پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.08.2013, 13:22


یک مقام آمریکایی می‌گوید که در نتیجه تحریم‌هایی که دسترسی ایران به نهادهای مالی بین‌المللی را محدود می‌کند، تقریبا نیمی از درآمدهای ماهانه ایران از صادرات نفتی‌اش در حساب‌های خارج از کشور باقی مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر افزود: این ارزیابی‌ها که توسط یک مقام آمریکایی ارایه شد و پیش از آن هرگز افشا نشده بود نشان می‌دهد که تحریم‌های جدید که از ماه فوریه اعمال شد در حال افزایش فشار اقتصادی به ایران و دشوارتر کردن دسترسی به میلیاردها دلار درآمد نفتی است.

این مقام آمریکایی به خاطر حساسیت سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواست نامش فاش نشود.

آمریکا امیدوار است اعمال فشار به ایران تهران را به مصالحه در زمنیه برنامه هسته‌یی‌اش وا دارد، حال آن که ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی‌اش تاکید دارد و حاضر به کنار گذاشتن آن نیست.

دولت آمریکا تخمین زده است که حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران هر ماه در حساب‌های خارجی محدود شده جمع می‌شوند و در نیمه اول سال میلادی جاری میانگین درآمدهای نفت خام ایران ماهانه ۴/ ۳ میلیارد دلار بود. این یعنی ایران قادر نیست حدود ۴۴ درصد درآمد صادرات نفتی‌اش را خرج کند یا به میهن بازگرداند.

این مقام آمریکایی علاوه بر آن گفت که درآمدهای نفتی ایران از اواخر سال ۲۰۱۱ به دلیل تحریم‌ها ۵۸ درصد کاهش داشته است. میانگین درآمدهای نفتی در نیمه اول سال ۲۰۱۱ ماهانه ۸ میلیارد دلار بود و بعد در نیمه اول سال ۲۰۱۲ به ماهانه ۳/ ۶ میلیارد دلار و در نیمه اول سال ۲۰۱۳ به ماهانه ۴/ ۳ میلیارد دلار رسید.

ایران در پایان سال ۲۰۱۱ در حال صادرات حدود ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز بود و در حال حاضر صادرات آن به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

میانگین قیمت هر بشکه نفت در اوایل سال میلادی جاری حدود 107 دلار بود، ولی در روزهای اخیر به دلیل افزایش تنش‌ها در سوریه قیمت نفت نیز افزایش یافته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024