پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.07.2013, 20:26


ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر مقارن ساعت ۲۱ به وقت محلی بیانیه ارتش را قرائت کرد. براساس این بیانیه مرسی از مقام ریاست جمهوری برکنار شده و رئیس دادگاه قانون اساسی مصر به عنوان رئیس جمهور موقت فعالیت خواهد کرد.

بیانیه ارتش مصر به‌طور زنده از تلویزیون دولتی مصر پخش شد. ارتش مصر در بیانیه خود گفته است، ارتش نمی‌توانست به مسئولیت‌های خود در قبال مردم عمل نکند. مردم مصر از ارتش درخواست کمک کردند و ما پیام مردم را دریافت کردیم.

دربیانیه ارتش مصر گفته شده که قانون اساسی به حالت تعلیق درمی‌آید و انتخابات جدیدی در کشور برگزار خواهد شد. تا انتخاب رئیس جمهور جدید رئیس دادگاه قانون اساسی مصر به عنوان رئیس جمهور موقت فعالیت خواهد کرد. عدلی منصور، رییس دادگاه قانون اساسی مصر به عنوان رییس دولت انتقالی این کشور امروز (پنج‌شنبه) سوگند یاد خواهد کرد.

جمعیت حاضر در میدان تحریر با شنیدن بیانیه ارتش به شادمانی پرداختند. شیخ الازهر نیز گفت که از اقدامات ارتش حمایت می‌کند و از مصری‌ها خواست تا اختلافات خود را حل کنند. وی گفت: از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از موعد حمایت می‌کنم که در آن مردم مصر قضاوت کنند. از عزل رئیس‌جمهور برای خروج از بحران در مصر حمایت کردیم.

وزیر کشور مصر دستور بستن تمام تلویزیون های دینی را صادر کرد. هم چنین کارکنان تلویزیون الجزیره مصر بنام “مباشر” دستگیر شدند. علت دستگیری پخش پیام مرسی است که درآن خود را رییس جمهور معرفی کرده و قول داد که با تصمیم ارتش مقابله خواهد کرد.
علاوه برآن کانال های تلویزیونی وابسته به اخوان تا پایان بحران بسته شدند. به نوشته روزنامه “الدیار” محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین و معاون وی خیرات الشاطر دستگیر شدند. به نوشته همین روزنامه مرسی و خانواده‌اش در حصر خانگی بسر می‌برند.

تضمین ارتش مصر به آمریکا

دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، مقامات نظامی مصر که محمد مرسی را از ریاست‌جمهوری خلع کردند، به آمریکا تضمین داده‌اند تمایلی به حکومت نظامی بلندمدت ندارند.

این مقامات گفتند، سران ارتش مصر در تماس تلفنی با چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا و مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک آمریکا قول داده‌اند حکومتی غیرنظامی به سرعت بر سر کار بیاید.

این دو مقام آمریکایی همچنین گفتند، ارتش مصر اعلام کرده است، اقداماتی برای تأمین امنیت آمریکایی‌های ساکن در مصر و نیز مراکز دیپلماتیک این کشور اتخاذ خواهد کرد.

برگزاری انتخابات زودهنگام، اصلی‌ترین خواست مردم

محمد البرادعی، نماینده گروه بزرگی از مخالفان مصر، برگزاری انتخابات زودهنگام را از اصلی‌ترین مطالبات مردم و یکی از مفاد نقشه‌راه مصر عنوان کرد. وی پس از انتشار بیانیه ارتش در خصوص انتقال حکومت در این کشور گفت: نقشه‌راه بر اساس اصلی‌ترین مطالبات مصری‌ها یعنی برگزاری انتخابات زودهنگام تنظیم شده است. وی سپس از تصویب قانون اساسی دموکراتیک که متضمن حقوق و آزادی باشد، سخن به میان آورد. البرادعی از برنامه‌ریزی برای ایجاد کمیسیونی با هدف برقراری آشتی ملی در نقشه‌راه مصر خبر داد.

