جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.06.2013, 16:01


رادیو فردا: در حالی که وزارت خارجه سوریه روز جمعه، ۲۴ خردادماه، اتهام استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خود را رد کرد، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی از بررسی طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه توسط آمریکا خبر می‌دهد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به اتهام روز گذشته ایالات متحده اعلام کرد که این اتهام تنها «بهانه‌ای» از سوی این کشور برای مداخله در جنگ داخلی دوساله حکومت بشار اسد با مخالفان اوست. 

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی در ترکیه گزارش داد که ایالات متحده آمریکا طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را بررسی می‌کند.

بر اساس این گزارش که روز جمعه، ۲۴ خرداد،‌ منتشر شده است، طرح یادشده در صورت اجرا شکل محدودی خواهد داشت و تنها مناطق نزدیک به مرز سوریه با کشور اردن را در برمی‌گیرد.

بحث درباره منطقه پرواز ممنوع در سوریه پس از آن مطرح می‌شود که واشینگتن اعلام کرد کمک‌های نظامی به شورشیان مخالف حکومت بشار اسد را افزایش خواهد داد.

آمریکا می‌گوید شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد نیروهای حکومت سوریه در نبرد داخلی علیه شورشیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند و همین مسئله انگیزه‌ای برای ایالات متحده شده است تا به شورشیان کمک بیشتری کند.

اکنون اما دیپلمات‌های غربی می‌گویند که واشینگتن در جهت کمک به شورشیان سوریه در نظر دارد که یک منطقه پرواز ممنوع در این کشور ایجاد کند.

یکی از این دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفت که این طرح در صورت اجرا بازه‌ زمانی خاصی دارد و از نظر مکانی نیز احتمالا محدود به نواحی مرزی با اردن خواهد بود.

دیپلمات دوم نیز اظهار داشت که برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه می‌تواند به تقویت نظارت‌های غرب در رابطه با ارسال سلاح به سوریه منجر شود و البته کمکی هم برای مخالفان حکومت بشار اسد خواهد بود.

رویترز می‌نویسد که فرماندهان شورشیان سوریه قرار است که امروز، جمعه با مقامات غرب و ترکیه در کشور ترکیه دیدار داشته باشند و درباره کمک‌های نظامی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

واشینگتن تاکنون تمایلی به ارسال سلاح به سوریه نداشته و در توضیح این امر گفته است خطر آن وجود دارد که اسلحه‌ها به دست شبه‌نظامیان سنی‌مذهب افراطی بیفتد.

واکنش راسموسن به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه

اما گزارش روز پنج‌شنبه کاخ سفید و اتهام به حکومت بشار اسد درباره استفاده از سلاح شیمیایی، واکنش آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، و مقامات روسیه را نیز به همراه داشته است.

آقای راسموسن روز جمعه در جمع خبرنگاران در بروکسل اظهار داشت: «جامعه جهانی به‌صراحت گفته بود که استفاده از سلاح شیمیایی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و از هر نظر غیرقابل قبول است.»

وی گزارش ایالات متحده را «واضح» خواند، اما در عین حال نگفت که برنامه ناتو در این‌ باره چیست.

گزارش‌گر رویترز می‌نویسد که ناتو آتشبارهای ضدموشک پاتریوت به ترکیه، کشور همسایه سوریه، فرستاده است، اما راسموسن به دفعات گفته است که غرب قصد دخالت نظامی در جنگ داخلی سوریه را ندارد.

این گزارش می‌گوید که دبیرکل ناتو در ادامه سخنان خود از حکومت سوریه خواست امکان تحقیق ماموران سازمان ملل را در رابطه با کاربرد سلاح شیمیایی در این کشور فراهم کند.

او در نهایت گفت که همچنان اعتقاد دارد راه‌ پایان بخشیدن به بحران سوریه یک راه سیاسی است و حکومت سوریه و مخالفان را به حضور در کنفرانس بین‌المللی که آمریکا و روسیه آن را طراحی کرده‌اند، دعوت می‌کند.

اما در نقطه مقابل راسموسن که از گزارش ایالات متحده استقبال کرده است، یکی از نمایندگان ارشد مجلس روسیه این گزارش را ساختگی خواند.

آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس روسیه، در توییتر خود نوشت، اطلاعاتی که درباره استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی منتشر شده «ساختگی است»، همان‌طور که قبل از این هم گزارش‌هایی که می‌گفت صدام حسین سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد، دروغ بود.

آقای پوشکوف در نهایت گفت که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، راه جرج بوش، رئیس جمهور پیشین این کشور را می‌رود.

روسیه متحد اصلی حکومت بشار اسد محسوب می‌شود و تاکنون سه بار مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه آن شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024