جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 04.08.2013, 9:05


۱۴۰ تن از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان بوشهر در نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهور جدید از او خواسته‌اند به وعده‌هایش عمل کند.

به گزارش «خلیج فارس»؛ در بخشی از این نامه آمده: جنابعالی باید بر اساس وعده های انتخاباتی خود، آزادی بیان، قلم، تولیدات هنری، رسانه های عمومی و از جمله آزادی مطبوعات را در دریافت، پردازش و انتقال اطلاعات و نیز در نقد قدرت سیاسی به رسمیت شناخته و به نگاه غیرفرهنگی و زورمدارانه به رسانه ها، کتاب و هنر پایان دهید.

متن این نامه به شرح زیر است:

به نام آن که جان را فکرت آموخت

جناب آقای دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهور منتخب ایران

با احترام!

همان گونه که جناب عالی به قطع استحضار دارید یکی از ستون های ساختمان شکوهمند عدالت اجتماعی در عصر حاضر، توزیع عادلانه ی معرفت، اطلاعات، رسانه های جمعی و تضمین گردش آزاد اطلاعات در سه مرحله ی دریافت، پردازش و انتقال است. افزون بر این، نویسندگان، روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان انسان دوست و هوادار آزادی و حقوق بشر، نقشی پررنگ و والا در رشد و بالندگی معنوی، انسانی و اجتماعی بشریت ایفا می کنند. در جهان کنونی هم چنین نهادهای مردم بنیاد از ارکان دمکراسی محسوب شده که با فعالیت های مدنی و دیدبانی نقادانه ی امور، بدنه ی اجتماعی و ساختارهای دمکراتیک را در استقرار سامانه ای آگاهانه، مسالمت آمیز و مسئولانه یاری می رسانند.

در میهن ما جز در دوره هایی خاص و کم و بیش زود گذر اما چرخ روزگار به مراد دگراندیشان منتقد و فعال در حوزه ی اندیشه، قلم، هنر و ... و نیز تشکل های مدنی مستقل نچرخیده و این افراد و نهادها به عنوان غیرخودی و شهروند درجه دو، در معرض تهدیدهای برخی دستگاه های دولتی و گروه های فشار همسو با گفتمان رسمی بوده و هزینه های فراوان، گران و بعضاً جبران ناپذیر را پرداحت کرده اند.

آقای روحانی!

اینک برای برون رفت از وضعیت موجود، و بازتولید امید در میان اندیشه ورزان، قلم زنان و هنرمندان محذوف و ستمدیده و جلوگیری از تضییع حق آن ها و حق مصرف کنندگان و علاقه مندان آثار ایشان، و برای کمک به عملیاتی شدن برنامه های موعود رئیس قوه ی مجریه، چند پیشنهاد را به عرض می رسانیم.

1- انتخاب وزیر فرهنگ از میان چهره های فرهنگی پیشرو، روشن اندیش،سینه فراخ، شجاع و مدافع حقوق اهالی فرهنگ، باورمند و ملتزم به آزادی بیان، رسانه، قلم، آفرینش های هنری، و مخالف با سانسور، تک صدایی، تحمیل عقیده و سبک زندگی. به نظر ما وزیر فرهنگ باید با نظرسنجی از نویسندگان، روزنامه نگاران،هنرمندان، ناشران و مشورت با دیگر اصحاب راستین و آزاداندیش رسانه، قلم و هنر برگزیده شود.

مدیران استانی و منطقه ای نیز شایسته است براساس شاخص های یادشده و با نگرش سنجی از ارباب فرهنگ،رسانه، قلم و هنر استان ها و مناطق انتخاب شوند. انتصاب عناصر تنگ نظر و حاملان اندیشه های پوسیده و گوش به فرمان و یا منفعل در برابر دستگاه های غیرفرهنگی، افراد و گروه های فشار و انحصارطلب، ارمغانی جز خسران برای ملت و میهن ما نخواهد داشت.

2- جنابعالی باید بر اساس وعده های انتخاباتی خود، آزادی بیان، قلم، تولیدات هنری، رسانه های عمومی و از جمله آزادی مطبوعات را در دریافت، پردازش و انتقال اطلاعات و نیز در نقد قدرت سیاسی به رسمیت شناخته و به نگاه غیرفرهنگی و زورمدارانه به رسانه ها، کتاب و هنر پایان دهید.

همچنین باید به فرمان اخلاق، دادگری و قانون عادلانه، حقوق معنوی و مادی نویسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان، ناشران، فعالان فضای مجازی و سایر دگراندیشان را قاطعانه پاس داشته و از دخالت مستقیم و یا غیرمستقیم افراد و سازمان های نامرتبط با فرهنگ اعم از رسمی و یا غیر رسمی، در قلمرو آنان و نیز در حوزه ی اختیارات وزارت فرهنگ جلوگیری کنید.

