شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.07.2013, 17:34


روزنامه واشنگتن پست نوشته است که کنگره آمریکا رویه خود در گذراندن لایحه‌ای جدید برای تحریم‌های ایران را، که در تابستان هر سال انجام می‌گرفت، شکسته است و برای گشودن فضای دیپلماسی تصویب و ارسال چنین مصوبه‌ای به کاخ سفید را به تعویق انداخته است.

به گزارش بی بی سی، واشنگتن پست به نقل از گزارشی در فصلنامه کنگره نوشته است که مصوبه تحریم‌های جدید، “اگر اصولا در سال جاری (میلادی) آماده شود، زودتر از اکتبر به کاخ سفید فرستاده نخواهد شد.”

روز گذشته نیز بیش از ١٣٠ نماینده کنگره در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از مذاکره با ایران حمایت کردند.

انتخاب حسن روحانی در میان برخی سیاستمدارن غربی این تصور را پیش آورده است که فضا برای مذاکره و رسیدن به توافقی با ایران مناسب است. هرچند برخی نیز می‌گویند نباید نسبت به تغییر چشمگیر سیاست‌های ایران خوشبین بود، چرا که رئیس‌جمهور قدرت محدودی دارد.

واشنگتن پست نوشته است: “برای آنها که می‌خواهند دهه‌ها خصومت با دیپلماسی و به شکلی مسالمت‌آمیز خاتمه یابد، سهل‌گیری آشکار کنگره با ایران می‌تواند نشانه‌ای روشن باشد، قدمی هرچند کوچک اما واقعی به سوی صلح.”

بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید این تعویق قطعی نیست و ممکن است در هفته‌های آتی مجلس نمایندگان تحریم‌های جدیدی را تصویب کند.

هرچند که یک قانون پس از تصویب مجلس نمایندگان، باید به تایید سنا نیز برسد و برای رئیس‌جمهور فرستاده شود، اما خود تصویب تحریم‌های جدید در مجلس نمایندگان می‌تواند اثر منفی بر مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا بگذارد.

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، “تغییر رویکرد در کنگره آمریکا و نوشتن نامه به رئیس جمهور” را “نکته قابل ملاحظه‌ای” خوانده و گفته است مجلس ایران این موضوع را بررسی می‌کند “تا به یک جمع بندی مناسب برسد که این این رویکرد گذرا و مقطعی است یا خیر.”

روابطه ایران و آمریکا پس از انقلاب سال ۵۷ ایران عمدتا تیره بوده است. مخالفت آمریکا با برنامه هسته‌ای ایران تنش بین دو کشور را تشدید کرده است. تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، با همراهی اتحادیه اروپا، علیه صنعت نفت و نظام بانکی ایران، فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای این تحریم‌ها را “وحشیانه” توصیف کرده بود. البته مقام‌های ایرانی تاکید دارند که به واسطه تحریم‌ها از “حقوق ملت ایران” عقب‌نشینی نمی‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024