شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.08.2013, 15:08


عصر ایران - نخستین کنفرانس مطبوعاتی حسن روحانی در جایگاه رئیس جمهور ایران، در محل ریاست جمهوری برگزار شد.

روحانی در ابتدای در نشست، مقدمه ای را درباره آغاز کار کابینه و برنامه های آن بیان کرد و سپس پاسخگویی به سوالات را آغاز کرد.

شبکه خبر:  اولویت دولت شما در بخش اقتصاد چیست و آیا یارانه ها به شیوه فعلی پرداخت خواهد شد؟

■ روحانی: قطعا مسائل اقتصادی جز اولویت ها خواهد بود. تیم اقتصادی دولت هماهنگ تعیین شده است. اعضای این تیم اقتصادی قبل از اینکه معرفی شوند در کارگروه ها ، کار می کردند. فردا در نخستین جلسه هیات دولت، موضوع یارانه هاست. قرار است یارانه ها فعلا به همین شیوه پرداخت شود.

شبکه المیادین: برای توسعه روابط با کشورهای عربی چه برنامه‌ای دارید؟

■ توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه در دستور کار قرار دارد. کاهش تنش و ثبات در منطقه با کمک کشورهای دوست جزء برنامه های این دولت خواهد بود. در ملاقات هایی که با مقامات کشورهای منطقه داشتیم یکی از موضوعات حضور فعال تر ایران برای ثبات منطقه بود. دولت این مسیر را آغاز و ادامه خواهد داد.

ایسنا: برنامه دولت شما در زمینه حفظ حقوق شهروندان چیست؟ دولت شما برای بازگرداندن نشاط به فضای دانشگاه ها با توجه به مسائلی از جمله حذف برخی رشته ها و تفکیک جنسیتی چه برنامه ای دارد؟

■ به همین گونه که قبلا وعده داده شده تضمین حقوق شهروندان یکی از موضوعات در دستور کار دولت است. مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی، فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق شهروندان است. اصول قانون اساسی می تواند به خوبی حقوق شهروندان را تامین کند به شرطی که در کنار قانون اساسی، دولت قوانین لازم را تدوین کند برای اینکه اصول معطل مانده قانون اساسی نیز اجرایی شود.

■ فضای دانشگاه باید فضای بازتر با احساس امنیت بیشتر با آزادی بیشتر برای بیان اظهار نظر و با نشاط بیشتر و توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ و فضای سیاسی مورد لزوم جامعه و کشور باید باشد.

سؤال : نظر شما درباره بیانیه اخیر کاخ سفید درباره برنامه هسته ای ایران چیست؟

■ رای مردم ایران در حماسه ۲۴ خرداد خود یک اقدام بسیار جدی و معنادار بود که هنوز پاسخ عملی و متناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است. بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر آن است که برخی از مسؤولان آمریکایی هنوز درک صحیح از واقعیت های کشور و این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران را ندارند. در آمریکا رفتارها متناقض و پیام ها هم ناهمسو در گفتار و عمل است. متاسفانه در آمریکا، گروه فشار که گروه جنگ طلب و به دنبال منافع یک کشور خارجی و یک گروه تحمیل شده بر نمایندگان مجلس، فعال است و ما می بینیم که حتی منافع آمریکا هم مبنا قرار نمی گیرد.

■اجماع ملی داخلی با عزم راسخ ملت ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده فعال و متناسب با اقدامات عملی طرف های گفتگوست. برای ما آنچه که مهم است پاسخ عملی دولت آمریکاست و نه بیانیه ها. ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد. اگر اقدامات مناسب وجود داشته باشد؛ جواب متناسب داده خواهد شد.

روزنامه اعتماد: مهمترین انتظار داخلی و خارجی از شما خروج از بن بست هسته ای است. از طرفی برخی در داخل مطرح می کنند که شما تصمیم گیر اصلی در پرونده هسته ای شما نیستند. شما چه برنامه ای برای حل مسئله هسته‌ای دارید؟

■ ما از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد اما اهل گفتگو و تعامل هستیم. آماده هستیم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف های خود وارد مذاکرات جدی و محتوایی بشویم. اگر طرف های مقابل هم همین آمادگی را داشته باشند من مطمئن هستم نگرانی های دو طرف در زمانی نه چندان بلند رفع خواهد شد اما درخواست های غیرقانونی راه به جایی نخواهد برد. باید با واقع بینی با این مسئله برخورد کرد. اگر کسی فکر می کند از طریق تهدید می تواند خواسته هایش را تحمیل کند؛ اشتباه کرده است.

