شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.06.2013, 14:16


همزمان با روز انتخابات، شبکه‌های ماهواره‌ای صدای آمریکا و همچنین بی‌بی‌سی فارسی در تهران فیلتر شده و دیده نمی‌شوند. یک خانم خانه دار از جمله افرادی است که برای کمپین نوشته است که از نیمه شب گذشته روی وب سایت های خبری یاد شده فیلتر آمده وقادر به تماشای آن نیستند. به گفته او برخی دیگر از شکبه های فارسی زبان موسیقی و تفریحات و… همچنان قابل رویت هستند.

فرماندارتهران عیسی فرهادی، درپاسخ به اعتراضاتی که از سوی ستاد حسن روحانی کاندیدای نزدیک به اصلاح طلبان درخصوص صادر نشدن کارت برای ناظران سر صندوق مطرح شده بود گفت: «بعضی سایتها گله مند هستند که برخی نماینده‌های ستادها کارت برایشان صادر نشده است، باید بگویم که بنده خودم شخصا این مساله را مدیریت کرده‌ام و مشکلی وجود ندارد.» کمپین بین المللی حقوق بشر درایران مطلع شد که بسیاری از افراد موفق به دریافت کارت نظارت نشده اند و از مسوولان فرمانداری تهران شنیده اند که مدارکشان ناقص بوده است.

خبرگزاری فارس  نوشت که نماینده روحانی در ستاد نظارت بر انتخابات با بیان اینکه در حال حاضر ناظران این نامزد در ۲۵ درصد صندوق‌ها حضور دارند علت عدم حضور نمایندگان روحانی در برخی شعب را فقدان نیروی انسانی عنوان کرد.

علاوه برآن دانشگاه ها امروز در تهران بسته هستند و درهای آن بسته است. دانشگاه تهران یکی از دانشگاه های عمده شهر که محل بسیاری از اعتراضات دانشجویی در طی سالهای گذشته بوده است از جمله این دانشگاه هاست. یک دانشجو به کمپین گفت: «هیچ صحبتی از اعتراضات در میان دانشجویان وجود نداشت اما عملا یک فضای امن که برای اعتراضات دانشجویان وجود دارد را از آنها گرفته‌اند.» این درحالی است که نامزد نزدیک به اصلاح طلبان پیشاپیش گفته است: « آقای روحانی هیچ کاری را خارج از روال قانونی درخواست نکرده و همواره هواداران را به رعایت قانون توصیه کرده و حتما بعد از انتخابات نیز از قانون تمکین می‌کنیم.»

یکی از خبرنگاران خارجی که هم اکنون در تهران حاضر است به کمپین گفت که برای او مترجمی تعیین کرده اند که باید قرار ملاقات ها و افرادی که با آنها می‌خواهد مصاحبه کند را به او اطلاع دهد: « وقتی خواستم با یکی از افراد اصلاح طلب قرار مصاحبه بگذارم، مترجمم به من گفت که خطرناک است، از این نام صرف نظر کن… امکان نداریم به هرکجای شهر هم برای گفت وگو برویم.»

روز پنجشنبه روزنامه کیهان به نقل از یک مقام امنیتی آشکارا به بدبینی که در نزد مقامات جمهوری اسلامی نسبت به خبرنگاران خارجی وجود دارد خبر داد و گفت: « وی در ادامه با اشاره به نقش عناصر مشکوک و اطلاعاتی که در دوره‌های قبل انتخاباتی ایران با پوشش خبرنگار حاضر می‌شدند، گفت: این افراد (عناصر مشکوک و اطلاعاتی) در تحریک، آشوب، اغتشاش و ایجاد ناامنی فعال بودند که با هوشمندی دستگاه اطلاعاتی کشور و انجام اقدامات پیشگیرانه این افراد شناسایی و به آن‌ها مجوز ورود به ایران داده نشد و به همین خاطر برخی از خبرنگاران در پوشش خبرنگاران بدون مرز در یک اقدام غیرحرفه‌ای دستورهای امنیتی و جاسوسی دریافت کردند.»

اما یکی از خبرنگاران غربی که از ورود او به تهران با صادر نکردن ویزا صادر شده می‌گوید تنها دلیلی که می تواند برای صادرنشدن ویزا در نظر بگیرد این است که حقایق را در هنگام حضورش در کشور گزارش کرده است: «من با کاردار ایران دیدار کردم و درخواستم را مطرح کردم. او گفت که بستگی دارد که در سفرهای قبلی چگونه گزارش کردید و خیلی مشخص گفت که وزارت اطلاعات درخواست من را بررسی می کند و وزارت ارشاد فقط درخواست را می گیرد اما بررسی کننده آنهانیستند. من همه گزارش هایم ازسطح شهر و مصاحبه با افراد و مشاهده های شخصی ام بود. چیزی خارج از آن نبود و خیلی متعجب شدم که درخواست ویزایم رد شد.»

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که  زمان اخذ رأی در همه شعبه های اخذ رای  به مدت ۲ ساعت یعنی تا ساعت ۲۰ (۸شب) در سراسر کشور تمدید شد. این تمدید شامل شعب ثبت‌نام و اخذ رأی واقع در خارج از کشور نیز می‌شود. یک فرد حاضر درصندوق های رای در تهران به کمپین گفت: « درخیلی از حوزه ها و از جمله حوزه ای که من هستم، به محض پرشدن صندوق ها، شمارش آراء آغاز می شود و منتظر نمی شویم که کلا رای گیری تمام شود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024