پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.06.2013, 13:51


عصر ایران - نتایج انتخابات شورای شهر تهران علاوه بر آنکه حاکی از شکست سنگین جریان حامی دولت در این دور از انتخابات است، حکایت از شکستی فاحش برای جریان اصولگرای سنتی دارد که با عنوان “جبهه پیروان خط امام و رهبری” در انتخابات اخیر شرکت کردند.

این جبهه که شامل ائتلافی از ۱۵ گروه از جمله جامعه اسلامی مهندسین و حزب موتلفه بود در انتخابات اخیر ریاست جمهوری از دکتر علی اکبر ولایتی حمایت کرد و در انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتشار لیستی 31 نفره وارد عرصه رقابت شد.

سر لیست این فهرست ۳۱ نفره دکتر “حسن غفوری فرد” ناکام از راهیابی به شورای شهر تهران تنها با کسب ۱۰۱ هزار رای در جایگاه ۴۳ قرار گرفت و پس از او “اسدالله عسگر اولادی” چهره مشهور حزب موتلفه تنها با کسب  ۴۴ هزار رای از شهر چند میلیونی تهران در جایگاه هشتادوهشتم قرار گرفت.

از این لیست تنها “عباس شیبانی” و ” محمد علی مفتح” به شورای شهر راه یافتند در حالی که جایگاه این دو تن در لیست جبهه پیروان خط امام و رهبری در رده نهم (شیبانی) و هفدهم (مفتح) قرار داشت و طبیعتا نمی توان این ادعا را مطرح کرد که به دلیل حضور این افراد در لیست جبهه پیروان خط امام و رهبری به شورای شهر راه یافتند؛ چون این افراد به واسطه حضورشان در لیست های دیگر موفق به کسب رأی بالاتری شدند.

شایان ذکر است که افراد و نفرات دیگر لیست این ائتلاف که در رده‌های نخست آن نیز بودند، بعضاً با کسب ۶ تا ۷ هزار رای در رده های 200 به بعد جا گرفتند.

کسب این آرا در حالی است که با توجه به حضور ۱۵ گروه سیاسی در این ائتلاف اگر حتی دوستان و آشنایان و خانواده های این نامزدها در شهر تهران به این افراد رای می دادند، جایگاه آنها در لیست نهایی آرای نامزدهای شورای شهر تهران ، بهتر از این می شد.

بدون شک کسب این نتیجه بسیار ضعیف در انتخابات شوراها شکستی فاحش و جدی برای جریان اصولگرایان سنتی است و نشان از این حقیقت دارد که طبیعتا کسب 100 هزار رای چهره مشهوری چون غفوری فرد که سرلیست جبهه پیروان خط امام و رهبری در تهران بود بیش از آنکه ناشی از کار تشکیلاتی و رای سازمانی به این جبهه بوده باشد، ناشی از رای فردی و شهرت شخصی چهره ای چون غفوری فرد و البته حضور او در لیست های دیگر در تهران است.

گفتنی است در انتخابات مجلس نهم نیز جریان اصولگرای سنتی با شکستی فاحش روبرو شد و هیچ یک  از نامزدهای شاخص این جریان از جمله دبیر کل حزب موتلفه و اعضای ارشد این حزب موفق به راهیابی به مجلس نشدند.

به نظر می رسد با این شکست های فاحش، اصولگرایان سنتی که جریانی ریشه دار در انقلاب به شمار می روند باید فکری اساسی برای ترمیم جایگاه و وجهه خود در افکار عمومی بکنند و با یک آسیب شناسی منطقی نقاط ضعف و دلایل ناکامی گفتمان شان را در جلب و جذب آرای افکار عمومی را مورد بررسی قرار دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024