جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 11.06.2013, 20:56


هاشمی رفسنجانی: به دکتر روحانی رای می‌دهم

هاشمی رفسنجانی دیدار جمعی از جوانان فعال دانشجویی از تهران، قم و دیگر استان‌های کشور با  تاکید  بر شور و نشاط جوانی در عمل و ادبیات حماسی در جوانان کشور گفت: موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران خطیر است و باید افرادی در مصدر امور قرار گیرند که بتوانند خواسته‌های جوانان را درک کرده و کشورمان را به موقعیت واقعی خود برگرداند نه اینکه به دلیل بی‌تدبیری و افراط گرایی زمینه تهدید و تحریم‌های بیشتر دشمنان را فراهم کنند.

هاشمی رفسنجانی در تشریح دلایل حضور خود در انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: بنده واقعا تصمیمی برای حضور نداشتم ولی وقتی با تقاضا‌های جمع کثیری از جوانان و قشر‌های مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با یک کلمه‌ای که در جواب آنان اظهار داشتم که نمی‌گویم نمی‌آیم ولوله‌ای در محافل افراطیون ایجاد کرد و هجمه‌های خود علیه بنده را با توسل به هر شیوه‌ای تشدید کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در ‌‌نهایت به دلیل اینکه نمی‌خواستم مستبد به رای باشم تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم.

هاشمی رفسنجانی  در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم احراز صلاحیت خویش گفت: با توجه به شور و نشاطی که در سراسر کشور پس از اعلام حضورم در انتخابات ایجاد شد و از آنجایی که در مسیر تایید صلاحیت بنده نیز بهانه و مشکلی نبود. یک مقام ارشد امنیتی، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتا به اعضای شورای نگهبان گفت: که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نیست و لذا این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رای به عدم احراز صلاحیت بنده دهند.

ایشان افزود البته به رغم اطلاع کافی از موانع ایجاد شده و مباحث انجام شده در محافل مختلف علیه بنده بویژه در شورای نگهبان، هیچ وقت بخاطر مصالح نظام اسلامی نخواسته‌ام با اختلاف و دعوا‌های سیاسی وحدت جامعه مخدوش شود ولی برخی واقعیت‌ها باید در تاریخ ثبت شود.

هاشمی رفسنجانی به سابقه دعوت خود از آقای ناطق نوری برای پذیرفتن کاندیداتوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: پس از اینکه ایشان دعوت بنده را نپذیرفت مشترکا به آقای دکتر حسن روحانی پیشنهاد کردیم که ایشان بصورت مشروط پیشنهاد مارا پذیرفت.

هاشمی رفسنجانی با تجلیل و قدردانی از شخصیت علمی و متعهد دکتر عارف اعلام انصراف ایشان را تصمیمی بزرگ و ارزشمند خواند و بیان کرد: دکتر عارف یکی از عالم‌ترین شخصیت‌های دانشگاهی در رشته خود بوده و شخصیت متعهد و با اخلاقی است.

ایشان افزود آقای دکتر عارف برای جلوگیری از تفرقه، این مسیر را انتخاب کرد چرا که ایشان از ابتدا نیز برای هوا و هوس قدم در این میدان نگذاشته بود و شخصیتی نجیب و با اصالت و متدین دارد.

هاشمی رفسنجانی افزود نهایتا حجت الاسلام والمسلمین خاتمی که ایشان نیز ساعت‌ها مشورت و افکارسنجی و نشست با مشاوران داشت به دکتر عارف پیشنهاد انصراف داد که در ‌‌نهایت آقای عارف نیز در کمال فروتنی آنرا پذیرفت.

هاشمی رفسنجانی شرکت در انتخابات را اصلی مهم و ضروری دانست و ضمن دعوت از همه مردم برای حضور پر شور در پای صندوق‌های رای افزود: آقای دکتر حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی که برای کاندیدا‌های دیگر قائلم به دکتر روحانی رای می‌دهم و ایشان را برای تصدی قوه مجریه مناسب‌تر می‌دانم.

ایشان گفت: بدانید که رای اظهار عقیده بسیار مهمی است که نباید آنرا کوچک شمرد و باید به دور از هر گونه تعصب و افراط باشد. چرا که در آینده نزد خداوند و مردم باید پاسخگو باشیم.

