سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.07.2013, 9:13

وزیر خارجه مصر نیز استعفا کرد


محمد مرسی رییس جمهور مصر اولتیماتوم ۴۸ ساعته ارتش مصر به دولت او و مخالفانش را برای رسیدن به یک تفاهم بر سر پایان دادن به تظاهرات خیابانی گسترده در این کشور ، رد کرد.

به گزارش عصر ایران دفتر ریاست جمهوری مصر شب گذشته در واکنش به اظهارات وزیر دفاع مصر مبنی بر مهلت 48 ساعته به رییس جمهور برای رسیدن توافق با مخالفان، با رد این اولتیماتوم با صدور بیانیه ای تاکید کرد که دولت مرسی به تلاش های خود برای رسیدن به آشتی ملی  بدون در نظر گرفتن اظهاراتی که به تعمیق تفرقه میان شهروندان مصر خواهد انجامید(اظهارات وزیر دفاع ) ادامه خواهد داد.

گفتنی است روز گذشته  ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر با صدور بیانیه ای مهلت 48 ساعته ای را برای توافق ملی در این کشور اعلام کرد و هشدار داد در غیر این صورت، ارتش مصر نقشه راه جدیدی را برای آینده این کشور مطرح خواهد کرد.

فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر در بیانیه ای که از سوی رادیو تلویزیون دولتی این کشور قرائت شد؛ آورده است: نیروهای مسلح مصر دوباره درخواست پاسخ به مطالبات ملت را مطرح می کند. به همه، 48 ساعت فرصت نهایی داده می شود تا شرایط تاریخی میهن را درک کنند و مسؤولیت آن را برعهده بگیرند.

بیانیه ارتش مصر اضافه می کند: اگر در مهلت 48 ساعته تعیین شده، خواسته های ملت محقق نشود در این صورت ارتش براساس مسؤولیت های تاریخی و ملی، و در احترام به خواسته های ملت بزرگ مصر، نقشه راه و مجموعه ای از اقدامات را برای آینده مطرح خواهد کرد و مسؤولیت نظارت بر اجرای آن را با مشارکت همه طیف ها و جهت گیری های ملی از جمله جوانان و بدون حذف هیچ طرفی، برعهده خواهد گرفت.

این بیانیه اضافه می کند: ارتش در سیاست یا حکمرانی، طرف نخواهد بود. امنیت ملی کشور به شدت در معرض خطر قرار دارد به همین دلیل مسؤلیت برعهده ارتش قرار گرفته است. ملت رنج برد و همچنان رنج می برد. باید به او گوش داد و ملت را در آغوش گرفت. همه باید به صدای ملت گوش بدهند.

معترضین و مخالفان با شنیدن این پیام، روحیه گرفتند و آن را اعلام موضع ارتش به سود خود و اعلام مهلت 48 ساعته برای کناره گیری مرسی از قدرت می دانند.

برخی ناظران اظهارات روز گذشته فرمانده ارتش مصر را نشانه ای از احتمال انجام اقدامی کودتا گونه از سوی ارتش علیه دولت مرسی می دانند. اقدامی که ممکن است همزمان با قطبی شدن جامعه مصر میان موافقان و مخالفان مصر در شرایط کنونی با استقبال بخش بزرگی از جامعه مصر به ویژه مخالفان اخوان المسلمین و دولت محمد مرسی مواجه شود.

بیانیه دوم ارتش

با این حال ارتش پس از صدور بیانیه نخست در بیانیه ای دیگر با رد فرضیه کودتا اعلام کرد در فکر حکمرانی بر مصر نیست و از نقش تعریف شده قبلی خود قدمی فراتر نخواهد گذاشت.
در این بیانیه که بر روی صفحه فیسبوک ارتش مصر منتشر شده آمده است:”هدف بیانیه قبلی این بود که همه طرفین را وادار کنیم راه‌حلی سریع برای بحران جاری پیدا کنند و به یک وفاق ملی برسند که خواسته‌های مردم را برآورده کند.”

مخالفان مرسی او را به ناکارآمدی در اداره سیاسی اقتصادی کشور و اقدام علیه آزادی های سیاسی و حقوق ملت متهم می کند به همین دلیل خواهان کناره گیری او از قدرت هستند.

در همین ارتباط “محمد کامل عمرو” وزیر خارجه مصر هم استعفای خود را رسما اعلام کرد. قبل از او چهار وزیر شامل گردشگری، مخابرات، وزیر مشاور در امور حقوقی و پارلمانی و وزیر مشاور در امور محیط زیست به طور رسمی از سمت خود استعفا دادند. برخی رسانه ها از جمله شبکه العربیه از استعفای 11 وزیر کابینه مصر خبر می دهند.

