شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.08.2013, 7:29


سولانا و الیاسون باید خواستار آزادی موسوی، کروبی و رهنورد بشوند.

(۹ مرداد ۱۳۹۲). کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران از نمایندگان خارجی که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مردم ایران، حسن روحانی، دعوت شده است خواست که درسفر خود، خواستار ملاقات با رهبران مخالفان سیاسی که درحصر خانگی هستند بشوند و به صورت آشکار آزادی فوری آنها را درخواست کنند.

براساس گزارش های رسانه های ایرانی، خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل جزو میهمانان خارجی هستند که در مراسم تحلیف حسن روحانی که در تاریخ ۱۳ مرداد در تهران برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

دو کاندیدای ریاست جمهوری، مهدی کروبی و میرحسین موسوی و همچنین زهرا رهنورد همسر آقای موسوی، از تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ درحصر خانگی به سر می برند که مسوولیت آن به گواه برخی اظهارات مقامات ایرانی به عهده سیدعلی خامنه ای رهبر ایران است. درعین حال نگرانی جدی نسبت به وضعیت سلامتی آقایان موسوی و کروبی که اخیرا برای معالجه راهی بیمارستان شده اند وجود دارد.

هادی قائمی مدیرکمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت: «همانطور که خانم کاترین اشتون در سفراخیرش به مصر خواستارملاقات با محمدمرسی شد، سولانا و الیاسون هم باید از این فرصت استفاده کرده وخواستارملاقات بااین سه مخالف سیاسی درحصرشوند و جهان را نسبت به وضعیت آنان آگاه کنند.» او افزود: «برای بیش از دوسال و نیم هیچ خبرموثقی از وضعیت این افراد در دست نیست و ضروری است که سولانا و الیاسون آنها را درجریان سفرشان ملاقات کنند.»

درجریان مبارزات انتخاباتی، حسن روحانی کرارا در تجمعات مردمی با درخواست آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی وهمچنین رفع حصر سه منتقد سیاسی یاد شده مواجه شد و بارها قول داد که از حقوق ملت که درفصل سوم قانون اساسی تصریح شده است دفاع خواهد کرد.

براساس گفته های پسر مهدی کروبی، وی که هم اکنون ۷۶ سال دارد، طی روزهای گذشته به دلیل نارسایی های قبلی، کلیوی و بیماری آرتروز بستری و امروزاز بیمارستان مرخص شد. همچنین میرحسین موسوی، ۷۲ ساله، در تاریخ ۱۱ تیرماه، تحت معالجه برای نارسایی قبلی قرارگرفت.

موسوی، کروبی و رهنورد هیچگاه توسط قوه قضاییه ایران به جرمی متهم نشده اند. طی ماه های گذشته فشار داخلی معطوف به آزادی این افراد همواره در حال افزایش بوده و نقطه اوج آن را در تجمعات مردمی کاندیداهای اصلاح طلب و میانه رو می توان شاهد بود. هفته پیش، علی مطهری، از نمایندگان محافظه کارمیانه رو در مجلس درجریان نقط پیش از دستور خود، خواستار برداشتن حصر خانگی موسوی وکروبی و آزادی زندانیان عقیدتی شد.

درآبان ۱۳۹۰، محمدجوادلاریجانی، رئیس ستادحقوق بشرقوه قضائیه، گفت که این سه تن مرتکب «فعالیت های غیرقانونی» شدند و به ایجاد خشونت دامن زده اند. او همچنین گفت که هیچ کسی در ایران «بدون دادگاهی شد وحکم دادگاه» درحصر خانگی به سر نمی برد. اما در ۵ دی ۱۳۹۱، رییس پلیس ایران اسماعیل احمدی مقدم کفت که حصر خانگی موسوی و کردوبی با تائید آیت الله خامنه ای انجام شده است.

هادی قائمی گفت: «این فرصت مهمی است برای کسانی که از ایران بازدید و با رئیس جمهور ایران ملاقات می کنند که نشان بدهند دنیا در خصوص اعمال غیرقانونی علیه شخصیت های سیاسی حساس است و به آن توجه می کند و خواستار تغییر وضعیت شوند.» او افزود: «ما معتقدیم که درخواست و تقاضای داخلی و خارجی برای آقای روحانی شرایط لازم برای تغییر وضعیت را چنانکه در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود،تسهیل خواهد کرد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024