چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.06.2013, 15:35


در پی راهیابی تیم فوتبال ایران به جام جهانی و جشن و شادی مردم شهر تبریز در خیابان‌ها نیروهای انتظامی بیش از ۹۰ تن را در نقاط مختلف این شهر بازداشت کرده‌اند.

هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خبر داد مردم تبریز که شعارهایی مانند “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” را سر داده ‌بودند با هجوم نیروهای انتظامی روبه‌رو شده و بیش از ۹۰ تن از آنان بازداشت شدند.

بنا به این گزارش بهنام نیک‌زاد، امین فرید یحیایی و علی اروج‌زاده، از فعالان دانشجویی در میان بازداشت‌شدگان هستند.

مأموران امنیتی بعد از ظهر امروز به منزل این سه دانشجو ریخته و اقدام به تفتیش منزل و ضبط کتاب‌ها، کامپیوتر، مودم و پرینتر آن‌ها کرده‌اند.

بهنام نیک‌زاد دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه‌ آزاد تبریز، پیش‌تر و در جریان اعتراضات ۱۳ آبان ۱۳۸۸ تبریز نیز بازداشت و پس از مدتی با سپردن وثیقه آزاد شد.

از سوی دیگر سایت «کلمه» از سه نفر یاد شده به عنوان  اعضای فعال ستاد جوانان دکتر حسن روحانی در تبریز  نام برده است. بنا به این گزارش این سه نفر  سه شنبه شب توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و پس از نگهداری شبانه در مکانی نامعلوم، ظهر چهارشنبه به دادستانی انقلاب تبریز تحویل داده شده‌اند.

بازداشت این سه نفر بدون حکم قضایی و در یکی از خیابان های شهر تبریز صورت گرفته و علیرغم پیگیری های فراوان از جانب خانواده های نگران سه جوان نامبرده، هیچ نهاد و مرجع قضایی و امنیتی پاسخگو نبوده اند و تا ظهر روز چهارشنبه از محل نگهداری و وضعیت این افراد اطلاعی در دست نیست.

طبق آخرین اخبار بدست آمده بهنام نیکزاد، امین فرید یحیایی و علی اروج زاده پس از تفهیم اتهام اخلال در نظم عمومی توسط قاضی هاشم زاده معاون دادستان انقلاب تبریز، با صدور قرار بازداشت به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند.

بازداشت شهروندان در دیگر شهرهای ایران

روز گذشته در پی صعود تیم ملی فوتبال ایران به رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، میلیون ها تن از شهروندان در سراسر ایران به جشن و شادمانی پرداختند که در برخی از شهرها با دخالت نیروی انتظامی این جشن ملی به خشونت کشیده شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروی انتظامی در شهرهای تهران، همدان، کرمانشاه، رشت، ساری با حمله به تجمعات مردمی که بعضا نیز شعارهای سیاسی در آنها سر داده می شد اقدام به ضرب و شتم شهروندان نمودند.

بر اساس گزارشات رسیده از این شهرها دهها تن از شهروندان توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند و به مراکز پلیس امنیت منتقل شدند.

فرمانده نیروی انتظامی همدان در گفتگو با ایسنا اعلام داشت دو نفر از اراذل و اوباش را در این تجمعات بازداشت کرده است. هم چنین از شهرستان های مختلف گزارشات ویدیویی نیز منتشر شده است که نیروی گارد ضد شورش با حمله به سمت شهروندان آنها را مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار میدهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024