محمد البرادعی تأکید کرد: نقشه‌راه، اصلاح روند انقلاب 25 ژانویه و پاسخ مثبت به تمایل مردم مصر است. این نقشه همچنین آغاز روند آشتی ملی را از طریق تشکیل کمیته آشتی ملی تضمین می‌کند. امیدوارم این نقشه آغازی برای حرکت جدید انقلاب 25 ژانویه باشد که در آن مردم مصر تلاش زیادی به منظور بازپس‌گیری آزادی و کرامتشان انجام دادند.

متن کامل بیانیه فرمانده نیروهای مسلح مصر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه تلویزیونی المصریه، عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح مصر پس از نشست با شخصیت‌های برجسته دینی، ملی و جوانان مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ملت عظیم مصر! نیروهای مسلح نمی‌تواند گوش و چشم خود را بر روی جنبش و فریاد مردم مصر که خواهان ایفای نقش ملی ارتش هستند و نه نقش سیاسی آن، ببندد. نیروهای مسلح خود اولین نهادی است که اعلام کرد و همچنان اعلام می‌کند از کار سیاسی به دور است. نیروهای مسلح بر اساس دید نافذ خود احساس کرد ملت مصر که از ارتش استمداد طلبیده است، از ارتش برای آن استمداد نخواسته که حکومت و قدرت را به دست بگیرد بلکه برای انجام خدمت عمومی و حمایت ضروری از خواسته‌های انقلاب ملت ارتش را فراخوانده است.

وی تأکید کرد: این پیامی است که نیروهای مسلح آن را از همه مناطق، شهرها و روستاهای مصر دریافت کرد. ارتش هدف این پیام را فهمیده و ضرورت‌های آن را سنجید و با مسئولیت‌پذیری و امانت‌داری تمام، امیدوارنه و متعهدانه به عرصه سیاسی نزدیک شد.

عبدالفتاح السیسی گفت: نیروهای مسلح طی ماه‌های گذشته تلاش‌های بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام داد تا وضعیت داخلی را آرام کرده و زمینه را برای آشتی ملی میان همه نیروهای سیاسی و از جمله نهاد ریاست‌جمهوری ایجاد کند. از ماه فوریه سال 2012، ارتش خواهان گفت‌وگوی ملی شد و تمامی نیروهای سیاسی و ملی به این درخواست پاسخ مثبت دادند و تنها نهاد ریاست‌جمهوری بود که در لحظات پایانی با این درخواست مخالفت کرد. از آن زمان به بعد نیز همچنان درخواست‌ها و طرح‌های ما برای گفت‌وگوی ملی ادامه پیدا کرد. نیروهای مسلح چندین بار اقدام به ارائه گزارشی از وضعیت راهبردی داخلی و خارجی کشور کرد که متضمن مهم‌ترین چالش‌ها و خطراتی بود که کشور از لحاظ امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با آن روبرو بود.

وی ادامه داد: دیدگاه نیروهای مسلح به عنوان یک نهاد ملی برای کنترل اسباب ایجاد شکاف میان جامعه و از بین بردن اسباب خفقان و مقابله با چالش‌ها و خطرات برای خروج از بحران کنونی بود. در چارچوب پیگیری بحران کنونی، فرماندهی کل نیروهای مسلح در تاریخ 22 ژوئن 2013 با رئیس‌جمهور در قصر القبه دیدار کرد که نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح ارائه شد. در این دیدار، فرماندهی کل نیروهای مسلح مخالفت خود را با هرگونه رفتار ناشایست با نهادهای ملی و دینی کشور اعلام کرد. همچنین مخالفت خود را با تهدید و ارعاب ملت مصر نیز بیان کرد. ما همچنان امیدوار بودیم آشتی ملی تحقق یابد و نقشه‌راهی برای آینده تدوین شود و اسباب اعتماد، اطمینان و ثبات برای ملت مصر فراهم شود؛ به گونه‌ای که خواسته‌های آنها محقق شود اما سخنرانی شب گذشته رئیس‌جمهور قبل از پایان یافتن مهلت 48 ساعته ارتش با خواسته‌های ملت همخوانی نداشت و خواسته‌های آنان را برآورده نمی‌کرد. بر این اساس، نیروهای مسلح به استناد مسئولیت ملی و تاریخی‌اش، خود را به رایزنی با برخی از شخصیت‌های ملی، سیاسی و جوانان پرداخت و در این رایزنی هیچ کس را کنار نگذاشت. شرکت‌کنندگان در این نشست بر نقشه‌راه آینده توافق کردند.

