شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.09.2013, 19:41


عراق: دولتمردان باید در باره کشتار روز ۱ سپتامبر در اردوگاه اشرف تحقیق کنند

پاریس، ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ (۳ سپتامبر ۲۰۱۳). فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از هیات کمک رسانی سازمان ملل در عراق می خواهد گزارش تحقیقات خود در باره اعمال خشونت بار در اردوگاه اشرف  در روز 1 سپتامبر (10 شهریور) را که منجر به قتل احتمالا ۵۲ نفر از ساکنان اردوگاه شد، هر چه زودتر منتشر کند. این دو سازمان از دولتمردان عراق به تاکید می خواهند فوری تحقیقات مستقل و غیرجانبدارانه ای را که دولت وعده داده در پیش بگیرد.

گروه تحقیق هیات کمک رسانی سازمان ملل در عراق که در روز ۱۱ شهریور از اردوگاه اشرف دیدار کرده قرار است تعداد کشته شدگان روز یکشنبه و دلیل مرگ آنها را مشخص کند.

دکتر عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «در هرحال، مسئولیت اصلی رویدادهای روز یکشنبه به عهده دولتمردان عراق است. شرایط حمله هنوز نامشخص است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به شدت امیدوار است که دولت دستوری برای حمله به اردوگاه صادر نکرده باشد و تحقیقات دولت در باره این واقعه که تنها می توان آن را “قتل های فراقضایی” نامید به دستگیری و محاکمه عادلانه مرتکبان آن بیانجامد.”

در پی تفاهم نامه ای بین سازمان ملل و دولت عراق در دسامبر 2011، کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان به درخواست های حفاظت بین المللی بیش از ۳۰۰۰ ساکن اردوگاه اشرف را بررسی کرده است و بیشتر آنها به اردوگاه حریه (پیشتر: اردوگاه لیبرتی) در شمال شرقی بغداد منتقل شده اند. 

عبدالکریم لاهیجی اضافه کرد: «هیات کمک رسانی سازمان ملل در عراق و کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان کوشش های قابل توجهی برای اسکان دوباره این ایرانیان تبعیدی در خارج انجام داده اند. با وجود این که اسکان دوباره حداقل ۱۶۲ نفر از آنها ـ بیشتر در آلبانی ـ گام آغازین خوبی است، واقعه اخیر که در پی حمله های دیگر به ساکنان اردوگاه حریه در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، سرعت بخشیدن به این فرایند را در سازگاری به حقوق بین المللی پناهندگان به شدت ضروری می سازد.»

در پایان فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر نگران شدید خود را از بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز می کند که در آن از کشتن ساکنان اردوگاه اشرف استقبال و آن را به عنوان «انتقام تاریخی فرزندان رشید مجاهدان شهیدِ عراقی» تایید کرده است. این بیانیه را تنها می توان به معنای مشارکت در این گونه قتل های فراقضایی یا حمایت از آنها تلقی کرد.

***

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران:
سازمان ملل باید درخصوص حمله مرگبار به کمپ اشرف تحقیق کند

حمله روز یک‌شنبه به کمپ اشرف دهها تن کشته بر جای گذاشته است.

(دوشنبه، ۱۲ شهریور) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با انتشار بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست که در خصوص حمله اخیر به کمپ اشرف که منجر به کشته شدن دهها تن از ساکنان آن شده است تحقیق کند و همه اقدامات و گام های لازم رابرای حفاظت از ساکنان کمپ دربرابر اعمال خشونت‌های بیشتر به عمل آورد.

روزیک شنبه، ۱۱ شهریور، گفته می شود نیروهای عراقی وفادار به جمهوری اسلامی ایران، به ساکنان کمپ اشرف حمله کرده و جان دهها تن از آنها را ستانده اند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای که بلافاصله پس از انتشار خبرهای مربوط به این حمله منتشر کرد، از این کشتار به عنوان «انتقام تاریخی» یاد کرد و به ستایش حمله کنندگان پرداخت.

کمپین خاطرنشان می کند که حمله اخیر به کمپ اشرف تنها حمله از این نوع نیست و در چندین مورد دیگر نیز حملات مرگباری علیه ساکنان دو کمپ اشرف و کمپ موسوم به لیبرتی انجام شده است.

هادی قائمی، مدیرکمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این زمینه گفت: « ساکنان کمپ اشرف و کمپ لیبرتی در خطرجدی هستند و کشتار اخیر نمونه دیگری از یک جنایت تراژیک است که می توانست از آن جلوگیری شود. مادامی که گروه‌ها و طرف‌های مسوول، در انتقال افراد به مکان های امن دستاوردی نداشته باشند، همه اقدامات لازم باید برای حفاظت از حق حیات ساکنان این مجموعه‌ها برداشته شود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024