پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.07.2013, 9:47


عصر ایران - در واکنش به انتشار مطالبی در عصر ایران در انتقاد از گرانی و کمبود دارو در ایران، شماری از مخاطبان، با ارسال نظراتی تجربیات خود را از کمبود و گرانی دارو مطرح کردند که “بخشی از آنها” منتشر می شود:

- من و خواهرم بیماری دیابت داریم. تا ماه پیش انسولین می خریدیم ۶ هزار تومان که این ماه ۱۲ هزار تومان خرید کردیم.  نوار تست قند خون می خریدیم هر عدد ۳۵ هزار تومان که این ماه شده ۴۵ هزار تومان. جالبه که نوار تست قند خون زمانی که دلار ۳۸۰۰ و ۴۰۰۰ تومان بود با قیمت ۳۲ الی ۳۵ هزار تومان فروش می رفت.

الان که دلار ۳۲۰۰ هست با قیمت ۴۵ هزار تومان می فروشند. این جدای از هزینه داروهای پدرم می باشد که دچار ناراحتی قلبی بوده و پلاویکس و ... را با قیمتی که خود بهتر می دانید مصرف می کند! هزینه داروهای ما در هر ماه ۳۰۰ هزار تومان به جز هزینه پزشک و ... می باشد.

- الان من خودم به داروی بیسموت نیاز دارم که مشابهی هم نداره و تازه داروی گرونی نیست و در داخل هم تولید میشه ولی میگن چون مواد اولیه اون موجود نیست دیگه تولیدی نداریم. این دارو برای زخم مری و معده کاربرد داره . الان من هر روز باید از سینه بسوزم .

-  همسر بنده قرص وارفارین (ضدلخته شدن خون) مصرف می كند كه تاچندی پیش مثل نقل ونبات در همه داروخانه ها بود ولی الان اصلا موجود نیست. اگر ایشان دراثر نبودن قرص دچار سكته شود مسئول كیست؟

- داروی بتافرون مخصوص بیماران ام.اس حدود یكماه است توزیع نمی شود چه كنیم؟

- از كیفیت داروها هم صحبت كنید پسر من به خاطر مصرف یک شربت آنتی بیوتیك ساده كه قبلا همیشه مصرف می كرد تا پای مرگ رفت.

- در شهرستان بوکان (آذربایجان غربی) آمپول رگام در سیستم توزیع دولتی موجود نیست و مردم مجبورند آن را در بازار آزاد با قیمت ۴۰۰ هزار تومان تهیه کنند. لطفاً پیگیری فرمائید.

- بتافرون داروی بیماران ام اس كه با قیمت ماهیانه ۸۰ تومان براحتی در دسترس بود. این اواخر به ۴۲۰ تومان رسیده بود كه به هر بدبختی تهیه می كردیم. چند روز قبل داروخانه هلال احمر قیمت آن را بالغ بر ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان اعلام كرد . 

- باور بفرمایید برای تهیه یک عدد اسپری آسم تمام داروخانه های شهرم را گشتم ولی دریغ از یك افشانه. بیماری آسم را هم كه همه می شناسند. حالا همسرم شبها تا صبح به سختی نفس می كشد و صدای خس خس سینه اش تا یك كوچه آن طرف تر شنیده می شود. 

- اسپری مینیرین که داروی وارداتی برای کنترل بیماری دیابت بیمزه است چندماه است در بازار پیدا نمی شود و چون داروی نیازمند به برودت است در بازار آزاد هم قابل اعتماد نیست.
ساخت ایرانی آن به هیچ وجه جواب بالینی نداده . عدم مصرف این دارو باعث عدم جذب آب بدن توسط کلیه ها شده و دفع سریع یعنی ادرار بیش از حد شده و تشنگی همراه با ضعف شدید در بیمار ایجاد می کند.
این بیماری، ناعلاج و نیاز مبرم به مصرف مداوم دارو دارد حال ببینید بیماران مبتلای به این بیماری چه می کشند ؟  فرزندم در مقابل دیدگانم آب می شود و من چاره ای ندارم چون داروی او یافت نمی شود .

- اوایل سال قبل قیمت انسولین ۱۵۰۰ تومان بود اما اکنون به ۱۲.۵۰۰ تومان رسیده واقعا مسئول این وضعیت کیست؟

- من كارمند بیمارستانم. الان چندماهی است كه به خاطر نبود دارو هیچ بیمار ام اس ( یک بیماری صعب العلاج) را توی بیمارستان بستری نمیكنن... هر چند وقت یكبار خانواده هاشون مراجعه میكنن و با كلی امید میپرسن كه مشكل دارو حل شده؟ و با ناامیدی برمیگردن.