السیس تصریح کرد: این نقشه‌راه که متضمن گام‌های اولیه است، ایجاد یک مصر قوی و منسجم را محقق می‌سازد؛ مصری که هیچ یک از شهروندان و جریان‌های سیاسی خود را کنار نمی‌گذارد و به درگیری‌ها و تفرقه‌های موجود در کشور پایان می‌دهد. این نقشه راه مشتمل بر موارد ذیل است:

- توقف اجرای قانون اساسی به صورت موقت.

- رئیس دادگاه عالی قانون اساسی در مقابل هیأت عمومی دادگاه قسم یاد می‌کند.

- برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام به گونه‌ای که طی مرحله انتقالی و تا زمان انتخاب رئیس‌جمهوری جدید رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر اداره امور کشور را بر عهده خواهد داشت.

- رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر طی مرحله انتقالی حق صدور بیانیه‌های قانون اساسی را دارد.

- تشکیل دولت شایسته‌سالار قوی و توانا که برای کشور از تمامی اختیارات برای اداره مرحله کنونی برخوردار باشد.

- تشکیل کمیته‌ای که دربرگیرنده تمامی طیف‌ها و کارشناسان باشد؛ برای انجام اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی که به طور موقت اجرای آن متوقف شده است.

- درخواست از دادگاه عالی قانون اساسی مصر به تصویب پیش‌نویس قانون انتخابات مجلس نمایندگان و آغاز زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات پارلمانی.

- دادن قول شرف ایجاد رسانه‌ای که متعهد به آزادی باشد و به قواعد شغلی، بی‌طرفی، قانونمداری و در نظر گرفتن مصالح عالی ملی پایبند باشد.

- اتخاذ تدابیر اجرایی برای حضور جوانان در نهادهای دولت تا آن‌ها نیز در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند.

- تشکیل یک کمیته عالی برای آشتی ملی که از شخصیت‌های برجسته تشکیل شده باشد و از اعتبار برخوردار بوده و مورد قبل همه نخبگان کشور باشد و نماینده جریان‌های مختلف باشد.

هشدار نیروهای مسلح از این قرار است:

- از همه طیف‌های ملت عظیم مصر می‌خواهیم به برپایی مسالمت‌آمیز راهپیمایی‌های خود متعهد باشند و از توسل به خشونت که موجب خفقان بیشتر و ریختن خون بیگناهان می‌شود، بپرهیزند.

- ارتش هشدار می‌دهد با همکاری با وزارت کشور مصر بر اساس قانون با تمام قدرت و هوشیاری با هرگونه اقدام برای خارج شدن از چارچوب فعالیت‌های مسالمت‌آمیز برخورد می‌کند. این اقدام بر اساس مسئولیت ملی و تاریخی ارتش صورت می‌گیرد.

السیسی در پایان گفت: نیروهای مسلح از اعضای ارتش، نیروهای پلیس و دستگاه قضایی شرافتمند و مخلص به خاطر نقش بزرگ ملی و فداکاری‌هایشان برای حفظ امنیت کشور و ملت مصر تشکر و تقدیر می‌کند. خداوند مصر و ملت سرافراز و بزرگ مصر را حفظ کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024