مهمترین اتفاقات در صحنه سیاسی مصر به این شرح است:

- برخی از معترضین و مخالفان پارچه نوشته هایی را با عنوان تشکر از ارتش و پلیس در دست دارند.

- معترضین و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور مصر از روز یکشنبه همچنان در میدان التحریر و مقابل کاخ ریاست جمهوری در قاهره تجمع خود را آغاز و هم اکنون نیز به این تجمع خود ادامه می دهند.

- یک سخنگوی نظامی در مصر سیطره ارتش بر ساختمان رادیو تلویزیون دولتی مصر را تکذیب کرد.

- یک عضو ارشد اخوان المسلمین کودتای نظامی ارتش علیه مرسی را بعید دانست.

- مخالفان تا عصر روز سه شنبه به مرسی مهلت داده اند تا از قدرت کناره گیری کند.

- سامی عنان مشاور نظامی رئیس جمهور مصر در امور نظامی در همبستگی با معترضین استعفا داد.

- خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) نوشت: ارتش مصر درخواست آمریکا برای باقی ماندن سمبلیک مرسی در قدرت را نپذیرفته است.

- پنتاگون اعلام کرد: درباره آینده مصر در 48 ساعت آینده اطلاعی ندارد.

- جبهه نجات ملی مصر در واکنش به بیانیه اخیر ارتش مبنی بر اعطای ضرب الاجل 48 ساعته برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم اعلام کرد: مهلتی که ارتش داده است در حقیقت احترام به ارزش‌های دموکراسی، اراده ملی و مردمی به عنوان منبعی برای تصمیم گیری دولت است. جبهه نجات ملی که از بزرگترین احزاب مخالف مصر به شمار می‌رود همچنین از مردم مصر خواست که به تظاهرات مسالمت آمیز خود علیه محمد مرسی،‌ رئیس جمهوری مصر ادامه دهند.

- ریاست جمهوری مصر از مکالمه تلفنی محمد مرسی و باراک اوباما رؤسای جمهوری مصر و آمریکا خبر داد. موضوع این گفتگو، تحولات فعلی در مصر اعلام شد. مرسی به اوباما گفت که مصر در مسیر تحول دموکراتیک مسالمت آمیز براساس قانون حرکت می کند.

اوباما از مرسی خواست به درخواست شرکت کنندگان در تظاهرات، پاسخ مثبت بدهد.

کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهور باراک اوباما در تماس با محمد مرسی رئیس جمهور مصر ضمن اعلام نگرانی خود از اعتراضات گسترده علیه دولت قاهره ، او را به پاسخگویی و پذیرش خواسته های معترضین فراخواند.

- دادگاه تجدیدنظر مصر حکم سابق دادگاه قانون اساسی را درباره لغو دستور محمد مرسی برای انتصاب “طلعت ابراهیم” به عنوان دادستان کل را تایید کرد. با این حکم، “عبدالمجید محمود” دادستان سابق که در دوره ریاست جمهوری حسنی مبارک منصوب شده بود باید به محل کار خود باز گردد.

حمایت وزارت کشور مصر از مردم؛
وزیر کشور از سوی ریاست‌جمهوری مصر تهدید شد


منابع امنیتی مصر فاش کردند، دفتر ریاست جمهوری این کشور تهدید کرده است که اگر وزیر کشور مصر موفق به تامین امنیت مقرهای اخوان المسلمین نشود وی را زندانی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم، منابع امنیتی مصر اعلام کردند: دفتر ریاست جمهوری مصر محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر را تهدید کرده که اگر نتواند امنیت مقرهای اخوان المسلمین را در استان‌های مختلف این کشور تامین کند وی را برکنار و یا زندانی خواهد کرد.

بنا به گفته این منابع، تهدیدهای دفتر ریاست جمهوری علیه وزیر کشور مصر طی چند روز گذشته به ویژه پس از حمله مخالفان به دفتر اخوان المسلمین در مقطم و به آتش کشیدن مقر حزب آزادی و عدالت افزایش یافته است.

دفتر ریاست جمهوری مصر همچنین وزیر کشور را به کوتاهی و اقدام علیه منافع نظام متهم کرده و خواهان تحقیق درباره افسرانی شد که در تظاهرات 30 ژوئن برای برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر شرکت داشتند.

این منابع گزارش دادند، مرسی و محمد ابراهیم در سه نشستی که ظرف 48 ساعت گذشته برگزار کردند در این خصوص گفت‌وگو کردند و در این نشست‌ها مرسی نسبت به عملکرد وزارت کشور در خصوص جریان‌های اسلامی مصر ابراز ناخرسندی کرده است.

