شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.06.2013, 21:18


دویچه وله: نمایندگان معترضان استانبول در دیدار با بلنت آرینج، معاون نخست‌وزیر ترکیه، فهرستی از خواست‌های خود را به وی ارائه کردند. آن‌ها از جمله خواستار برکناری روسای پلیس شهرهایی هستند که علیه معترضان به خشونت متوسل شدند.

دیدار نمایندگان معترضان و نهادهای مدنی با بلنت آرینج، معاون نخست‌وزیر ترکیه پیش از ظهر روز چهارشنبه (۵ ژوئن/۱۵ خرداد) انجام گرفت. ایوب مومجو، یکی از سخنگویان متعرضان فهرستی از خواست‌های معترضان را به معاون نخست‌وزیر ترکیه ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، در این فهرست معترضان خواهان برکناری روسای پلیس شهرهایی شده‌اند که در آن‌ها با معترضان با خشونت رفتار شده است.

معترضان هم‌چنین خواهان آزادی همه بازداشت‌شدگان اعتراض‌های چند روز اخیر در شهرهای ترکیه شدند. توقف پروژه ساخت مرکز تجاری-فرهنگی در محل پارک گزی میدان تقسیم یکی دیگر از خواست‌های معترضان است؛ پروژه‌ای که آتش اعتراض‌های چند روز گذشته را روشن کرد.

هم‌چنین معترضان خواهان ممنوعیت کاربرد گاز اشک‌آور از سوی پلیس و نیروهای امنیتی علیه شهروندان در تجمع‌های اعتراضی شده‌اند.

ایوب مومجو، عضو سندیکای مهندسان ساختمانی و از سخنگویان متعرضان گفت، پاسخ دولت به خواست‌های آن‌ها چگونگی حوادث بعدی را تعیین خواهد کرد.

روز گذشته بلنت آرینج، معاون رجب طیب اردوغان به‌طور غیرمترقبه از زخمی‌شدگان خشونت‌های پلیس در روزهای گذشته عذرخواهی کرد. آرینج این کار را پس از ملاقاتی با عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه انجام داد.

عذرخواهی معاون نخست‌وزیر ترکیه با استقبال دولت آمریکا، که از متحدان نزدیک ترکیه به شمار می‌رود روبرو شد. با این‌حال معترضان تعبیر دیگری از عذرخواهی دولت دارند. یکی از سخنگویان سندیکای کارگران کسک (KESK) می‌گوید، این عذرخواهی به‌خاطر کاستن از ابعاد خسارت‌هاست و زمانی مطرح شد که دولت در تنگنا گیر کرده بود.

سندیکای “کسک” به همراه “دیسک”، سندیکای دیگر ترکیه در همبستگی با معترضان اعضای خود را به اعتصاب و تظاهرات دعوت کرده است. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، هزاران نفر از اعضای این دو سندیکا روز چهارشنبه ۵ ژوئن در دو خیابان‌ استانبول به سوی میدان تقسیم راهپیمایی کردند.

با وجود عذرخواهی دولت، همایش‌های اعتراضی در میدان تقسیم همچنان ادامه دارد. این تجمع‌ها اما بر خلاف چند روز گذشته عمدتا بدون خشونت و درگیری بوده است. معترضانی که روز چهارشنبه در میدان تقسیم جمعه شده بودند، خطاب به رجب طیب اردوغان شعار می‌دادند، «خرابکارها اینجا هستند، طیب کجاست؟». اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در حال دیدار از چند کشور شمال افریقاست. او روز چهارشنبه در الجزایر بود.

اعترض‌های چند روز اخیر در شهرهای ترکیه از استانبول و از پارک “گزی” در نزدیکی میدان تقسیم آغاز شد. اقدام دولت برای کندن درختان پارک گزی برای احداث یک متجمع تجاری-فرهنگی با مقاومت جمع کوچکی از طرفداران محیط زیست مواجه شد.

رفتار خشونت‌آمیز پلیس با هواداران محیط زیست آتش اعتراض‌های گسترده‌ای را دامن زد که در چند روز گذشته در ده‌ها شهر جریان داشت. در جریان این اعتراض‌های ضد دولتی صدها نفر زخمی و شمار زیادی نیز بازداشت شدند.

رفتار خشن پلیس ترکیه با اعتراض‌های کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شد. شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل در باره رفتار خشونت‌بار پلیس با معترضان شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024