جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.06.2013, 21:17

به دلیل حمایت از مخالفان بشار اسد


ایران برای مجازات حماس به دلیل حمایت از قیام مردم سوریه حمایت مالی از این گروه اسلام گرای فلسطینی را  به شدت کاهش داده است. حکومت ایران تا چندی پیش ماهانه بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون پوند به حماس کمک مالی می‌کرد.

به گزارش وبسایت «صدای آمریکا»، در شرایطی که تهران طی چند سال گذشته برای رزمندگان حماس سلاح، فن آوری و آموزش فراهم کرده است، روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا روز جمعه (٣١ مه) گزارش داد ایران و حماس کلیه همکاری های نظامی دوجانبه را متوقف کرده‌اند و مناسبات گرم و دوستانه آن‌ها رو به افول رفته است.

اختلافات و شکاف بین مقامات جمهوری اسلامی و حماس در پی سرپیچی این گروه اسلام گرا در حمایت از خط مشی ایران در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه جدی شده است.

حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، همچون عربستان سعودی، ترکیه و مصر از گروه های سنی که با حکومت علوی اسد می‌جنگند، حمایت می کند.

قاضی حماد، معاون وزیر امور خارجه حماس بی‌پرده و علنی مناسبات این گروه با ایران را «بد» خوانده است.

او در مورد کمک های مالی ایران به این گروه گفته است «می توانم بگویم که (این کمک‌ها) همچون گذشته نیست، رقم دقیق آن را نمی‌توانم به شما بدهم اما ما به دلیل حمایت از انقلاب مردم سوریه، امتیازهای بسیاری را از دست دادیم و ضررهای بسیاری را متحمل شدیم».

این مقام حماس گفته است «من نمی‌توانم حمایت مالی و سایر پشتیبانی‌های ایران از سال ٢٠٠٦ تا به حال را  انکار کنم اما وضعیت مثل گذشته نیست. نمی‌توانم وانمود کنم که همه چیز روند عادی گذشته را طی می‌کند».

او تصریح کرده است «همکاری نظامی نیز (با ایران) وجود ندارد».

روزنامه تلگراف می نویسد مقام‌های حماس در گذشته نسبت به دریافت حمایت مالی از یک کشور غیر عرب و شیعه چندان آشکارا سخن نمی‌گفتند. آنها پیش از این گفته بودند اگر اسراییل به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی حمله کند، از طرف ایران به اقدام تلافی جویانه‌ای علیه اسراییل دست نخواهند زد.

دکتر عدنان ابوعامر، استادیار علوم سیاسی دانشگاه الامه شهر غزه به روزنامه تلگراف گفته است از زمان پیروزی حماس در انتخابات سال ٢٠٠٦ ایران تا به حال ماهانه حدود ١٣ تا ١٥ میلیون پوند به این گروه اسلام گرا کمک مالی می‌کرده، رقمی که برای اداره امور حکومتی حماس کافی بود.

او گفته است تهران هنوز «مقادیر بسیار ناچیزی» کمک مالی به حماس می‌کند تا اهداف خود برای حمایت آشکار از مبارزه مردم فلسطین را در بوق و کرنا کند، اما مناسبات بین تهران و حماس رو به وخامت گذاشته است».

این نشریه می نویسد دفتر حماس در تهران که در واقع همچون سفارت عمل می‌کرد، دیگر نماینده دائمی ندارد و فقط بدنه آن پابرجاست.

دکتر ابوعامر گفته است «حمایت ایران از اسد همچون بوسه مرگ بر مناسبات بین تهران و حماس بود. حماس به دلیل این اختلاف نظر از حمایت مالی و نظامی و سایر کمک های ایران محروم شده و هنوز هیچ گروه و نهادی جایگزین حمایت ایران نشده است».

دکتر ابوعامر که مناسبات نزدیکی با حماس دارد، گفته است «ایران به دلیل حمایت از دولت اسد، نفوذ خود را نه تنها در نوار غزه و بلکه در قلمروهای فلسطینی و سراسر جهان عرب از دست داده است. ایران پس از پیروزی انقلاب سال ١٩٧٩ موفق شده بود جایگاه خود را به عنوان قهرمان اقشار فقیر و مستضعف و مخالف استکبار و نفوذ آمریکا تثبیت کند. جمهوری اسلامی دستاوردهای سی سال گذشته را در طی دو سال گذشته از دست داد و به نظر من این خسران غیرقابل جبران خواهد بود».

احمد یوسف، مشاور اسماعیل هانیه، نخست وزیر حماس در غزه حمایت ایران از آقای اسد را «بهت آور» خوانده و تهران را متهم کرده که با انگیزه‌های قومی و مذهبی عمل می‌کند.

او گفته است «ما هرگز انتظار نداشتیم کشوری همچون ایران که در مورد مردم ستمدیده و مظلوم و حکومت‌های دیکتاتوری سخن می راند، هم اکنون پشتیبان دیکتاتوری همچون اسد است که مردم خود را به قتل می رساند، از نظر من چنین حمایتی بنیان اصول اسلامی را که ایران این همه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به آن افتخار می کرد، متزلزل می کند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024