جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.06.2013, 15:15


افشین اسانلو که روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه به بیمارستان منتقل شده بود، درگذشت.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افشین اسانلو از هیئت موسس سندیکای رانندگان برون شهری (میان شهری) روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه حدود ساعت ۱۷ دچار حمله قلبی شده بود، در بیمارستان درگذشت.

وی پس از حمله قلبی به کمک سایر زندانیان سیاسی به بهداری زندان رجایی شهر و سپس بیمارستانی خارج از زندان منتقل می‌گردد و در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

افشین اسانلو برادر منصور اسانلو موسس سندیکای کارگران شرکت واحد است. وی از سوی قاضی صلواتی به ۵ سال حبس تعزیری به اتهام «اجتماع و تبانی» محکوم شد و دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز این حکم را تایید کرد.


یاداشت منصور اسانلو درباره برادرش افشین

افشین برادرم بود.کوچکترین برادر. بعد از درگذشت پدرم طبیعی بود که روند معمولی زندگی ما برهم بخورد. با شرایطی هم که در جامعه پدید آمده بود. همه ما بایستی کار می‌کردیم تا زندگی بگذرد. افشین هم به ناچار وارد بازار کار و جامعه کارگری شد. تاسال ۱۳۸۱که در شرکت واحد شاغل شد. در مشاغل و کارهای مختلف کارگری کرد. در شرکت واحد راننده خط وسپس راننده واحد گشت شد.

بعد از آنکه در ان ایام فعالیتهای سندیکایی ما در شرکت واحد گسترده تر شد، او و تعدادی از رانندگان و کارگران را به علت آنکه قراردادی بودند بعداز اتمام تاریخ قرار داد اخراج کردند. بعداز آن برای گذران زندگی دوباره به کار در مشاغل مختلف پرداخت. از جمله برای رانندگی به ترمینال‌های مسافربری بین شهری مراجعه می‌کرد و به عنوان راننده کمکی مشغول به کار می‌شد. کاری بدون پشتوانه و امنیت شغلی و جانی. گاهی هم با کامیون و تریلی رانندگی می‌کرد.

در خاطرات و یادداشت‌هایی که نوشته است گوشه هایی از شرایط سخت و ظالمانه کار در جاده ها و برخورد های کارفرماها را به خوبی بیان کرده است.

در همان دوران با ملاحظه تلاش های ما برای تشکیل و پیشبرد امر سندیکای کارگران شرکت واحد و ملاحظه علاقه مندی و حضور کارگران شرکت واحد در جلسات سندیکایی نسبت به تلاش برای تشکیل سندیکای رانندگان جاده‌ای آغاز به فعالیت نمود. و آموزش ها و تجربیات و کتب مربوط به دانستنی های سندیکایی را دقیق تر از قبل مطالعه می کرد و آنها را به میان همکاران جاده‌ای‌اش می‌برد. گاهی اطلاعیه های سندیکایی راهم به دست همکاران وهم دردان در ترمینال‌ها و پایانه ها می رساند.

بعد از افتتاح مجدد سندیکا در خیابان ابوریحان که با همکاری یکی از وکلای برجسته و مردمی که خود سالها طعم تلخ وگس زندان را کشیده بود روزانه در آن دفتر حضور می یافت و امور سندیکایی محوله را به پیش می برد، همکاری تنگاتنگی که کاملا رازدارانه انجام می‌شد که موجب دستگیری زودرس نشود.

طی این مدت خیلی گسترده تر با رانندگان ترمینالها ارتباط داشت و در بین انها بیانیه های آموزشی سندیکایی را نشر می داد. بعد از دستگیری من در ۱۹ تیر ۱۳۸۶ و بستن دفتر دوم سندیکا که با زحمت زیاد کارگران آماده و باز گشایی شده بود، افشین نیز دوباره به جاده و بیابان باز گشت.

حدود سه سال پیش که من در زندان بودم اورا در قسمت خوابگاه رانندگان ترمینال جنوب دستگیر می‌کنند و به اطلاعات شهر ری می برند و با هماهنگی اطلاعات اوین او را به بند ۲۰۹ اوین می برند و تحت سخت ترین شکنجه ها قرار می‌دهند. تا از او بر علیه سندیکا و فعالیت های سندیکایی اقرار بگیرند. اقرارهایی دال بر همکاری سندیکا با گروههای سیاسی و اقدامات غیر قانونی و حتا تهیه اسلحه برای سندیکا یا داشتن نقشه بمب گذاری با همکاری عوامل گروه های سیاسی مخالف ج.ا که همه دروغ و واهی و چون او این اتهامات را نمی پذیرد زیر فشارهای سخت تری قرار می‌گیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024