جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.06.2013, 19:27


بی بی سی: دو روز پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران، میرحسین موسوی در جلسه‌ای محرمانه با رهبر ایران گفته بود که حاضر است اگر آیت‌الله خامنه‌ای به ابطال و برگزاری مجدد انتخابات راضی شود، از نامزدی انتخابات انصراف دهد.

این را اردشیر امیرارجمند، معاون حقوقی ستاد انتخاباتی آقای موسوی در فیلم مستند «بیست و چندم خرداد...» بیان کرده است که روز جمعه از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش می‌شود.

به گفته آقای امیرارجمند، در این جلسه که با وساطت علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، عصر روز بیست و چهارم خرداد و در بیت رهبری برگزار شد، آیت‌الله خامنه‌ای ابطال انتخابات را خط قرمز خود عنوان کرده و جلسه بی‌نتیجه به پایان رسیده بود. مشاور آقای موسوی می‌گوید که این نامزد انتخابات به آیت‌الله خامنه‌ای گفته که اگر می‌دانست او تا این اندازه بر ادامه ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد اصرار دارد، وارد عرصه انتخابات نمی‌شد.

«بیست و چندم خرداد...» مستندی است که به دنبال یافتن پاسخ به ابهاماتی رفته که در مورد انتخابات ۱۳۸۸ وجود دارد. یکی از این ابهامات شواهد و مستنداتی است که بر اساس آن میرحسین موسوی پیش از شروع شمارش آرا خود را برنده قطعی انتخابات اعلام کرد.

آن گونه که حمزه غالبی، معاون جوانان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در این مستند گفته، علاوه بر گزارش‌های ناظران انتخابات، اخباری که از مقام‌های بلندپایه نظام و همچنین «یکی از اعضای ارشد بیت آقای خامنه‌ای» رسیده بود، آقای موسوی را در مورد پیروزی‌اش به یقین رساند.

آقای امیرارجمند هم می‌گوید که در یکی از این تماس‌ها، به آقای موسوی گفته شد که قرار است آقای احمدی‌نژاد به نسبت ۱۸ به ۱۴ برنده انتخابات اعلام شود.

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، دیگر نامزد انتخابات ۱۳۸۸ هم علت دسترسی آقای موسوی به اخبار پشت پرده را حمایت بخشی از چهره‌های شاخص درون حاکمیت از این نامزد انتخابات عنوان می‌کند.

«بیست و چندم خرداد...» برای اولین بار بخشی از گفتگوی تلفنی مهدی کروبی و میرحسین موسوی را در آخرین ساعت‌های ۲۲ خرداد نشان می‌دهد و جزئیات بیشتری در مورد این مکالمه را فرزند مهدی کروبی و فرهمند علیپور، خبرنگار ستاد انتخاباتی او بازگو می‌کنند.

پشت پرده اولین بیانیه‌ای که مهدی کروبی یک روز پس از انتخابات منتشر کرد، بخش دیگری از ناگفته‌هایی است که در «بیست و چندم خرداد...» گفته می‌شود. مستندی که روایتگرانش از نقش مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای در اتفاقات مربوط به انتخابات پرده بر می‌دارند، از دستور مستقیم برای قطع پیامک‌ها در روز انتخابات گرفته تا مخالفت با ابطال انتخابات پس از آن.

در «بیست و چندم خرداد...» احسان مهرابی، خبرنگاری که در روز انتخابات ۱۳۸۸ در وزارت کشور مستقر بود، از فضای متفاوت وزارت کشور می‌گوید و محمدرضا کلانی، فیلمساز، تصاویری را از اولین جرقه‌های درگیری‌های خیابانی پس از انتخابات نشان می‌دهد.

«بیست و چندم خرداد...» روایت حکومت ایران از انتخابات سال ۱۳۸۸ را نادیده نگرفته، اما حامیان محمود احمدی‌نژاد حاضر نشدند آن را در این مستند بیان کنند.

«بیست و چندم خرداد...» را پناه فرهادبهمن تهیه و کارگردانی کرده است. او یکی از تهیه‌کنندگان ارشد بی‌بی‌سی است. این فیلم روز جمعه ۱۷ خرداد، ساعت ۹ شب به وقت تهران از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024