جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.06.2013, 21:27


ایالات متحده آمریکا سه هفته پس از تحریم صنعت پتروشیمی ایران،  پول ملی و نیز صنعت خودروسازی ایران را هدف قرار تحریم‌های جدید قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بعد از ظهر روز دوشنبه ۳ ژوئن فرمان اجرایی تازه‌ای را امضا کرد که هدف از آن، تشدید تحریم‌ها علیه ایران و واداشتن کشور به تجدیدنظر در برنامه هسته‌ای اعلام شده است.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، آمده این فرمان جدید، پول ملی ایران، ریال را هدف قرار می‌دهد. در این راستا، موسسات مالی خارجی که در راستای انجام یا تسهیل تبادلات قابل توجه مالی به ریال فعالیت می کنند و یا دارای حساب های مالی قابل توجه به ریال در خارج از ایران هستند، مورد تحریم قرار می گیرند.

در این بیانیه آمده: «هرچند  از ابتدای سال ۲۰۱۲ تاکنون و در نتیجه تحریم‌های جامع ما، ریال نیمی از ارزش خود را از دست داده، این نخستین بار است که تجارت با ریال مستقیماً هدف تحریم قرار می‌گیرد».

علاوه بر این، بر اساس این فرمان، تحریم‌هایی جدید علیه کسانی وضع می‌شود که به نحو مشخصی به منظور خرید، تأمین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودروسازی ایران، به تبادلات مالی یا انواع دیگر مبادلات با ایران اقدام می‌کنند.

بخش دیگر این فرمان تحریمی جدید، ناظر به افراد حقیقی بوده و به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌هایی را علیه کسانی وضع کند که از جنبه مادی و غیرمادی، به حمایت از افرادی می‌پردازند که در لیست سیاه تحریمی آمریکا قرار دارند.

در مجموع، بر اساس این فرمان، فعالیت‌هایی که در معرض تحریم های آمریکا قرار می‌گیرند عبارتند از فعالیت های مرتبط با ریال، بخش خودروسازی ایران و حمایت مادی از دولت ایران.

بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید، تحریم‌های جدید را بخشی از «تعهد اوباما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، از طریق افزایش هزینه مقاومت ایران در برابر جامعه بین المللی» خوانده است. با این حال، در همین بیانیه گفته شده که درهای دیپلماسی برای ایران باز است و ایران می‌تواند «در صورت عمل به تعهدات خود، بار دیگر به جامعه بین‌المللی ملحق شود».

این بیانیه همچنین تأکید می‌کند که این روند دیپلماتیک، دارای زمان نامحدود نبوده و در صورت عدم همراهی ایران، فشارهای آمریکا و شرکایش افزایش خواهد یافت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024