همچنین این منابع تاکید کردند که رئیس‌جمهوری مصر در دیدار دومش با وزیر کشور از وی خواسته مقرهای حزب آزادی و عدالت را حفاظت کند اما وزیر کشور به وی اعلام کرده است که بر اساس گزارش‌های امنیتی و نشست‌هایی که صورت گرفته افسران پلیس نمی‌توانند هیچ یک از مقرهای احزاب سیاسی را محافظت کنند چرا که مواضع آنها علیه ملت نیست.

از سوی دیگر، وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگز علیه ملت بزرگ مصر که برای بیان خواسته‌هایشان به شیوه‌ای که جهانیان را به شگفت آورد تظاهرات کردند اقدامی نخواهد کرد.

در این بیانیه ‌آمده است، نیروهای پلیس به مسوولیت‌های خود در حفظ امنیت جانی شهروندان مصری و زیرساخت‌های حیاتی مصر پایبند است و هرگز از هیچ یک از جریان‌های سیاسی جانبداری نخواهد کرد.

نیروی پلیس مصر همچنین همبستگی کاملش را با نیروهای مسلح در حفظ امنیت و منافع عالی مصر اعلام کرد.

از سوی دیگر، سایت اینترنتی بوابه الاهرام لیستی از 91 دیپلمات مصری را منتشر کرد که خواهان کناره‌گیری مرسی از قدرت شده‌اند.

این سایت لیستی از 91 دیپلمات وزارت خارجه مصر را منتشر کرده که شامل کارمندان درجه‌های مختلف وزارت خارجه و رایزنان در خارج از این کشور است که برای ممانعت از خونریزی‌ها و نجات مصر از دچار شدن به سرنوشتی نامعلوم استعفای محمد مرسی را خواستار شدند.


وزیر خارجه مصر استعفا کرد

وزیر خارجه مصر در پی تداوم اعتراض‌های مردمی در این کشور و درخواست آنها برای سرنگونی نظام حاکم، استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری «الشرق الاوسط»، «محمد کامل عمرو» وزیر خارجه مصر در پی ادامه تظاهرات‌های گسترده از سمت خود استعفا کرد.

پایگاه خبری «المصراوی» نیز به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک تاکید کرد که این استعفا در اعتراض به تحولات مصر صورت گرفت.

منابع آگاه اعلام کردند که عمرو همچنان بر این کناره‌گیری اصرار می‌ورزد و از آن تحت هیچ شرایطی صرف‌نظر نخواهد کرد.

برخی منابع که خواستند نامشان فاش نشود تصریح کردند: وزیر خارجه مصر، ظهر دوشنبه و پس از تشدید بحران در مصر و تداوم تظاهرات‌ها و درگیری میان موافقان و مخالفان مرسی، تصمیم گرفت که از سمتش استعفا کند.

دیروز دوشنبه، برخی از وزرای مصری دیروز بر استعفای خود اصرار ورزیدند. پنج وزیر اعم از وزرای امور حقوقی، پارلمانی، محیط زیست، گردشگری و ارتباطات به نشانه همبستگی با معارضان از سمت خود استعفا داده‌اند اما «هشام قندیل» نخست‌وزیر استعفای آنها را نپذیرفته است. «حسن رفاعی» استاندار «اسماعیلیه» و «سامی عنان» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش مصر نیز از پستهای خود کناره‌گیری کردند.


شکاف جدید در اخوان المسلمین مصر

برخی رهبران اخوان المسلمین در پی تشدید بحران سیاسی در مصر بر لزوم کناره گیری این گروه از قدرت تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الحیات امروز در گزارشی اعلام کرد: برخی رهبران اخوان المسلمین در پی تشدید بحران سیاسی در مصر بر لزوم کناره گیری از قدرت تاکید کرده اند.

بنابر این گزارش، در پی تحولات اخیر شکافهای جدیدی در سطح رهبران اخوان المسلمین ایجاد شده است.

یک مقام ارشد اخوان که نامش فاش نشده در این باره اظهار داشت: هم اکنون برخی از رهبران بر لزوم کناره گیری از قدرت در راستای حفظ جایگاه اخوان، پاسخ دادن به مطالبات مردمی و برقراری آرامش سیاسی در کشور تاکید دارند.

وی تاکید کرد: این قشر از رهبران اخوان السملمین به افق آینده این گروه در مصر نگاه دارند. آنها معتقدند حتی برکناری “هشام قندیل” و تغییر هیئت وزیران گزینه مناسبی برای پاسخگویی به مطالبات مردمی نیست و اگر جریانهای مخالف ریاست جمهوری را می خواهند باید این پست را به آنها واگذار کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024