■ حل مسئله هسته ای نیاز به اراده سیاسی است. من به عنوان رئیس جمهور ایران اعلام می کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی جدی برای حل این مسئله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان رفع نگرانی های طرف مقابل را نیز مد نظر قرار خواهد داد. امید اینکه طرف مقابل هم این اراده سیاسی را داشته باشد که در این صورت نتیجه مورد نظر به دست خواهد آمد نه در بلند مدت بلکه در کوتاه مدت.

ریانووستی: چقدر به مذاکرات آینده درباره مسئله هسته‌ای ایران خوشبین هستید؟

■ بیانیه های کاخ سفید با رفتارهایی که ما مشاهده می کنیم همسویی ندارد. من در کل به آینده مذاکره بدبین نیستم. من فکر نمی کنم که غرب پیام ایران را نشنیده باشد. من فکر نمی کنم که غرب معتقد باشد تهدید ایران آنها را نتیجه برساند. ما به دنبال بازی برد برد هستیم و این موضوع امکان پذیر است. اینکه کشوری مثل آمریکا مسیر دوگانه را انتخاب کرده، انها را به نتیجه نمی رساند. این مسیر دوگانه صداقت مقامات آمریکا را زیر سوال می برد. من نمی خواهم بگویم میان کنگره و کاخ سفید توزیع نقش وجود دارد.

واحد مرکزی خبر: برنامه شما برای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض چیست؟

■ مبارزه با فساد زمینه رونق خواهد بود. این رونق در کنار مبارزه با فساد با شعار درست نمی شود. در اقتصاد ، فضا باید کاملا رقابتی باشد. هر کسی دارای هر ویژگی هست بخواهد فعالیت اقتصادی انجام بدهد باید فضای رقابتی باشد. برای فضای رقابتی نیازمند شفافیت هستیم و دادن اطلاعات به مردم.
■ شرایط فعلی به وجود آمده بی تردید منجر به فساد خواهد شد. برای مبارزه با فساد باید با عوامل اصلی آن برخورد شود. دولت قدم به قدم این کار را خواهد کرد. من با صداقت با مردم سخن خواهم گفت. هنوز فرصت باقی است اگر درباره وزیران می خواهیم سخن بگویم با شفافیت سخن بگوییم. رانت ها را باید از بین ببریم و این آغازی است برای دفع و رفع فساد و سپس مبارزه با فقر که در کنار آن عدالت هم به وجود می آید.

سؤال: برنامه شما برای همکاری با روسیه در زمینه راه اندازی نیروگاه های جدید هسته‌ای چیست؟

■ ساخت نیروگاه اتمی توسط مهندسان ایرانی در حال انجام است و درباره خرید نیروگاه از روسیه در حال رایزنی هستیم.

سئوال: برای پر کردن شکاف میان درآمد کارگران و تورم چه برنامه‌ای دارید؟

■ اصل حرف شما را تایید می کنم. در 100 روز نخست همکاران من وضعیت اصلی اقتصادی کشور را برای مردم بیان خواهند کرد. همزمان اقداماتی هم در زمینه های مختلف انجام و راهکارهایی برای حل مشکلات تدوین خواهد شد.

سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد چه خواهید کرد؟

■ به مذاکرات هسته‌ای بدبین نیستیم. با منطق وارد مذاکرات خواهیم شد. خیلی بد است که خیلی بلند حرف بزنیم و یواش کار کنیم. با همه دنیا حرف می زنیم به شکلی که دنیا بفهمد برنامه هسته ای ما صلح آمیز است. قصد مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را نداریم. ما با منطق و گفتگو مسیر را ادامه می دهیم و ان شاء الله موفق می شویم.

سؤال: آیا در سفر به نیویورک با اوباما دیدار می‌کنید؟

■ هنوز تصمیمی برای سفر به نیویورک نگرفته‌ایم. در این زمینه بعدا به اطلاع مردم خواهد رسید. آنچه که برای ما مهم است مسئله منافع ملی ماست. بقیه مسائل فرعی است. به آمریکا اعلام شده اگر حسن نیت را ببینیم. نگرانی های مشترک مطرح باشد ما نیز واکنش نشان خواهیم داد.