- قرص مزالازین ایرانی برای درمان کولیت اولسروز می باشد مدتی است نایاب شده است ونمونه خارجی آن ۵ برابر قیمت ایرانی می باشد. مسولینی که یارانه دارو را حذف کردند چرا پاسخگو نیستن؟ آیا ما قشر بیمار کم درآمد محکوم به مرگیم؟

- نزدیک به یک هفته پیش برای چندمین بار سرطان روده پدرم به مرز خطرناک رسید . پدرم رو به تهران انتقال دادیم و پزشک داروهایی تجویز کرد اما هیچ کدام را یا داروخانه ها نداشتند یا به یک ورق اکتفا می کردند و البته در بیشتر مواقع خودشان خیلی جالب پیشنهاد خرید آزاد آن را با یک تلفن می دادند و به نوعی به راحتی در داروخانه ها دلالی شکل گرفته است ... تا امروز داروهایی که تا ۲ ماه قبل با قیمت ۱۰ هزارتومان می خریدم بعد یک هفته با  ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان و یک هفته جستجو و درد کشیدن و وخیم شدن حال پدرم به دست آوردم ... اکنون با ۶۰۰ هزارتومان حقوق ماهیانه چگونه این رقم دارو را برای پدرم بپردازم و بتوانم خودم هم امرار معاش کنم ... خدا به فریاد ما بی کسان این دوران برسد.

- الان بنده به دنبال داروی خارجی تگرتول هستم. کلی داروخانه رو سر زدم تا دارو پیدا کنم. که با این همه تلاش تازه تونستم ۳۰ عدد دارو که برای مصرف ۱۵ روز بیمارم هست را تهیه کنند.

- من مادرم سرطان داره باید هر ماهه یک آمپول به نام ساندوستاتین تزریق کنه اما الان ۳ ماهه که این دارو نایاب شده تورو به خدا کاری کنید این دارو توی بازار آزاد به مبلغ ۴ میلیون تومان میفروشند، اما هیچ داروخانه ای اون رو نداره.

- به عنوان یک پزشک می گویم، کاش فقط داروهای بیماریهای صعب العلاج پبدا نمی شد چون این بیماریها معمولا شیوع کمی دارند. مشکل اصلی در حال حاضر کمبود داروهای لازم برای بیماریهای شایع است. متفورمین، رانیتیدین، شیاف استامینوفن، سرم نرمال سالین و بسیاری قطره های معمول چشمی جزو داروهای سهمیه بندی هستند و در شهرستانها کمبودشان شدیدا حس می شود. فقط تهران و شهرهای بزرگ را نبینید.

-  خدا می داند که من بیمار دیابتی که اسولین لانتوس ونومیکس استفاده می کنم با قبول نکردن بیمه بر اضافه قیمت داروها شاید نزدیک به ۱۰برابر می پردازم تازه با نامه و خواهش و ۱۰۰ بار رفت وامد. چه کسی جوابگو خواهد بود؟ من بیشتر مجبور می شوم دوزهای انسولین را با مادر دیابتی ام قسمت کنم .

- خدایا اگه قرص وارفارین نتونم تهیه کنم بابام... ملت کمکم کنید این قرص برای بیماران قلبی که جراحی باز کردند و جلوگیری از تشکیل لخته خون هسته تمام داروخانه های خوزستان رو گشتم پیدا نکردم. 

- پدرم هفته گذشته چهار روز تو بیمارسانی توی شهرستان به خاطر نبودن یك دارو زجر كشید. آخرش هم تو تهران از بازار آزاد تهیه كردم.

- مادر گوهری گرانبهاست مادرم را به خاطر داروهای بی کیفیت ازدست دادم.

- بنده خانواده یک بیمار سرطانی هستم که پزشک معالج این بار به ما گفت حتی داروهای ایرانی نیز یافت نمی شود!

- سلام متاسفانه امروز برای پیداکردن یک شربت رانتیدین خارجی برای بچه ام نزدیک به ۱۰۰ داروخانه تهران سرزدم که درنهایت تونستم پیداکنم. متاسفانه یک شربت معمولی به زور پیدا می شه.

- الان من خودم به داروی بیسموت نیاز دارم که مشابهی هم نداره و تازه داروی گرونی نیست و در داخل هم تولید میشه ولی میگن چون مواد اولیه اون موجود نیست دیگه تولیدی نداریم. این دارو برای زخم مری و معده کاربرد داره. الان من هر روز باید از سینه بسوزم.

-  من دارای یك فرزند هستم كه مبتلا به بیماری تالاسمی است و از سال ۱۳۷۳ به طور مداوم هر بیست روز یكبار خون تزریق میكند و برای كاهش غلظت آهن آمپول دسفرال باید ماهی ۱۰۰ عدد (ویال ) نیز تزریق نماید كه در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی و آقای خاتمی این دارو مرتب به صورت رایگان در اختیار همه‌ی بیماران از جمله فرزند دختر من نیز قرار می گرفت اما متاسفانه در دوره‌ی ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد این دارو توسط داروی دیگری به نام دسفوناك جایگزین شد كه داروی مورد نظر كارآیی داروی اول را ندارد.