ایشان افزود تفکرات و عقاید آقای دکتر روحانی برای همه مشخص شده است و امیدوارم حماسه سیاسی مورد نظر رهبری با تدبیر مسئولان و امانتداری صحیح آن‌ها اتفاق بیافتد.

****

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از حسن روحانی حمایت کرد

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تقدیر از محمدرضا عارف و تشکر از فعالیت‌های سیدمحمد خاتمی برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، حمایت خود از حسن روحانی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن تقدیر و تشکر از جناب دکتر عارف از اقدامات ارزشمند و اخلاقی آقای خاتمی که بیانگر حرکت عقلانی، اصلاح‌طلبانه و مبتنی بر خردجمعی است سپاسگزاری می‌کند و امید دارد مردم شریف ایران با پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبانه خود از جناب آقای روحانی بتوانند ایشان را تجلی حضور و بروز تفکر اصلاح‌طلبی بیابند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«انتخابات ریاست جمهوری تجلی مردم‌سالاری و یکی از مظاهر بهره‌مندی جامعه از حق تعیین سرنوشت است؛ حقی که نه اعطا می‌شود و نه محدودیت‌پذیر است.

انتخاب رییس‌جمهور با رأی بالا مستلزم حضور کاندیداهای حداکثری از سوی سلایق و دیدگاه‌های موجود در جامعه است. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در چند ماه اخیر علی‌رغم همه محدودیت‌های موجود تلاش بی‌وقفه‌ای به منظور فراهم آوردن زمینه حضور اصلاح‌طلبان و علاقه‌مندان به رویه اصلاح‌طلبی در عرصه مدیریت اجرایی کشور معمول داشت، اما محدودیت‌های متعدد مانع از شکل‌گیری حرکت یکپارچه و برگرفته از خردجمعی همه اصلاح‌طلبان در سراسر کشور شد.

توفیق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در دعوت از کاندیدای حداکثری «جناب آقای سیدمحمد خاتمی» جمع‌بندی این شورا با جناب آقای خاتمی مبنی بر دعوت از جناب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با فداکاری و شجاعت ستودنی ایشان به ثمر نشست.

استقبال بی‌نظیر اقشار مختلف مردم در سراسر کشور موجی از امید و نشاط برای برون‌رفت از شرایط بحرانی کنونی جامعه ایجاد کرد و سرمایه‌ای ارزشمند را به وجود آورد که این سرمایه همواره در شرایط بحرانی می‌تواند راهگشا باشد.

لیکن رد صلاحیت غیرمنتظره جناب آقای هاشمی از سوی شورای نگهبان به عنوان یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی ایران همچنان مسیر اجماع و انتخاب کاندیدای حداکثری را برای اصلاح‌طلبان محدود کرد. حضور هشت کاندیدا برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری و بیان دیدگاه‌های ایشان موجب شکل‌گیری انتظار جدید مردم شریف ایران از اصلاح‌طلبان گردید.

اعلام مواضع جناب آقای دکتر محمدرضا عارف به عنوان کاندیدایی با تفکر اصلاح‌طلبی و نزدیکی آرای جناب آقای دکتر حسن روحانی به دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه ما را بر آن داشت تا با تلاش برای اجماع، سازوکارهای موجود برای دستیابی به آن را که با ابتکار و مدیریت جناب آقای خاتمی شکل گرفته بود، پیگیری نماییم که ماحصل این اقدامات موجب انصراف شجاعانه و بزرگوارانه جناب آقای دکتر عارف به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان گردید.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن تقدیر و تشکر از جناب دکتر عارف از اقدامات ارزشمند و اخلاقی آقای خاتمی که بیانگر حرکت عقلانی، اصلاح‌طلبانه و مبتنی بر خردجمعی است سپاسگزاری می‌کند و امید دارد مردم شریف ایران با پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبانه خود از جناب آقای روحانی بتوانند ایشان را تجلی حضور و بروز تفکر اصلاح‌طلبی بیابند و با توجه به اینکه این انتخابات می‌تواند آغاز جدیدی برای حرکت اجتماعی و سیاسی ایرانیان باشد با همگرایی و همدلی همه نیروهای اصلاح‌طلب موجبات سربلندی ایران و برون‌رفت کشور از شرایط نامطلوب کنونی را فراهم آورند.»

