جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.09.2013, 13:35

احتمال رای‌گیری مجدد در پارلمان بریتانیا درباره حمله به سوریه


دبیرکل ناتو در یک کنفرانس خبری با متهم کردن سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی گفت: برای رویارویی با تهدیدات امنیتی در خصوص بحران سوریه آماده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری خود در بروکسل گفت: ناتو از هم‌پیمانان خود از جمله ترکیه برای رویارویی با چالش‌ها حمایت می‌کند و به توافقنامه‌های خود با دیگر کشورها پایبند است.

وی افزود: ناتو از دموکراسی حمایت می‌کند و این موضع قدرت ناتو است اما نمی‌توان حمله شیمیایی در سوریه را نادیده گرفت.

راسموسن افزود: هنوز درباره پاسخ به دولت سوریه تصمیمی گرفته نشده اما تاکید می‌کنم که ادله زیادی وجود دارد که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

دبیرکل ناتو تاکید کرد: ناتو هر اقدامی که لازم بداند برای حمایت از اعضای خود به‌ویژه ترکیه بکار می‌گیرد برای همین هم پاتریوت‌ها در این کشور مستقر شده است و هماهنگی‌های گسترده‌ای میان اعضا در این باره وجود دارد.

وی ادامه داد: هماهنگی میان ناتو و دیگر کشورها درباره سوریه همچنان ادامه دارد اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. باید پاسخی محکم به رهبران دمشق داده شود که دیگر شاهد استفاده از سلاح شیمیایی در جهان نباشیم چرا که اگر این کار انجام نگیرد، در واقع پیامی به دیکتاتورهای جهان داده‌ایم که اقداماتشان بازخواستی نخواهد داشت.

دبیرکل ناتو درباره احتمال حمله سوریه به ترکیه نیز گفت: همه به خوبی می‌دانند که حمله به یک عضو ناتو حمله به تمامی ائتلاف است و ما در صورت چنین شرایطی با توافق تمامی کشورهای عضو اقدامی مناسب برای پاسخ به آن انجام خواهیم داد و هم‌اکنون علاوه بر پاتریوت‌ها، چند کشتی نیز برای حمایت از ترکیه و دیگر اعضای ناتو به دریای مدیترانه اعزام کرده‌ایم.

*

دیدار اوباما با مک کین در کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت باراک اوباما در حالی که اخیرا اعلام کرد که قصد دارد برای حمله نظامی علیه سوریه تایید کنگره را به دست بیاورد، اکنون در تلاش است تا حمایت‌ها از این مسئله را در میان آمریکایی‌ها و همچنین سناتورها و دیگر نمایندگان کنگره افزایش دهد.

قرار است در دیدار روز دوشنبه جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با باراک اوباما نگرانی‌های کسانی که احساس می‌کنند باراک اوباما برای مجازات دولت سوریه به دلیل حمله شیمیایی تلاش کافی نمی‌کند، برطرف کند.

سناتور مک‌کین، کاندیدای ریاست جمهوری انتخابات 2008 که از اوباما شکست خورد، اظهار داشت، اوباما از وی خواسته تا به طور خاص به کاخ سفید بیاید تا در خصوص سوریه با هم بحث کنند.

مک‌کین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: از نظر من حمله به سوریه نمی‌تواند تنها در قالب حملات موشکی انجام شود.

وی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی گفت: اوباما دشمنان ما را از طریق مشروط کردن تصمیمش به کنگره تشویق کرده است.

وی به همراه سناتور لیندسی گراهام تهدید کرده‌اند، در صورتی که طرح نظامی دولت اوباما به دنبال تغییر دادن روند جنگ داخلی سوریه به نفع شورشیان نباشد، به طرح وی رای منفی خواهند داد.

روز یکشنبه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا شواهد جدیدی را در قالب نمونه‌های خون و مو دریافت کرده که نشان می‌دهد گاز سارین در حمله ۲۱ اوت در سوریه استفاده شده است.

در کنگره آمریکا مقامات بلندپایه دولت این کشور قانون‌گذاران را در جلسه خصوصی در جریان گذاشته و برای آنها تشریح کرده‌اند که چرا آمریکا مجبور به اقدام علیه دولت سوریه است.

همچنین اوباما به همراه جو بایدن، معاونش و دنیس مک دونوف، رییس دفتر کاخ سفید تماس‌های تلفنی شخصی با قانونگذاران برقرار کرده‌اند. قرار است از امروز (دوشنبه) تا چهارشنبه نشست‌های محرمانه بیشتری در این زمینه انجام شود.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا برای یک نشست در روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی کرده است و کمیته نیروهای مسلح سنا نیز یک روز بعد از آن گردهم خواهند آمد.

