پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.06.2013, 17:39

مشاهده خیابانی ۴ نفر از شهروندان از شعبات رای گیری تهران:


در ساعات رای گیری یک مهندس کامپیوتر در مورد مشاهداتش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« اگر با سال ۸۸ نخواهیم مقایسه کنیم شعبات شلوغ است. منظورم این است که من واقعا فکر نمی کردم امسال اینقدر آدم شرکت کند. البته من فقط حوزه های مرکز شهر و شمال تهران را دیدم. من با پدرم به حسینه ارشاد رفته بودم تا رای بدهیم اما خیلی شلوغ بود و به ناچار به پیش دبستانی دکتر حسابی رفتیم که همان نزدیکی ها بود. آنجا هم یک ساعت در صف بودیم تا رای دادیم.»

این مهندس ۴۵ ساله در مورد اینکه مردم بسیاری با پوشش سبز در صف های رای دهی ایستاده بودند به کمپین گفت:« صدا و سیما هم امسال برخلاف ۴ سال پیش تا توانست تصاویر آدم های سبز پوش را نشان داد. اما مردم خیلی نگران بودند از اینکه دوباره رای هایشان خوانده نشود. راستش لحن شان چنین بود که از تقلب شدن می ترسیدند. به نظر من امکان تقلب منتفی نیست اما گمان می کنم ضمن اینکه تقلب در این دور به علل مختلف سخت است حکومت چندان مقرون به صرفه نمی داند که برای حذف کسی چون حسن روحانی که همیشه نگاهش به همراهی مرکز قدرت بوده هزینه پرداخت کند.»

این مهندس همچنین گفت:« مردم دیگر به کسی اهمیت می دهند که کمی به حق و حقوق شان رسیدگی کند، کمی به وضعیت اقتصاد شان را، کمی امنیت و حرمت شان را بیشتر کند و ترس جنگ با آمریکا واسراییل را در دلمان کم کند. ما الان می ترسیم که هر لحظه ممکن است اسراییل به ایران توپ و موشک بفرستد.»

اما یک کارمند بانک به کمپین می گوید که شعبات رای گیری خیلی شلوغ تر از ۴ سال پیش بوده اند: « من به ۵ شعبه رای گیری سر زدم، میدان کاج سعادت آباد، شعبه ای در میدان ونک، یک مدرسه در خیابان انقلاب و یک مدرسه در خیابان ویلا. ولی جالب این است که اکثرا کارشناسان در روزهای گذشته سر روحانی و جلیلی دعوا می کردند اما مردم درباره قالیباف و رضایی امروز در صف ها حرف می زدند. دیگر کسی به تفکر اصلاح طلب و اصول گرا کاری ندارد. خیلی ها تحریم ها را به گردن جلیلی می اندازند، مخصوصا پس از مناظره سوم ایشان. از سیاست های خاتمی هم خسته شدند. الان مردم دنبال کسی هستند که کمی مشکلات اقتصادی شان را حل کند.»

این کارمند بانک گفت:« من خسته ام. من می خواهم حداقل یکی بیاید، رهبر را راضی کند با آمریکا مذاکره کند و تحریم تمام شود و این گرانی ها هم تمام شود. آخر چقدر می توانیم زیر این گرانی ها زندگی کنیم. »

یکی از بازیگران تئاتر هم به کمپین گفت:« من با سه نفر از دوستان دیگرم به شعبه رای در تخت طاوس رفتیم و رای دادیم و هر سه نفرمان هم به روحانی رای دادیم. شعبه خلوت بود اما مردم رفتارهای بامزه ای می کردند، با هم پچ پچ می کردند و خیره به صندوق ها نگاه می کردند انگار صندوق ها مشکلی دارند! یکی هم نزدیک بود صندوق رو بلند کند تا مطمئن شود تهش سوراخ نیست. می خندیدیم و ریز حرف می زدیم. من و سه نفر از دوستانم هم خیره به افسران نیروی انتظامی نگاه می کردیم که یعنی این بار هم می خواهید تقلب کنید کلک ها.»

این بازیگر تئاتر در مورد اینکه آیا فکر می کند این بار هم تقلب می شود، گفت:« والا اینجا که هیچ چیز بعید نیست ولی بوی تقلب نمی آید. باشد که ساعتی دیگر به احمق بودن خود پی نبریم!»

یکی از معلمان دوره دبیرستان منطقه شش تهران هم گفت:« استفبال مردم در شعبه ها نسبت به چهار سال پیش نصف بود. لااقل شعبه های مرکز تهران که من دیدم شلوغ مثل ۴ سال پیش نبودند. جوان های بی انگیزه ای هم آمده بودند که به هیچکدام از این کاندیداها باور نداشتند، می گفتند برای خنده و دور هم بودن آمدیم به غرضی رای بدهیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024