***

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در حمایت از روحانی

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف ایران

در نظام جمهوری اسلامی که بر طبق قانون اساسی باید رأی ملت میزان قرار گیرد، بهترین راه برای کاستن مشکلات جامعه ورود از طریق مکانیسم حقوقی جمهوریت است. شما با اصرار بر مطالبات خود می توانید به تدریج مدیران و مسئولان را به پیاده کردن همه ابعاد حقوقی نظام وادار کنید. نا امیدی از آینده و عدم استفاده از حقوقی که قانون اساسی برای ملت در نظر گرفته، نه تنها مشکلی از کشور حل نمی کند، بلکه ممکن است در آینده به پرداخت هزینه زیادی برای حاکمیت و مردم منجر شود. توجه داشته باشیم که برخی تنگ نظران برای حفظ وضع اسفبار موجود می خواهند از عدم حضور آگاهانه مردم در انتخابات بهره برداری کنند و در این صحنه خود را مطلق العنان ببینند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با این رویکرد، از نامزدی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد؛ ولی با کمال تأسف موانع ایجاد شده، ایشان را از حضور در صحنه رقابت بازداشت و فرصت عظیمی را از ملت گرفت. ما در شرایط موجود ضمن حمایت از جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی از مردم عزیز ایران می خواهیم با حضور در انتخابات و رأی به ایشان، مطالبات خود را اظهار کنند و به مسئولان برسانند. امیدواریم بقیه مراحل انتخابات، سالم برگزار شود و منتخب واقعی ملت بتواند کشور را از وضعیت نگران کننده فعلی نجات دهد و به سوی پیشرفت سوق دهد.

ما از حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی که در این موقعیت جریان اصلاح طلبی را هوشمندانه هدایت کردند و از دانشمند فرزانه و مدیر اخلاق مدار جناب آقای دکتر محمد رضا عارف که با پیروی از نظر مشورتی بسیاری از صاحب نظران سیاسی، با بزرگ منشی و کرامت برای حفظ وحدت و تجمیع آرا از نامزدی خود انصراف دادند و از ستادهای انتخاباتی ایشان که با وجود مشکلات، بسیار تلاش کردند سپاسگزاریم. امیدواریم مردم و نظام از حضور ایشان در مسئولیت های کلیدی بهره ببرند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
۲۱ خرداد ۱۳۹۲


****

از تصمیم هاشمی و خاتمی حمایت می‌کنیم

جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای، حمایت خود از تصمیم شورای مشاوران خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش نوروز، در این بیانیه با اشاره به شرایط حساس کشور و حفظ موضع انتقادی و اعتراضی این حزب به روند و ساز و کار انتخابات در کشور، به خصوص انتخابات مهندسی شده سال ۸۸، از مصلحت اندیشی و تدبیر آقایان خاتمی و هاشمی حمایت شده است.

خاطرنشان می شود که بنا بر نظر شورای مشاوران خاتمی متشکل از طیف های مختلف جریان اصلاخات و هماهنگی با دو ستاد آقایان عارف و روحانی، این مجموعه از کاندیداتوری آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.

متن کامل بیانیه جبهه مشارکت در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم
انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، یکی از پیچیده ترین عرصه های سیاسی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. اصلاح طلبان با هدف نجات کشور از شرایط بحرانی همه جانبه، تمام تلاش خود را به کار بستند تا تا دین خود را به انقلاب و میهن ادا کنند. اما دریغ و تاسف که فرصت ناشناسی و اقتدارگرایی مانع از تحقق حماسه سیاسی شد.

اینک و در این شرایط حساس، جبهه مشارکت ایران اسلامی با حفظ اعتراض و انتقاد خود به روند و ساز و کارهای انتخابات، به خصوص انتخابات مهندسی شده و پر از ابهام سال ۱۳۸۸، به تبعیت از مصلحت اندیشی و تدبیر آقایان خاتمی و هاشمی و همراهی با شورای مشاوران آقای خاتمی، با امید به تلاش ثمربخش در جهت نجات کشور، حمایت خود را از تصمیم اتخاذ شده اعلام می دارد.

