سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 16.06.2013, 6:06


دویچه وله: دولت‌های غربی و دبیرکل سازمان ملل متحد از پیروزی حسن روحانی، با حمایت نیروهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب، ابراز خرسندی کردند. آنها امید دارند که این تغییر سرآغازی برای بهبود روابط ایران با جامعه بین‌المللی باشد.

کاخ سفید شامگاه شنبه (۱۵ ژوئن / ۲۴ خرداد) در بیانیه‌ای به نتایج انتخابات ایران و پیروزی حسن روحانی واکنش نشان داد. ایالات متحده انتخاب حسن روحانی را پیروزی برای مردم ایران دانست و از “شجاعت” آنها ستایش کرد. در بیانیه کاخ سفید که ساعاتی پس از اعلام نتایج نهایی شمارش آرا در ایران منتشر شد، دولت اوباما ضمن تبریک به مردم ایران گفته است: «ما به رای مردم ایران احترام می‌گذاریم و به آنها برای حضور در این فرآیند سیاسی تبریک می‌گوییم، شجاعت آنها باعث شد که صدایشان شنیده شود.»

بیانیه می‌افزاید: «انتخابات روز گذشته، اقدامی در برابر عدم شفافیت، سانسور رسانه‌ها، اینترنت و پیامک‌ها، و اعتراضی در برابر فضای ارعاب و وحشت بود که آزادی بیان و اجتماعات را در ایران محدود کرده بود. اما با وجود فشارها و محدودیت‌هایی که حکومت ایجاد کرده بود، مردم ایران مصمم شدند که برای شکل بخشیدن به آینده‌ی خود وارد عمل شوند.»

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد پیروزی حس روحانی را تبریک گفت و همزمان از وی خواست تا “نقشی سازنده در مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی” ایفا کند.

بان کی مون در اطلاعیه‌ای که در روز شنبه در نیویورک انتشار یافت، تصریح کرده است که “مایل به تماس با نهادهای دولتی ایران و روحانی در خصوص مسائل بین‌المللی و موضوعات مورد علاقه مردم ایران” است.

واکنش کشورهای اروپایی

گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را “خواست مردم برای اصلاحات و یک سیاست خارجی سازنده” ارزیابی کرد.

وستروله ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهوری جدید ایران برای حل مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای با جامعه جهانی همکاری کند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس گروه ۱+۵ نیز گفت “مصمم” است که با رئیس‌جمهور جدید ایران همکاری کند تا “هرچه زودتر راه‌حلی دیپلماتیک” برای مناقشه هسته‌ای فراهم شود.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، ضمن ستایش از نبرد مردم ایران در راه نیل به دموکراسی، آمادگی فرانسه را برای همکاری با رئیس جمهور تازه “به ویژه در مناقشه هسته‌ای و درگیری ایران در بحران سوریه” اعلام کرد. وزیر خارجه فرانسه گفت: «خواسته‌های جامعه بین‌المللی از ایران جدی است و دولت آینده ایران باید به این خواسته‌ها پاسخ دهد.»

وزارت خارجه بریتانیا از رئیس جمهور منتخب ایران دعوت کرد که سیاست ایران را در مسیر تازه‌ای قرار دهد تا نگرانی جامعه بین‌المللی از بابت برنامه هسته‌ای برطرف شود. بریتانیا ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی در آینده در “راستای همکاری با جامعه بین‌المللی و بهبود وضعیت حقوق بشر” پیش برود.

در رم ایما بونینو، وزیر خارجه ایتالیا گفت: «به دنبال پیروزی حسن روحانی امیدواریم که روابط دوجانبه و همچنین تعاون ایران با جامعه بین‌المللی پیشرفت کند.» خانم بونینو از این که انتخابات ایران در فضایی آرام و مسالمت‌آمیز پیش رفت، ابراز خرسندی کرد.

ادامه نگرانی‌های اسرائیل

در اسرائیل جیلاد ایردان، وزیر دفاع مدنی، پیروزی روحانی را رویدادی منفی برای اسرائيل ارزیابی کرد، زیرا به نظر او احتمال دارد از فشارهای بین‌المللی بر ایران کاسته شود.

این وزیر اسرائيل که از همکاران نزدیک بنیامین نتانیاهو به شمار می‌رود در تلویزیون این کشور گفت این خطر وجود دارد که با پیروزی حسن روحانی از “نگرانی جامعه بین‌المللی در قبال برنامه هسته‌ای ایران” کاسته شود.

شائول موفاز، وزیر دفاع پیشین و رئیس حزب کادیما، گفت که ایرانیان با این انتخاب آرزوی خود را به تغییر و تحول اعلام کردند، اما در خصوص اسرائیل تغییر زیادی دیده نخواهد شد.

پیش از پایان انتخابات و اعلام پیروزی حسن روحانی، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل از ضرورت شدت بخشیدن به اقدامات تحریمی علیه ایران سخن گفته بود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چهارشنبه گذشته گفته بود که نباید از انتخابات ریاست جمهوری ایران دگرگونی بنیادی انتظار داشت، زیرا “در مناقشه هسته‌ای تنها یک نفر است که در ایران تصمیم می‌گیرد”، او آشکارا به سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اشاره داشت.

تنش‌زدایی با غرب

برنامه هسته‌ای ایران، یکی از مهم‌ترین تنش‌های کنونی میان ایران و جامعه بین‌المللی به شمار می‌رود و انتظار جهانیان از دولت آینده جمهوری اسلامی این است که با شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود، اعتماد از دست رفته را برگرداند.

اسرائیل و قدرت‌های غربی اعتقاد دارد که جمهوری اسلامی زیر پوشش برنامه هسته‌ای، در اصل به دنبال دست یافتن به سلاح اتمی است، چیزی که جمهوری اسلامی آن را از تا کنون انکار کرده است.

حسن روحانی پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را “غلبه اعتدال بر افراطی‌گری” خواند. او که خود روزگاری سرپرستی مذاکرات هسته‌ای با غرب را به عهده داشت،در این باره از جامعه بین‌المللی خواست که “حقوق مردم ایران” را به رسمیت بشناسد. او گفت: «کشورهایی که ما را به دموکراسی و گفت‌وگو فرا می‌خوانند، باید با احترام به صدای مردم ایران گوش دهند و حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند.» او افزود که در چنین شرایطی، آنها “پاسخی مناسب” دریافت خواهند کرد.

روحانی در اشاره به تنش‌های موجود، ابراز امیدواری کرد که غرب رویکرد خود به ایران را بر پایه صداقت و احترام دوجانبه استوار سازد.

انتظارات اپوزیسیون سوریه

نیروهای مخالف رژیم بشار اسد در بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی را در انتخابات تبریک گفتند و از او خواستند که به “تصحیح” موضع ایران در قبال سوریه دست بزند. در این بیانیه آمده است که رئیس جمهوری تازه ایران “باید اشتباه رهبری ایران در حمایت از رژیم سوریه” را جبران کند و ندای حق‌طلبی مردم سوریه را بشنود.

در این بیانیه یادآوری می‌شود که از زمان آغاز حرکت اعتراضی در سوریه در مارس ۲۰۱۱ تا کنون “سران ایران همواره در برابر خواسته‌های مردم سوریه قرار گرفته‌اند و با تمام ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی از رژیم جنایتکار اسد” حمایت کرده‌اند

بیانیه در پایان افزوده است: «رهبری ایران باید سرانجام به این واقعیت توجه کند که عزم مردم سوریه بر سرنگونی رژیم بشار اسد شکست‌ناپذیر است و هرگز در برابر دخالت خارجی متوقف نمی‌شود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024