا مسببین این اقدام را به سزای اقدام خود برساند.

به گفته خبرنگاران، این گزارش سازمان ملل می‌تواند به طور بالقوه بر فشار جامعه جهانی برای صدور قطعنامه‌ای علیه سوریه بیفزاید.

تبعات برای سوریه

پیشتر فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه گفته بود که کشورش، بریتانیا و آمریکا خواستار صدور قطعنامه‌ای “قاطع” از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه هستند.

در جریان مذاکراتی که امروز (دوشنبه ۱۶ سپتامبر) با حضور رئیس جمهور و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، جان کری وزیر خارجه آمریکا و ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا در پاریس برگزار شد، آنها موافقت خود را با برنامه زمانی دقیقی برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه اعلام کردند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جریان کنفرانس خبری مشترکی که در پایان این نشست برگزار شد گفت که بریتانیا، فرانسه، روسیه و آمریکا موافقت کرده اند که عدم پایبندی سوریه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تبعاتی برای آن کشور داشته باشد.

همچنین، رئیس جمهور فرانسه در جریان نطقی تلویزیونی تاکید کرد که برای “اعمال فشار بر سوریه، گزینه نظامی همچنان باید پا برجا باشد.”

مارک لایل گرنت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، شامگاه دوشنبه (۱۶ سپتامبر/ ۲۵ شهریور) به خبرنگاران گفت که “تردیدی باقی نمانده” که رژیم سوریه مسئول حمله شیمیایی به حومه دمشق است. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در این سازمان نیز مدعای گرنت را تأیید کرد.

جی کارنی‌، سخنگوی کاخ سفید با تکیه به گزارش بازرسان سازمان ملل گفت: «اطلاعات مندرج در این گزارش حاکی از آن است که گاز سارین با خمپاره‌های زمین‌ به زمینی شلیک شده که فقط در اختیار رژیم اسد است و این امر مسئولیت (این حمله را) روشن می‌سازد.»

****

توافق روسیه و آمریکا

به دنبال استفاده از سلاح شیمیایی در اواخر ماه گذشته میلادی در سوریه، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرد و گفت که این اقدام از سوی شورشیان مخالف دولت صورت گرفته است.

در نهایت و پس از واکنش های گسترده جهانی به احتمال حمله نظامی به سوریه، آمریکا و روسیه بر سر کنترل سلاح های شیمیایی سوریه توافق کردند.

توافق شش ماده‌ای روسیه و آمریکا شامل موارد زیر است:

■ میزان و نوع تسلیحات شیمیایی سوریه باید مشخص شده و “به سرعت” تحت کنترل جامعه بین المللی قرار بگیرد.
■ سوریه باید ظرف یک هفته فهرستی از دخایر تسلیحات شیمیایی خود ارائه کند.
■ براساس کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی، تدابیر ویژه ای برای “تخریب سریع” سلاح ها اتخاذ شود.
■ سوریه باید به بازرسان اجازه فوری دسترسی به تمامی محل های نگهداری سلاح های شیمیایی خود را بدهد.
■ تمام سلاح های شیمیایی سوریه باید نابود شود که این شامل احتمال خارج کردن این گونه سلاح ها از کشور سوریه نیز می شود.
■ سازمان ملل حمایت تدارکاتی در اختیار تیم بازرسان قرار دهد.

منتقدین از جمله جان مک کین و لیندزی گراهام، دو سناتور جمهوریخواه هوادار اقدام نظامی علیه بشار اسد، توافق به عمل آمده را بی معنی دانسته‌اند. به گفته آنها این توافق به بشار اسد اجازه می دهد از فرصت به دست آمده برای “فریبکاری” استفاده کند.

به نوشته جرمی بوئن، سر دبیر امور خاور‌میانه‌ بی بی سی، برخی از مقامات سوری می‌گویند عناصری در کشور، از دست کشیدن از سلاح‌های شیمیایی کشورشان، که به نظر آنها قویترین سلاح‌های بازدارنده‌ این کشور در مقابل دشمنانی چون اسراییل محسوب می شوند، ناراضی هستند.

آقای بوئن معتقد است اینکه رئیس جمهور سوریه به چه صورت توافق اعلام شده (بین آمریکا و روسیه) در مورد کنترل سلاح‌های شیمایی این کشور را عملی کند، به مسکو بستگی دارد.

او اضافه می‌کند اگر فرض کنیم که روسیه بخواهد که دمشق از سلاح‌های شیمیایی خود دست بکشد، با توجه به اینکه خود روسیه سلاح‌های مشابهش را از بین برده، دلیلی وجود نخواهد داشت که بشار اسد بخواهد برخلاف نظر مهمترین متحد خود عمل کند.

روسیه به سوریه سلاح و مهمات می‌فروشد و مهتر از آن از سوریه در شورای امنیت حمایت کرده است. همه اینها به عقیده آقای بوئن نشانگر میزان نفوذ مسکو بر مقامات دمشق است.


منابع: دویچه وله،‌ بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024