چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - Wednesday 17 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.09.2013, 6:56


بی بی سی: نمایندگی سازمان ملل در عراق و کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان حمله به اردوگاه اشرف، محل استقرار شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران را محکوم دانسته‌اند.

در پی گزارش حمله به اردوگاه اشرف در نزدیکی بغداد، هیات نمایندگی ویژه سازمان ملل در عراق - یونامی - با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این هیات از محل اردوگاه اشرف که روز یکشنبه این هفته هدف حمله مسلحانه قرار گرفت بازدید به عمل آورده است.

در این بیانیه آمده است که نمایندگان هیات در بازدید از اردوگاه اشرف ۵۲ جنازه را که در یک سردخانه موقت در اردوگاه نگهداری می‌شود مشاهده کرده‌اند. گفته می‌شود که حدودیکصد نفر در اردوگاه اشرف سکونت داشتند.

این بیانیه می‌افزاید که “به نظر می‌رسد که کشته شدگان در اثر اصابت گلوله کشته شده‌اند و در اکثر اجساد، محل اصابت گلوله در ناحیه سر و بالاتنه مشاهده شده و دست تعدادی از کشته شدگان نیز بسته بود.”

سرپرستی گروه اعزامی یونامی به اردوگاه اشرف را گیورگی بوسزتین، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، برعهده داشت و سرپرستان بخش‌های حمایت از حقوق بشر و پزشکی هیات نیز او را همراهی می کردند.

همزمان، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با صدور بیانیه مشترکی با یونامی گفته است که این نهاد “کشتن چند ده نفر در اردوگاه اشرف واقع در شمال عراق را به شدت محکوم می‌کند و از دولت عراق می‌خواهد در مورد این واقعه تحقیقات لازم را انجام دهد و نتیجه آن را به آگاهی عموم برساند.”

در این بیانیه به نقل از یونامی آمده است که تعدادی از ساختمان‌های واقع در اردوگاه آسیب دیده و یک ساختمان نیز آتش گرفته بود و هیات نمایندگی، مقادیری مواد منفجره را در محل مشاهده کرده است.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل درعراق نیز ضمن محکوم کردن حمله به اردوگاه اشرف، از دولت این کشور خواسته است رسیدگی پزشکی به زخمی‌های حمله روز یکشنبه و امنیت افراد باقی مانده در اردوگاه اشرف و همچنین اردوگاه آزادی، واقع در نزدیکی فرودگاه بغداد را تضمین کند.

رسانه‌های خبری جهان تصاویری از قربانیان حمله روز یکشنبه به اردوگاه اشرف را منتشر کرده‌اند و طرفداران این گروه در نقاط مختلف جهان، با برگزاری تظاهراتی، دولت عراق را مسئول کشته شدن ساکنان اردوگاه دانسته و خواستار توجه جامعه جهانی به این واقعه شده‌اند.

مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا نیز قتل ساکنان اردوگاه اشرف را محکوم دانسته و خواستار رسیدگی به این واقعه شده‌اند اما در مورد عامل آن، اظهار نظری نکرده‌اند. نخست وزیر عراق وعده داده است که در این زمینه تحقیقات لازم صورت خواهد گرفت.

وقوع حمله

روز یکشنبه این هفته گزارش شد که درگیری در اردوگاه اشرف، که زمانی محل اصلی استقرار اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق بود، تلفاتی برجای گذاشته است. در پی این گزارش، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای، از کشته شدن ۷۰ عضو سازمان مجاهدین در عراق ابراز خرسندی کرد و گفت که آنان “به دست فرزندان مجاهدان عراقی” کشته شده‌اند.

وب‌سایت تلویزیون پرس تی وی، متعلق به جمهوری اسلامی نیز حمله به اردوگاه اشرف را به “گروهی از مردم عراق و خانواده شهدای تروریست‌ها” نسبت داد و افزود که “عراقی‌هایی که به این اردوگاه حمله کردند خواستار اخراج تمامی تروریست‌های سازمان مجاهدین خلق از عراق شدند.” این وب‌سایت نظراتی از سوی مراجعان خود حاوی ابراز شادمانی از واقعه اردوگاه اشرف را هم منتشر کرد.

پیشتر، سازمان مجاهدین خلق نیروهای دولتی عراق را به حمله به اردوگاه اشرف متهم کرده بود اما دولت عراق این اتهام را رد کرد. این اردوگاه برای سال‌ها، محل زندگی شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق بوده که امکان بازگشت به کشورشان را هم نداشته‌اند.

اردوگاه اشرف در زمان جنگ ایران و عراق در نزدیکی بغداد ایجاد شد تا اعضای سازمان مجاهدین خلق که از ایران گریخته بودند، در آن مستقر شوند. اعضای این سازمان از امکانات تسلیحانی برخوردار بودند و بلافاصله پس از اعلام آتش بس در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ شماری از آنان به داخل خاک ایران اعزام شدند اما نیروهای دولتی توانستند پیشروی آنها را متوقف و آنها را وادار به عقب‌نشینی به داخل خاک عراق کنند.

پس از حمله ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و سقوط حکومت صدام حسین، رهبر سابق آن کشور، نظامیان آمریکایی اعضای سازمان مجاهدین را “نفرات مسلح غیرمتخاصم” تعریف کرده و پس از خلع سلاح آنان، حفظ امنیت ساکنان اردوگاه اشرف را برعهده گرفتند.

با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، امنیت این اردوگاه به دولت عراق سپرده شد که احتمالا تحت فشار دولت ایران، خواستار خروج آنان از اردوگاه و حتی از عراق شد.

براساس توافق بین سازمان ملل و دولت عراق در دسامبر سال ۲۰۱۱، بیش از سه هزار تن از ساکنان اردوگاه اشرف به محل دیگری موسوم به اردوگاه آزادی - کمپ لیبرتی - منتقل شدند و در حال حاضر، کمیساریای آوارگان سازمان ملل به وضعیت پناهندگی آنان رسیدگی می‌کند.

سازمان مجاهدین خلق ایران به عنوان یک گروه اسلامگرای مخالف نظام سلطنتی ایران پایه گذاری شد و در سال های قبل از انقلاب، به عملیات مسلحانه علیه حکومت وقت مبادرت می‌کرد و از حامیان مهم انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بود.

پس از انقلاب، بین رهبری این گروه و آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی اختلاف نظر بروز کرد که به درگیری‌های خیابانی بین طرفداران مجاهدین خلق و نیروهای حکومتی و بازداشت گسترده اعضا و هواداران این گروه و اعدام شماری از آنان منجر شد.

مجاهدین خلق حکومت اسلامی را به اعدام چند هزار تن از اعضا و هواداران خود متهم کرده و در مقابل، جمهوری اسلامی نیز مجاهدین خلق را عامل ترور شماری از مقامات و فعالان طرفدار حکومت دانسته است. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر فعلی جمهوری اسلامی از جمله کسانی است که در سوء قصدهای اوایل دهه ۱۳۶۰ به شدت زخمی شد و گاه خود را از “جانبازان انقلاب” معرفی می‌کند.

حکومت اسلامی سازمان مجاهدین خلق را “گروهک منافقین” لقب داده و گاه برای تشدید اتهام مخالفان خود، آنان را حامی یا مرتبط با این گروه معرفی کرده است. حتی در سال های اخیر هم، افرادی به اتهام ارتباط یا طرفداری از مجاهدین خلق محاکمه و در مواردی اعدام شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024