خبرگزاری مهر: برای ساده زیستی در میان مدیران چه برنامه‌ای دارید؟

■ شرایط کشور ما با اشرافی‌گری سازگار نیست. در کشوری که هنوز مشکلات اقتصادی و فقر وجود دارد اشرافی‌گری نمی‌تواند وجود داشته باشد. مبارزه با هر گونه تجمل گرایی و هر گونه اشرافی گری جزء برنامه های دولت است.

ادامه سخنان روحانی:

■ هدف تحریم ها عملا بر اقشار مختلف مردم است. اینکه گفته می شود با تحریم ها جلوی فعالیت های هسته ای و موشکی را می گیرد اشتباه است.  هدف تحریم ها فشار بر زندگی مردم است. دولت وظیفه دارد با اتخاذ تصمیمات صحیح داخلی و خارجی، با تحریم ها مقابله می کنیم. ما مذاکره جدی را با طرف های خارجی آغاز خواهیم کرد اما منتظر نمی مانیم و برای اداره شرایط فعلی برنامه داریم.

■ مذاکرات با 1+5 به آن نتایج مورد نظر به دست نیامده است. در مذاکرات آینده، گفتگوهای جدی خواهیم داشت. هر کس با حسن نیت با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی برآورده می شود مذاکره خواهیم کرد ولو با آمریکا. ما سیاست چماق و هویج را نمی پسندیده ایم و نمی پسندیم.

■ همه می دانند وضع گرانی چیست. بهترین آمار تورم جیب مردم است نه آمار بانک مرکزی. ما آمار و ارقام را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. برای بهبود معیشت باید امید و شرایط رونق کسب و کار به وجود بیاید.

■ معیار ما برای انتخاب کابینه، نیاز کشور به افراد باسابقه بود. ما زمان برای خطا نداریم. افرادی که دارای تخصص هستند و در گذشته کارنامه خود را نشان داده بودیم. هیچ کسی در زمینه انتخاب وزیران، بر بنده فشاری وارد نکرده است. بنده کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم بگیرم. دولت شرکت سهامی نیست که این جناح یا آن جناح سهمش چقدر است. مبنای ما تقوا، شناخت واقعیت کشور و باور به آنچه که مردم در انتخابات گفته اند. همکاران ما پیام انتخابات را شنیده اید و درک کرده اند. اتهاماتی که برخی به وزیران زده می شود نادرست است غیراخلاقی است. من در مجلس از همه آنها دفاع خواهم کرد.

■ من از تمامی وزیران پیشنهادی دفاع می کنم. آنها را می شناسم یا به طور مستقیم در مجلس، شورای امنیت یا در دوره جنگ با آنها کار کردم. البته چند نفری هم هستند که من با گذشته آنها آشنا نبودم ولی توسط افرادی مورد اعتماد، به من معرفی شده اند.

■ هیچ کس به من فشاری نیاورده است به ویژه افرادی که در انتخابات در کنار من بوده اند. برخی که در مسیر دیگری بودند خواستند فشاری بیاورند اما نتوانستند.

■ من وظیفه خودم می دانم که همانطور که قسم خورده ام امانتدار مردم باشم.

■ برای احقاق حقوق ملت حاضرم با هر کشوری سخن بگویم. هیچ اشتیاقی برای مذاکره با آمریکا نشان نداده ایم. آمریکا پیام انتخابات مردم را بشوند. این همه تبریک گفتند.  آمریکا این پیام را بشنود. کاری که گروه فشار در آمریکا برای تشدید تحریم انجام می دهد به معنی سردرگمی کاخ سفید است. توصیه ما این است که کاخ سفید از این سردگمی خارج شود.

■ قول داده بودم دولت فرصت برابر برای فعالیت های اجتماعی زنان را ایجاد کند. در هیات دولت از وجود زنان استفاده خواهد شد اما حتی اگر یک وزیر خانم باشد مشکلات زنان حل نخواهد شد. تمام عقب افتادگی‌ها باید در همه سطوح رفع شود. در نخستین جلسه کابینه، به وزیران توصیه خواهم گفت که از زنان توانمند استفاده کنند.

■ اصل غنی سازی حق همه کشورهاست. کشورهای دیگر موظف هستند در زمینه غنی سازی کمک کنند. صلح آمیز بودن نیازمند نظارت آژانس بین المللی است. هیچ کس در ایران در هیچ زمانی نگفته است که غنی سازی را کنار خواهیم گذاشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024