احتمال رای‌گیری مجدد در پارلمان بریتانیا درباره حمله به سوریه

نخست‌وزیر انگلیس به منظور بازگشت به پارلمان برای رای‌گیری مجدد در خصوص اقدام نظامی این کشور علیه سوریه تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، «لورد هووارد» از رهبران سابق محافظه‌کاران، «مالکوم ریفکیند» وزیر امور خارجه سابق انگلیس و «لورد اشدون» از رهبران سابق لیبرال دموکرات‌های این کشور رهبری درخواست به منظور رای‌گیری مجدد در پارلمان برای اقدام نظامی علیه سوریه را بر عهده دارند.

مالکوم ریفکیند، رئیس کمیته امنیتی و اطلاعاتی مجلس عوام انگلیس اظهار داشت که وضعیت اکنون تا حد چشمگیری تغییر یافته و در هر روز شواهد هر چه بیشتر قانع‌کننده می‌شوند.

بوریس جانسون،‌ شهردار شهر لندن امروز (دوشنبه) در مطلبی که در روزنامه دیلی تلگراف چاپ کرد گفت که اقدام دیگری در پارلمان در این زمینه می‌تواند در قالب دعوت به مشارکت انگلیس انجام شود.

وی که نسبت به مداخله در سوریه به شدت تردید داشت، معتقد است که پارلمان با به تاخیر انداختن اقدام علیه سوریه برای جمع‌آوری شواهد بیشتر به جامعه بین‌المللی کمک کرده است.

همچنین نشانه‌هایی در خصوص مخالفت حزب کارگر با پاسخ اد میلیبند با بحران سوریه مطرح شده است.

جیم مورفی، وزیر دفاع دولت سایه انگلیس نخستین مقام حزب کارگر بود که پذیرفت پرونده مطرح شده علیه حکومت بشار اسد نسبت به حمله شیمیایی در سوریه با تردید روبرو نیست.

همچنین بن برادشاو، یک وزیر سابق دولت کابینه حزب کارگر تاکید کرد که اکنون به حمایت از رای‌گیری دوم پارلمان می‌پردازد.

جورج آزبورن و ویلیام هیگ، دو تن از مقامات بلندپایه کابینه کامرون روز یکشنبه مساله رای‌گیری دوم پارلمان در خصوص اقدام علیه سوریه را رد کردند.

با این وجود ویلیام هیگ شرایطی را تعیین کرد که باید پیش از آنکه در اقدام علیه سوریه بازبینی انجام شود، می‌بایست مهیا شوند که از جمله آنها همکاری اد میلیبند خواهد بود.

وی هشدار داد که اگر امروز جلوی بشار اسد گرفته نشود این مساله در نهایت منجر به درگیری‌ای خواهد شد که بسیار بزرگتر و دردناک‌تر خواهد بود.

بازبینی در چارچوب زمانی حمله آمریکا علیه سوریه و بروز اطلاعات جدید در خصوص حمله شیمیایی منجر به تقاضای برخی از بلندپایه‌ترین سیاستمداران انگلیس از پارلمان برای یک رای‌گیری مجدد در زمینه اقدام انگلیس علیه سوریه شده است.

بسیاری از ناظران معتقدند، دیوید کامرون بدون آنکه لزومی وجود داشته باشد در رای‌گیری قبلی بدون تعیین جزئیاتی برای اقدام علیه سوریه عجله به خرج داد. ده‌ها نماینده پارلمان انگلیس در آن هنگام در تعطیلات به سر می‌بردند و نمی‌توانستند رای دهند.

همچنین یک نقشه راه حزب کارگر برای اقدام نیز شکست خورد. روز یکشنبه لورد هووارد، از نمایندگان پارلمان انگلیس گفت امیدوار است که سخنرانی رئیس‌جمهوری ‌آمریکا به پارلمان انگلیس فرصتی دیگر برای بررسی مجدد و رسیدن به نتیجه‌ای متفاوت بدهد.

همچنین مالکوم ریفکیند نیز از چنین احتمالی حمایت کرد. وی گفت: بسیاری از نمایندگان پارلمان از جمله اد میلیبند و همکارانش که علیه اقدام نظامی علیه سوریه رای دادند بدین دلیل این کار را کردند که فکر می‌کردند هنوز برای انجام این کار زود است.

وی تاکید کرد: او و نخست‌وزیر ما باید نزد یکدیگر آمده و بگویند اگر ما اکنون می‌توانیم بپذیریم که شواهد قانع‌کننده هستند پارلمان باید فرصت مجددی برای بحث بر سر این موضوع داشته باشد.

همچنین لورد اشدون، از اعضای پارلمان انگلیس نیز گفت که پارلمان می‌تواند در موضع خود بازبینی کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024