جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 31.08.2013, 15:19

اتحاد جمهوریخواهان ایران:


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
استفاده از سلاح شیمیائی را به شدت محکوم می کنیم!
مخالف حمله نظامی غرب ، خواستار فعال شدن سازمان ملل هستیم!

سخنان سران کشورهای امريکا و فرانسه نشانگر آن است که حمله به سوريه قریب الوقوع است. حمله نظامی با هماهنگی سران اين کشورها با متحدين آن ها در منطقه و بدون مجوز از شورای امنيت سازمان ملل، در حال تدارک است. کنار کشيدن انگليس از ائتلاف سه گانه، به تغيير تصميم سران دو کشور ديگر منجر نگرديده است. دستآويز حمله، کاربرد سلاح شيميائی در سوريه است. سران اين کشورها در استفاده از سلاح شيميائی توسط رژيم اسد ترديدی ندارند، اما تاکنون مستندات خود را در اختيار رسانه ها، افکار عمومی و سازمان های بين المللی قرار نداده اند. ماموريت بازرسان سازمان ملل متحد به سوريه هم پايان نيافته و گزارش آن ها ارائه نگرديده است.

هدف حمله نظامی تنبيه رژيم اسد و نه سرنگونی آن مطرح شده است . ولی حمله نظامی با کنش و واکنش هایی از طرف دولت سوريه و برخی نيروهای منطقه روبرو خواهد شد و به احتمال قوی از مرزهای سوريه فراتر خواهد رفت و به کشورهای همسايه امتداد پيدا خواهد کرد. خاورميانه در وضعيت بحرانی به سر می برد و حمله نظامی بر دامنه آن خواهد افزود و پيآمدهای فاجعه باری برای منطقه خواهد داشت.

حمله نظامی به سوريه جمهوری اسلامی را در وضعيت سختی قرار خواهد داد. سوريه متحد استراتژيک جمهوری اسلامی است و جايگاه ويژه در سياست های منطقه ای آن دارد. جمهوری اسلامی تا کنون از رژيم مستبد اسد در مقابل مخالفين دفاع کرده است. سرنگونی رژيم اسد به موقعيت جمهوری اسلامی در منطقه ضربه جدی می زند. حکومت ايران خواهد کوشيد که رژيم اسد پابرجا بماند و حمله نظامی به عمر آن خاتمه نبخشد. به همين خاطر اين احتمال وجود دارد که پای جمهوری اسلامی به جنگ سوريه کشيده شود. نيروهای افراطی و برخی فرماندهان سپاه از کشيده شدن پای ايران به سوريه نه تنها واهمه ندارند، بلکه از آن استقبال می کنند. روزنامه کيهان از فرارسيدن “روز واقعه” و از زير و رو شدن تاسيسات حياتی اسرائيل توسط هزاران موشک خبر می دهد. رئیس مجلس و فرمانده سپاه پاسداران از «نابودی قریب الوقوع» اسرائیل در صورت حمله آمریکا دم می زنند.

اگر حکومت ايران وارد باتلاق جنگ در سوريه شود، کشور ما با خطرات جدی روبرو خواهد شد. اسرائيل به دنبال دستاويز حمله نظامی به ايران است. دخالت ايران در سوريه و يا موشک باران اسرائيل توسط حزب الله، می تواند دستاويز حمله نظامی به ايران باشد. کشيده شدن پای ايران به اين جنگ، به تغيير وضعيت سياسی کشور که بعد از انتخابات شکل گرفته است، منجر گشته و مسئله مذاکره برای حل بحران هسته ای و برداشتن تحريم های اقتصادی منتفی خواهد شد.

اتحاد جمهوريخوان ايران کاربرد سلاح شيميائی در سوريه را ـ صرفنظر از اينکه عامل آن دولت و يا اپوزيسيون  باشد ـ شديدا محکوم می‌کند، حمله نظامی به سوريه را برای منطقه فاجعه بار می داند. جنگ در سوريه تا کنون جان بيش از صدهزار انسان را گرفته، به آواره شدن بيش از يک ميليون سوری و تخريب تعداد زيادی از شهرها، روستاها و تاسيسات سوريه منجر گشته  است. اين امر به نفرت مذهی و قومی دامن زده و نيروهای بنيادگرای اسلامی را تقويت کرده است. به باور ما بحران سوريه راه حل نظامی ندارد و بايد هم چنان بر مذاکره و گفتگو بين رژيم اسد و نيروهای اپوزيسيون پای فشرد. روسيه و ايران می توانند به دولت اسد برای مذاکره فشار آورند و دولت های بزرگ و متحدان آن ها در منطقه می توانند اپوزيسيون را وادار به مذاکره کنند.

اتحاد جمهوريخوان ايران نسبت به کشانده شدن پای جمهوری اسلامی به بحران در سوريه هشدار می دهد، از مواضع آقای روحانی در محکوم دانستن کاربرد سلاح شيميائی و حمله نظامی استقبال می کند و بر مهار نيروهای افراطی تاکيد دارد. مواضع نيروهای افراطی ماجراجويانه و مخرب است. اجتناب از ورود به جنگ، مخالفت با حمله نظامی، قطع کمک های تسليحاتی و مالی به رژيم اسد، تاکيد بر راه حل سياسی برای غلبه بر بحران و فشار به دولت سوريه برای تن دادن به مذاکره، می تواند رئوس  سياست های دولت ايران باشد.

اتحاد جمهوريخوان ايران نگران شعله ور شدن جنگ در منطقه و کشيده شدن پای کشور ما به اين جنگ است. ما از آقای روحانی می‌خواهيم که وضعيت خطير کنونی را درک کند، بر مبنای تامين صلح در منطقه و منافع ملی کشور عمل کند و از سياست های ماجراجويانه تاکنونی فاصله گيرد. کشور ما هيچ نفعی در ورود به جنگ سوريه ندارد.

هيئت سياسی ـ اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۹  شهریور  ۱۳۹۲ 
۳۱  اوت  ۲۰۱۳



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024