جبهه مشارکت ایران اسلامی

****

بیانیه بیت آیت‌الله منتطری در حمایت از حسن روحانی

باسمه تعالی

پس از سلام و احترام به محضر باشرافت ملت رنجدیده و صبور ایران

به استحضار می‌رساند؛ در گذرگاه پرابهام و پیچیده کنونی که تصمیم‌گیری هم دشوار است و هم سرنوشت‌ساز، به عنوان یک شهروند خدمتگزار که در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران کراراً از سوی مردم مورد سوال قرار می‌گیرد نکاتی را به عرض می‌رسانم.

متأسفانه در این انتخابات نیز شورای نگهبان به جای نظارت، دخالت کرد و فراتر از اختیار قانونی خود، در واقع آن را دو مرحله‌ای نمود؛ در مرحله اول برخی شایستگان مورد اقبال ملت را رد صلاحیت کرد و فقط مرحله دوم انتخابات را به مردم واگذاشت تا ملت از بین افراد منتخب شورای نگهبان، کاندیدای خود را انتخاب کنند.

اما با وجود همه این کاستی‌ها، نمی‌توان بی‌تفاوت بود و از همین امکان مختصر در جهت بهبود اوضاع سیاسی اجتماعی کشور استفاده ننمود.

حال که بزرگان و دلسوزان نظام مخصوصاً حضرات آقایان هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی ائتلاف را به مصلحت انقلاب و اصلاح امور کشور دانسته‌ و شناخت خود را از برادر ارجمند جناب آقای دکتر حسن روحانی ابراز داشته‌اند، امیدوارم ملت شریف ایران با رأی قاطع خود، ایشان را در انجام وظایف شرعی و ملی و در عمل به وعده‌های انتخاباتی یاری فرمایند.

موجب شادی فراوان است که جناب آقای دکتر محمد رضا عارف در امتحان اخلاق‌مداری و فداکاری پیروز شد و مصلحت ملت و کشور را بر مصلحت خود مقدم داشت؛ اینجانب این پیروزی معنوی را به آن دانشمند فرزانه تبریک می‌گویم.

بیاییم با همدلی و همزبانی با یکدیگر، ضمن احترام به دیگر کاندیداهای محترم ریاست جمهوری، آقای دکتر حسن روحانی را که شخصیتی باتجربه و عاقل و دلسوز برای کشور می‌باشد انتخاب نماییم، تا رأی قاطع ملت پشتوانه اقدامات آینده او باشد، و ایشان بتواند کشور را به سمت آرمان‌های اصیل انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» رهنمون باشد.

به امید حفظ امانت آرای ملت از سوی مسئولین.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

بیت آیت الله العظمی منتظری
احمد منتظری
۱۳۹۲/۳/۲۲

****

اطلاعیه حزب اراده ملت ایران در حمایت از روحانی

بر یکایک ما تکلیف است که در پای صندوق های رای حضور پیدا کرده و با رای به دکتر روحانی مشی اعتدال، اصلاح طلبی، صلح دوستی و نفرت از جنگ را تحکیم بخشیم.
حزب اراده ملت ایران با صدور بیانیه‌ای با تقدیر از عارف برای تمکین از اجماع و نظر بزرگان اصلاحات اعلام کرد: بر یکایک ما تکلیف است که در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرده و با رای به دکتر روحانی مشی اعتدال، اصلاح طلبی، صلح دوستی و نفرت از جنگ را تحکیم بخشیم.

به گزارش ایلنا متن این بیانیه به این شرح می‌باشد:

بیانیه جناب آقای دکتر عارف در خصوص تمکین از اجماع و نظر بزرگان اصلاحات بر اساس منشور اخلاق انتخاباتی خود و انصراف از ادامه مسیر مبارزات انتخاباتی به عنوان کاندیدا ضمن اینکه مهر تایید است بر مشی اصلاح طلبانه ایشان نشانگر ظرفیت بسیار بالای دیدگاه اصلاح‌طلبانه در جامعه می‌باشد که پیروان این مشی نه در شرایط ضعف بلکه در شرایطی که در اوج قرار دارند و هر روز اقبال عمومی به سمت ایشان و برنامه‌هایشان بیشتر می‌شود به خاطر تحقق هدف بالا‌تر و بهتر خود را کنار می‌کشند.

