شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.08.2013, 19:06

گروه بین‌المللی بحران:


گروه بین‌المللی بحران، که یک سازمان غیردولتی تحقیقاتی متشکل از سیاست‌مداران برجسته غربی است، در گزارشی که امروز منتشر کرده نسبت به روی کار آمدن حسن روحانی و احتمال حل مناقشه هسته‌ای ایران اظهار خوشبینی کرده است. این اندیشکده همچنین پیشنهاد کرده برای حل مسائل موجود، ایران و آمریکا وارد مذاکرات دوجانبه محرمانه شوند.

به گزارش «تابناک»، گروه بین المللی بحران در تازه ترین گزارش خود، به نام «آرزوهای بزرگ: رئیس جمهور جدید ایران و دیپلماسی هسته‌ای»، به بررسی فرصتی که پیروزی حسن روحانی برای حل مسالمت آمیز بحران هسته ای ایجاد کرده می پردازد.

البته از دید این اندیشکده، این پیروزی بیش از آنکه به پرسش های موجود پاسخ دهد، به پرسش های تازه ای دامن زده است، مانند: دامنه اختیارات روحانی در چه حد است، یا نظرات او در مورد ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای کشورش دقیقا چه هستند، و آیا غرب می تواند انعطاف و بردباری لازم را برای خروج از بحران از خود نشان دهد؟ بر اساس این گزارش، با وجود آنکه انتظار می رود هر دو طرف محتاطانه رفتار کنند، زمان برای گذاشتن پیشنهادهای جاه طلبانه تر روی میز فرا رسیده است.

گروه بین المللی بحران در گزارش خود می نویسد پیروزی روحانی تغییری در اصول بنیادین نداده است و در مسئله هسته‌ای و سیاست خارجی، رهبر جمهوری اسلامی همچنان تصمیم گیر نهایی است. از سوی دیگر، خطوط قرمز ایران که شناسایی حق غنی‌سازی اوارنیوم و رفع تحریم‌ها هستند نیز ثابت باقی خواهند ماند. اما آنچه بی‌شک دگرگون خواهد شد لحن و شیوه مذاکره کردن ایران است.

این گزارش می افزاید سابقه طولانی روحانی و نوشتارهای تفصیلی‌اش نشانه هایی از شیوه مطلوب مذاکراتی او را نمایان می سازد. تجربه او به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران دارای پیام دوگانه‌ای است: از طرفی او معمار تنها توافقنامه هسته‌ای است که در یک دهه گذشته بین ایران و غرب به امضا رسیده است. از طرف دیگر آقای روحانی معتقد است که عدم وفاداری غرب به وعده هایش در آن زمان موجب شد که منتقدین داخلی او را به شدت مورد نکوهش قرار دهند. از همین روی ممکن است او این بار با احتیاط بیشتری وارد عرصه دیپلماسی شود و تمایل بیشتری به شفاف تر کردن فعالیت های هسته ای ایران داشته باشد، تا محدود کردن دامنه آنها، که هدف نهایی آمریکا و اتحادیه اروپا است.

به هر حال، از دید این اندیشکده، امروز دستیابی به یک توافق دشوارتر از زمانی است که سرپرستی پرونده هسته ای بر عهده روحانی بود. مواضع طرفین سخت‌تر، اعتماد کمتر، برنامه هسته‌ای گسترده‌تر و تحریم‌ها فراگیرتر شده‌اند. به علاوه، شک و تردیدهایی در هر دو سو وجود دارد. غرب به توانایی روحانی در اجرایی کردن یک توافق احتمالی شک دارد، و ایران مطمئن نیست که غرب بخواهد به یک توافق برد-برد دست یابد، که در برگیرنده روشی برای همزیستی با جمهوری اسلامی و قبول نقشش در منطقه باشد، و در نهایت اوباما توانایی لغو تحریم‌ها را در رویارویی با کنگره داشته باشد.

در ادامه این گزارش به بحث راهکارها پرداخته شده و آمده برای زنده کردن و از سر گرفتن گفتگوهای هسته‌ای باید سه راهکار به هم مرتبط را در پیش گرفت: اول باید محتوای بسته پیشنهادی را تغییر داد. برای این کار لازم است که گام اعتمادساز حول مساله غنی سازی ۲۰ درصدی ایران را با توافق بر اصول کلی حاکم بر راهکار نهایی ترکیب کرد، تا ابتدا و انتهای مذاکرات مشخص باشد. سپس لازم است در کنار بحث های چند جانبه بین ایران و 5+1، گفتگوهای خصوصی و محرمانه بین ایران و آمریکا صورت بگیرد. و نهایتاً، لازم است که در مورد مسائل مربوط به امنیت منطقه هم گفتگوهای دوجانبه ای بین ایران و غرب و بخصوص آمریکا انجام شود.

علی واعظ، تحلیلگر ارشد امور ایران در گروه بین المللی بحران می گوید: «گشایشی که پیروزی آقای روحانی نوید آن را داده می‌تواند راهگشا باشد و یا به سرعت مبدل به یک سراب شود. همزمان با شروع به کار دولت تازه که با انبوهی از مشکلات داخلی و خارجی مواجه است، اقدام مناسب از جانب غرب این خواهد بود که آقای روحانی را به حرکت در مسیر درست تشویق کند، نه اینکه زیر پای او را خالی کند».

لویز آربور، رئیس گروه بین المللی بحران نیز می گوید: «هیچ دلیلی برای بالا بردن توقعات و همه گونه دلیلی برای پایین آوردن و معتدل کردن آنها وجود دارد. ولی باید به یاد داشت که مجال برای سرآغازی نو در حل بحران هسته ای ایران اگر نه نایاب، نادر است. هیچ یک از طرفین در شرایط حاضر بضاعت از دست دادن چنین فرصتی را ندارند».

گروه بین‌المللی بحران سازمانی غیرانتفاعی است که حل مناقشه‌های بین‌اللمللی از مسیرهای غیرخشونت‌آمیز را هدف خود عنوان می‌کند و با پژوهش بر روی مسائل دیپلماتیک راه‌ حل‌هایی برای این مناقشه‌ها پیشنهاد می‌دهد.

چهره‌های سرشناسی چون توماس پیکرینگ، نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل و لوئیس آربور، کمیسر عالی پیشین حقوق بشر در سازمان ملل اداره گروه بین‌المللی بحران را بر عهده دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024