3- از اختیارات قانونی خود برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، کانون نویسندگان ایران، خانه ی سینما و خانه های مطبوعات محلی و دیگر نهاد های مردم بنیاد که همگی به دستور و یا زیر فشارهای دستگاه های حکومتی و بر خلاف اساسنامه ی خود، تعطیل و یا در عمل از فعالیت بازایستاده اند،استفاده کنید و انجمن ها، کانون ها و خانه های ما را به ما برگردانید.

همچنین با اصلاح برخی قوانین و آیین نامه های غیردمکراتیک، به محدودیت های گسترده و غیرمنطقی حاکم بر گرفتن امتیاز نشریه و مجوز چاپ و انتشار کتاب و آثار هنری، و قید و بندهای شکلی و محتوایی تحمیل شده بر رسانه های جمعی خاتمه دهید و اقبال و یا ادبار به این کالاها را به عنوان یک حق، به خود مردم موکول کنید.

هم چنین حق مردم را در بهره مندی از رسانه های صوتی و تصویری و اینترنت محترم شمرده، اصل استفاده و یا عدم استفاده و یا چگونگی آن را در اختیار خانواده ها قرار دهید. افزون براین، تأسیس، ادامه فعالیت و نیز انحلال احتمالی نهادهای مدنی- که چگونگی آن که در اساسنامه ی آن نهادها درج شده- به اعضای آن تشکل ها بسپارید.
توفیق رفیق باد

محمد حسن آرش نیا، علی آتشی، نجف آهوچهر، حمید اباذر، عبداله اباذر، احسان احمدزاده، علی احمدی، عبدالحسین احمدی ریشهری، اسکندر احمدنیا، مجید اجرایی، هادی اخلاقی، علی اسماعیل پور، پرویز انبارکی، مهدیه امیری، علی امیری نژاد، محمدجعفر ایزدپناه، حسین باقری، محمود بدیه، اکبر بحرانی، سیامک برازجانی، سینا برازجانی، حسین برازجانی، مسعود برزیده،  سیروس بنه گزی، محمد کریم بنه گزی، محمد حسین بکنی،  هدیه بیت سیاح، هدی بیت سیاح، شبنم پناهی، حسین پولادیان، ارسطو ترکمن منش، ابراهیم تمهید، غلامعلی تمهید، قاسم تنگسیر نژاد، فرشید جان احمدیان، عباس جاودانی، اسماعیل جعفری، حسین جعفری ، یونس جعفری، مهدی جهانبخشان، آریادخت جهانبخشان، خدیجه جوکار، نعمت الله جوهری، صدیقه جمالی، اسماعیل حسام مقدم، حسین حشمتی، حسام حق پرست، حماسه حق پرست، علی اکبر حق پرست،  مسلم حیدری، جلال خسروی، مریم خوئینی، محمد دادفر، ابراهیم دانش دوست، صالح دروند، مینا درعلی، سایه درختیان، محسن دوراهکی، حسین دهقانی، خسرو دهقانی، نبی دهقانی، محمود دهقانی، فریده دهملایی، رها رفاهی، حسین رویین، مسلم رویین، قدرت اله رحیمی، زهرا رضایی طرهانی، غلامعلی زارعی، مرتضی زندپور، محمدباقر عباسی سملی، بتول سهراب پور، حسین شاکری، محمد شاکری مطلق، ابراهیم شاکری مطلق، غلامرضا شبانکاره، محسن شریف، حسین شریفی، قاسم شکوه، جواد شمشیری، عبدالکریم شیخی شتان، اکبر صابری، محمدرضا صابری، آکا صفوی، اکبر عبدی، راضیه عقیلی مهر، مهدی علیپور، فاطمه علیخواه، ناصر علیخواه، مجید عوض فرد، امید غضنفر، طاهره غمخوار، محمدجواد غریبی، اسفندیار فتحی، حسین فخرایی، بابک فقیه، خورشید فقیه، احمد فکراندیش، محمد فولادی، اسفندیار فتحی، فریده فهیمی ، غلامعلی قاضی زاده، نصرالله قاسم پور، محمد قدسی، میثم قیصی زاده، یونس قیصی زاده، سید حسن لواسانی، حیدر کاشف، کاووس کمالی، ندا کشاورز، عبدالحسین کنین، اسد کرمی، مهری کرمی، کاووس کمالی نژاد، سمیرا کیارش، سمیه کیارش، ابراهیم گرمساری، امین گنبدی پور، حسن لاوری، عبداله لاوری فرد، مسعود ماهینی، قاسم محمدی، حسن مجاهد، قدرت مظاهری، رضا معتمد، اسماعیل منصورنژاد، خلیل موحد، حمید موذنی، طالب موذنی، سارا مویدی، اسکندر میگلی، فاطمه هاشمی، موسی ولی زاده، پرویز هوشیار، سیدقاسم یاحسینی، جهانشیر یاراحمدی، فرید یوسفی.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024