دوسال است كه همین دارو هم به تعداد مورد نیاز بیماران در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد و منجر به افزایش بار آهن بیماران شده است كه طی دو سال گذشته تعدادی از بیماران به همین علت فوت نموده‌اند كه گناه مرگ این عزیزان به گردن مسؤولان وزارت بهداشت است كه باید نزد پروردگار عالم پاسخگو باشند.

اینجانب از یكسال پیش وقتی متوجه شده میزان آهن خون دخترم از هزار به پنج هزار افزایش یافته است مبادرت به خرید قرص اكسجید نمودم و ماهی دویست هزار تومان هزینه خرید این قرص را با صرفه جویی در مخارج دیگر زندگی تامین می كردم و الان مقدار آهن خون دخترم تا دوهزار كاهش یافته است اما اینك این قرص هم در داروخانه های خاص (۲۹ فروردین تهران ) موجود نیست. خواهشمند است مشكل ما را هر طور كه صلاح می‌دانید به مسولین محترم برسانید.

-  یک بیمه تکمیلی درمان گرفتیم که سرطان رو پوشش بده . کل مبلغی که بابت شیمی درمانی میدن ۵ میلیون تومنه در صورتی که هر مرتبه داروی شیمی درمانی از هلال احمر بین ۱ تا ۱.۵  میلیون در میاد یعنی یه دوره درمان شش ماهه با داروهای توزیعی هلال احمر میشه ۸ تا ۱۲ میلیون. این چه پوششیه؟

- من این روزها واسه چندتا دارو برای افراد مختلف مثل مادر و مادربزرگ و خودم و ... ناچار بودم دنبال دارو باشم که خیلی از داروها رو میگن یا نیست یا توزیع نشده اگر هم بیاد با تغییرات قیمت های بالا مثلا یک آمپول یک ماه پیش گرفتم ۵۰هزارتومان این ماه گرفتم ۱۰۰ هزار تومان این  شرایط واقعا برای بیماران و خانواده ها کمرشکن و کشنده است.

- من پسری دارم كه از بدو تولد به اختلال سندرم بارتر مبتلا بود و الان باید روزانه ۲۱ قرص پتاسیم كلراید در سه نوبت بخوره تا حداقل پتاسیم حیاتی برای زنده بودنش تامین بشه كه اصلا در بازار نیست و پس از جستجو از كل ایران میتونم با رابطه و خوش شانسی گاهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ قرصشو پیدا كنم اونم با قیمت هر بسته ۱۰۰تایی ۲۸۰۰۰ تومان كه برای ۵ روز بیشتر نمی رساند.
این به غیر از سایر داروهای مكمل مورد نیاز است و علی رغم كارمند بودن و تحت پوشش انواع بیمه جزو داروهای تحت پوشش بیمه هم نیست!! حالا ببینید منی كه كارمندم چقدر باید در ماه هزینه كنم چه برسه به یه بنده خدایی كه وضع بدتری هم داره .
خواهشمندم این رشته معضل دارو رو تا رسیدن به نتیجه از رو سایتتون قطع نكنید تا امثال ما كه صدامون به جایی نمی رسه مسایل رو بگیم شاید یكی دلش به رحم بیاد.

- من بیمار سرطانی دارم كه داروی هرسپتین باید تزریق كنه . الان این دارو در هلال احمر پنج میلیون و پانصد هزار تومن و در بازار آزاد حدود ۹ میلیون تومن است. بیماری كه ۱۸ نوبت باید این دارو را تزریق نماید شما حساب كنید چه مقدار باید هزینه كرد. تمام درامد من كارمند در ماه كمتر از یك میلیون است. از شما می پرسم چه باید كرد....

- برادرم مبتلا به بیماری صرع خفیف هستند و دکتر برای ایشان قرص سدیم ولپرات تجویز کردند (قرصی که چند وقت پیش مسئولان با افتخار تمام خط تولید تماما داخلی آن را افتتاح کردند!!) بسته ۱۰۰تایی این قرص جواب دو هفته ایشان را می دهد... حال متاسفانه این دارو نایاب شده و فقط داروخانه هلال احمر آنرا عرضه میکند که به زور جواب نیاز بیمار را بدهد. و اگر این قرص قطع شود بیمار دچار تشنج می شود! 

- من هم داداشم بیماری راشیتیسم مقاوم به درمان داره. به تجویز پزشکان روزی ۳ کپسول روکالترول باید مصرف کنه. وگرنه در عرض ۱-۲ ماه دیگه نمیتونه حرکت کنه و کاری انجام بده. الان بیشتر از ۱ ماهه که نتونستیم قرص هاشو پیدا کنیم. شرکت ایرانی که قبلا تولید میکرده، دیگه تولید نمیکنه. دادشم هم هر روز ضعیف تر رو ضعیف تر میشه.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024