جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.09.2013, 6:15


وزارت علوم روز گذشته در رابطه با وضعیت دانشجویان ستاره‌دار تصمیم‌گیری کرد. اطلاعات کسب‌شده «شرق» از سوی دانشجویان ستاره‌دار و مسوولان وزارت علوم نشان می‌دهد، براساس این تصمیم دانشجویان ستاره‌دار قبل از سال ۱۳۹۰ باید دوباره در آزمون‌های سراسری شرکت کنند و دانشجویانی که طی سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ ستاره‌دار شده‌اند می‌توانند در دانشگاه‌هایی که قبول شده‌اند، ثبت‌نام کنند. اقدامی که در اولین قدم از سوی توفیقی خبر خوشی برای این دانشجویان است و از سوی دیگر می‌تواند باز هم زمینه تضییع حق دانشجویان ستاره‌دار قبل از سال ۱۳۹۰ را فراهم کند.

این تصمیم در شرایطی است که یک منبع آگاه در وزارت علوم نیز با تایید این تصمیم وزارت علوم تاکید کرده است: «دیگر مراحل گزینش برای دانشجویان ستاره‌دار قبل از سال ۱۳۹۰ صورت نمی‌گیرد و این‌دسته از دانشجویان می‌توانند، با شرکت دوباره در آزمون‌های سراسری و قبولی در آزمون وارد دانشگاه‌ها شوند.»

در همین رابطه پیش از این هم سازمان سنجش آموزش کشور طی چند هفته اخیر اقدام به احضار تعدادی از دانشجویان کرده بود و از طریق «هیات گزینش دانشجو» در این سازمان، اقدام به پرس‌وجو‌هایی از برخی دانشجویان کرده است. در همین رابطه پیش از این «جعفر توفیقی» در پاسخ به این سوال که «در وزارت علوم چه پیگیری‌هایی برای رفع مشکلات این‌دسته از دانشجویان انجام داده‌اید؟» می‌گوید: «در اولین مرحله بنده درخواست گزارشی کرده‌ام از سازمان سنجش که گزارش بیاید بررسی کنیم و کلا جهت‌گیری ما این است که امسال هیچ‌کس به دلیل شایبه‌های سلیقه‌ای و سیاسی از تحصیل محروم نشود و این کار را اجرایی می‌کنیم. درواقع، امسال «دانشجوی ستاره‌دار» نخواهیم داشت.

حق ما شرکت دوباره در آزمون نیست

تصمیم وزارت علوم در رابطه با شرکت دوباره دانشجویان ستاره‌دار سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ در آزمون سراسری در شرایطی است که دانشجویان مراجعه‌کننده به وزارت علوم از این تصمیم وزارت علوم رضایت ندارند.

«مهدی» دانشجوی ستاره‌دار سال ۱۳۸۶ در این‌باره به «شرق» می‌گوید: شش‌سال از طبیعی‌ترین حق خود در جامعه یعنی تحصیل دور مانده‌ام. در این شش‌سال دستاویزی در وزارت علوم و سازمان سنجش نداشتیم و وقتی آقای توفیقی فراخوانی اعلام کردند، امید تازه برای ما ایجاد شد. اما پاسخ وزارت علوم به درخواست ما باعث تضییع دوباره حق ما می‌شود. من در سال ۸۶ ماه‌ها برای حضور در کنکور درس خواندم. رتبه‌ام دو رقمی بود و می‌توانستم در بهترین دانشگاه کشور درس بخوانم این حق مرا به خاطر یک تجمع کوچک در خوابگاه در اعتراض به وضعیت بهداشتی خوابگاه از من گرفتند. او می‌افزاید: برای دانشجویان ستاره‌دار بعد از سال ۱۳۹۰ خیلی خوشحالم که به دانشگاه برمی گردند، اما حق ما هم برگشت به دانشگاه و دریافت کارنامه‌هایمان است و به نظرم وزارت علوم باید در این زمینه دوباره تجدیدنظر کند.

«سیاوش» دیگر دانشجوی ستاره‌دار در سال ۱۳۸۷ در این رابطه به «شرق» می‌گوید: مسوولان وزارت علوم در سال ۱۳۸۷ بنا به دلایل واهی من را ستاره‌دار کردند و نگذاشتند وارد دانشگاه شوم. پاسخی که وزارت علوم به ما داده است نمی‌تواند مشکل ما را حل کند و باید دوباره فکری به حال ما کنند. شرکت در کنکور نیازمند صرف توان و زمان بیشتری است و ما چه گناهی کرده‌ایم که به دلایل واهی باید دور از دانشگاه بمانیم. او می‌افزاید: بخش زیادی از دانشجویان ستاره‌دار هم اکنون درگیر شغل و فعالیت کاری شده‌اند و در توان‌شان نیست دوباره در کنکور شرکت کنند.

زخم مانده از دولت‌های نهم و دهم بر بدنه دانشگاه‌ها

با این حال «دانشجویان ستاره‌دار» بحث و اتفاق جدیدی نیست و سابقه آن نیز به دولت قبل بازمی‌گردد. مساله‌ای که به دلیل اهمیت بالای آن، همانند موضوعاتی همچون گرانی و تورم، شاه‌بیت مشترک مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی برخی نامزدها از سال ۸۸ تاکنون بوده است.

همچنین مسوولان سازمان سنجش معتقدند: «استعلام از وضعیت دانشجویان، قانون مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها ندارد.» به طوری که ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور خرداد امسال در این‌باره با تایید وجود دانشجوی ستاره‌دار، عنوان می‌کند: «از بعد از انقلاب اسلامی در کلیه دوران، استعلام برای پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی وجود داشته است.» به طوری که ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور خردادماه امسال در این‌باره با تایید وجود دانشجوی ستاره‌دار، عنوان می‌کند: از بعد از انقلاب اسلامی در کلیه دوران، استعلام برای پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه استعلام از وضعیت پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از نهادهای اطلاعاتی، کمیته انضباطی دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شود، اظهار کرد: براساس نتایج این استعلام‌ها پذیرفته‌شدگان می‌توانند با تعهد یا بدون آن ادامه تحصیل دهند. رییس سازمان سنجش ادامه داد: به‌عنوان مثال از تعداد ۱۱هزار پذیرفته‌شده دوره دکترای ۹۱ حدود ۳۲نفر به‌عنوان دانشجوی ستاره‌دار معرفی شدند که آنان نیز درخواست تجدیدنظر کرده‌اند؛ بنابراین روند تعداد دانشجویان ستاره‌دار افزایشی نداشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024