حزب اراده ملت ایران ضمن ستایش این مشی اصلاح طلبانه جناب آقای دکتر عارف دانشمند فرهیخته واصلاح طلب وارسته از کلیه اقشار مردم به ویژه جوانان، فرهیختگان، نخبگان، دانشگاهیان، کسبه، کارگران، کشاورزان، دانشجویان، دانش آموزان دعوت می‌نماید جهت جلوگیری از وقوع حوادث تلخ بعد از سال ۱۳۸۴ و بازگرداندن کلیه امور کشور به شرایط عادی قبل از ۸۴ و تثبیت مشی و روش اصلاح طلبانه در جامعه (که رفتار انتخاباتی جناب آقای دکتر عارف نمونه‌ای از آنهاست) و قرار دادن امور در مسیر خیر و صلاح کشور در پای صندوق‌های رای حاضر شده و به اندیشمند و فرهیخته دیگر حاضر در این عرصه جناب آقای دکتر روحانی رای دهند.

«حاما» بر این باور است که چاره اصلاح امرو جامعه نه قهر بلکه حضور یکپارچه و فوج فوج و تک تک مردم در پای صندوق‌های رای می‌باشد.

اگر سال ۱۳۸۴ جوانان، دانشجویان و دانش آموزان به جهت برخی درگیری‌ها و گله‌های به حق که در دولت آینده اصلاحات باید برطرف شوند نسبت به صندوق‌های رای قهر را پیشه خود نمی‌ساختیم و خواسته خود را درمسیر تدریجی اصلاحات برای تحقق اهداف والا‌تر و بلند‌تر به خواسته‌های حداکثری به حق ترجیح می‌دادیم گرفتار هدر رفتن منابع و امکانات کشور و اعتبار و ارزش بین المللی ایران عزیز نمی‌شدیم. حال بر یکایک ما تکلیف است که در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرده و با رای به دکتر روحانی مشی اعتدال، اصلاح طلبی، صلح دوستی و نفرت از جنگ را تحکیم بخشیم.

حزب اراده ملت ایران
«حاما»

***

علی مطهری: به حسن روحانی رای می دهم

علی مطهری در بیانیه ای حسن روحانی و علی اکبر ولایتی را کاندیداهای برتر خواند و اعلام کرد که با توجه به نتیجه نظرسنجی ها به روحانی رای می دهد.

به گزارش مهر ، متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نظر به درخواست های مکرر مردم عزیز ایران از اینجانب مبنی بر اظهار نظر درباره کاندیدای اصلح ریاست جمهوری، به اطلاع می رساند این بنده در میان کاندیداهای موجود، آقایان حسن روحانی و علی اکبر ولایتی را برتر از سایر کاندیداهای محترم و در تراز ریاست جمهوری می دانم ولی با عنایت به لزوم تجمیع و هم افزایی آراء این دو کاندیدای معتدل جهت کسب نتیجه مطلوب و پیروزی یکی از این دو لااقل در مرحله اول و با توجه به احتمال قوی تر رای آوری جناب آقای روحانی براساس نظرسنجی های معتبر، اینجانب به آقای حسن روحانی رای می دهم.

ریاست جمهوری ایشان که یک اصولگرای اصلاح طلب معتدل است در این دوره خاص می تواند برکاتی به شرح ذیل داشته باشد:

۱. بسیاری از منتقدان که پس از حوادث سال ۸۸ به نوعی با نظام قهر کرده اند به دامان نظام باز می گردند و آشتی ملی و وحدت ملی تحقق می یابد و خاطره تلخ سال ۸۸ از ذهنها زدوده می شود.

۲. سیاست خارجی کشور تحول پیدا می کند چه در ارتباط با کشورهای غربی و چه کشورهای اسلامی و همسایه خصوصا کشورهای عربی، و این امر در بهبود وضع اقتصاد کشور موثر خواهد بود.

۳. با توجه به آزاد شدن ظرفیت مدیریت اقتصادی کشور از نظر استفاده از متخصصان، امید به مهار تورم و ثبات نرخ ارز و نیل به رشد اقتصادی مطلوب برنامه پنجم توسعه افزایش می یابد.

۴. با توجه به مشی اعتدالی ایشان، از همه نیروهای صالح از هر گروه و جناحی در اداره کشور استفاده خواهد شد و تنش های سیاسی به حداقل خود خواهد رسید.

امید است مردم ما که پس از انقلاب اسلامی رشد اجتماعی و سیاسی قابل توجهی پیدا کرده اند با حضور گسترده خود درپای صندوق های رای حماسه سیاسی مورد نظر رهبر انقلاب را تحقق بخشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024