جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.09.2013, 7:18

اتحادیه عرب خواستار پاسخ به رژیم اسد شد


وزیران خارجه اتحادیه عرب با اعلام این که دولت سوریه مسئول اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه دمشق است از جامعه جهانی و سازمان ملل خواستند به مسئولیت‌هایشان بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی عمل کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزیران خارجه این اتحادیه در پایان نشست فوق‌العاده‌ای که روز یکشنبه در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار کردند با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که نظام سوریه مسئول کامل استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.

در این بیانیه وزیران اتحادیه عرب از سازمان ملل و جامعه جهانی خواستند به مسئولیت‌های خود در قبال سوریه بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی عمل کرده و عاملان این “جنایت وحشتناک” را به محاکم بین‌المللی معرفی کند.

اتحادیه عرب علاوه بر این ارائه حمایت همه جانبه از ملت سوریه برای دفاع از خود و متحد کردن تلاش‌های عربی و بین‌المللی را برای کمک به مردم سوریه خواستار شد.

وزیران خارجه اتحادیه عرب در پایان تصمیم گرفتند تا نشست این اتحادیه به منظور پیگیری آخرین تحولات سوریه همچنان برقرار باشد.

در این نشست الجزایر نسبت به درخواست از سازمان ملل برای عمل به مسئولیت‌هایش در قبال سوریه موضع محافظه‌کارانه اتخاذ کرد.

مقامات الجزایر اعلام کردند که در انتظار نتایج نهایی تحقیقات تیم محققان سازمان ملل خواهند ماند و هرگونه تصمیمی در حقیقت نقض نظم داخلی شورای اتحادیه عرب است.

لبنان نیز موضعی کاملا محافظه‌کارانه نسبت به این تصمیم اتخاذ کرد. علاوه بر این دو کشور، دولت عراق نسبت به بند مربوط به متهم کردن نظام سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و درخواست از سازمان ملل برای عمل به مسئولیت‌هایش در این خصوص موضعی کاملا محافظه‌کارانه اتخاذ کرد.

محمد عبدالعزیز، وزیر امور خارجه لیبی که ریاست این نشست را بر عهده داشت در آغاز نشست مذکور در سخنانی اعلام کرد، اوضاع سوریه پس از استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه دمشق به منحنی بسیار خطرناکی رسیده است.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز با محکوم کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و ادامه جنایات دیگری چون کشتار جمعی در این کشور اعلام کرد نظام سوریه مسئول این اقدامات است.

نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر نیز بار دیگر تاکید کرد که کشورش خواهان حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی و برگزاری کنفرانس ژنو 2 است.

وی افزود: تنها راه برای آرام کردن اوضاع سوریه مذاکره میان نظام و مخالفان سوریه است.

فهمی در ادامه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در سوریه به شدت محکوم و تاکید کرد که سوریه لقمه‌ای چرب و نرم برای دخالت‌های خارجی نیست.

وزیر امور خارجه مصر در ادامه اعلام کرد: مخالفت مصر با دخالت کشورهای خارجی در سوریه به معنای حمایت از شخص بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیست چرا که ما وظیفه داریم بحران سوریه را به دست خود حل کنیم.

وی همچنین گفت که نظام سوریه مسئول اوضاع کنونی این کشور است و تاکید کرد، حل و فصل سیاسی بهترین راهکار برای خروج از بحران موجود در سوریه است.

فهمی در پایان انفجارهای اخیر در طرابلس را نیز به شدت محکوم کرد.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نیز در اظهاراتی خواهان اتخاذ تصمیمی جدی در حمایت از دخالت کشورهای خارجی در سوریه شده و اعلام کرد که مخالفت با این مداخله معنایی جز تشویق نظام سوریه ندارد.

فیصل تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده که از جامعه جهانی بخواهیم به مسئولیت‌های خود عمل کرده و اقداماتی کوبنده برای پایان دادن به رنج‌هایی که مردم سوریه در سه سال گذشته با آن روبرو بودند اتخاذ کند.

فیصل علاوه بر این گفت که نظام سوریه مشروعیت خود را در جهان عرب از دست داده و از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه عربستان با اعلام اینکه محکومیت‌های صورت گرفته درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه کافی نیست، افزود: استفاده نظام سوریه از این سلاح‌ها در حقیقت شیوه‌ای “شرم‌آور” در واکنش به خواسته‌ها برای بازگشت به شورای امنیتی است که با وتوی روسیه و چین دست بسته نشسته است.

فیصل در ادامه با بیان اینکه دولت سوریه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی از تمامی خط قرمزها عبور و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات دولت سوریه تنها جواب خواسته‌های مردم سوریه برای انجام اصلاحات محدود است اما نظام سوریه با سلاح‌های شیمیایی ممنوعه و گلوله‌ها و موشک‌های استراتژیک پاسخ این درخواست را می‌دهد.

وی تاکید کرد: عربستان حامی ملت سوریه و رهبران آنها در ائتلاف مخالفان سوریه است و از درخواست ائتلاف برای دخالت‌های خارجی جهت سرکوب کردن نظام سوریه استقبال می‌کند.

وی در پایان گفت: نظام سوریه در دخالت حزب الله را گشوده است.

از سوی دیگر، احمد عاصی الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نیز خواهان حمایت از حمله نظامی علیه سوریه شد.

وی علاوه بر این اتخاذ تصمیمی از سوی کشورهای عربی را برای آزادسازی سوریه از حزب الله و جبهه نظامیان حامی اسد خواستار شد.

وی اعلام کرد: نمی‌توان در برابر صدها هزار کشته، مجروح و قربانی سوری منتظر و دست بسته نشست.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در پایان نسبت به ادامه یافتن اوضاع سوریه به شکل کنونی هشدار داده و گفت: سوریه امروز با فاجعه به ویژه در زمینه اوضاع انسانی بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024