پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.06.2013, 8:14


منصور برجی، یکی از مدافعان حقوق مسیحیان ایران به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت قدیم ترین کلیسای فارسی زبان پروتستان با عنوان” جماعت ربانی مرکز” در تهران زیر فشار ماموران اطلاعات روز ۵ خرداد ماه تعطیل شده و یکی از کشیش های این کلیسا به زندان اوین منتقل شده است.

منصور برجی در خصوص علت بازداشت کشیش روبرت آسریان به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت:« صبح سه شنبه ۳۱ اردبیهشت ماه ماموران امنیتی اول به منزل این کشیش رفته اند که او خانه نبوده اما آنها خانه را تفتیش کرده اند و مقداری از کتاب ها و کامپیوترش را با خود برده اند و بعد به کلیسا جماعت ربانی مرکز رفته و کشیش آسریان را در جلسه دستگیر کرده اند. او پس از دستگیری فقط توانسته یکبار با منزلش تماس کوتاهی بگیرد و بگوید که در زندان اوین است.»

منصور برجی که خود از نوکیشان مسیحی است ۱۵ سال پیش از ایران خارج شده است و هم اکنون سخنگوی کمیته ی ” ماده ۱۸″ است که در زمینه دفاع از حقوق مسیحیان ایران فعالیت می کند و وابسته به مجموع کلیساهای به نام “شورای کلیساهای همگام” است. او همچنین از رهبران کلیساهای ایرانی لندن است.

آقای برجی در پاسخ به اینکه این کشیش کلیسای جماعت ربانی مرکز به چه اتهامی دستگیر شده است، گفت:« اتهامش عنوان نشده است. او نه قبل از بازداشت احضاریه گرفته بوده و نه حتی زمان دستگیری اتهامش به او گفته می شود. مسئله نگران کننده این است که فکر می کنیم کشیش آسریان در سلول انفرادی است چون حداقل ۴ زندانی مسیحی در بند ۳۵۰ زندان اوین وجود دارند که آنها او را در آنجا ندیده اند.»

منصور برجی با اشاره به اینکه دستگیری این کشیش موجی از نگرانی های جدید را در میان جامعه مسیحیان ایران ایجاد کرده است، گفت:« کشیش آسریان یک مسیحی زاده است. کشیشی که استاد علم الهیات مسیحی و مولف و مترجم کتاب های زیادی است که حتی کتاب هایش جوایز داخلی را هم گرفته اند. او فرد کامل شناخته شده ای است. مسولان به خانواده اش قول داده اند که او طی روزهای پس از دستگیری آزاد خواهد شد اما تا به حال که خبری نشده و نگرانند که او در انفرادی باشد.»

کلیسای جماعت ربانی واقع در خیابان تخت جمشید که از اصلی ترین کلیساهای پروتستان ایران است روز یکشنبه ۵ خرداد ماه به طور ناگهانی ” به علت تعمیرات اساسی” تعطیل شده است. به گفته منصور برجی اعضای این کلیسا طبق روال روز یکشنبه که به کلیسا رفته اند با درهای بسته مواجه شدند و دیده اند که تابلوی روی درب کلیسا نصب شده که خبر از تعطیلی کلیسا به علت تعمیرات اساسی می داده است. این نوکیش می گوید که وزارت اطلاعات پس از ماهها فشار بالاخره به این بهانه کلیسا را تعطیل کرده است.

آقای برجی با اشاره به اینکه فشار بر روی این کلیسا به بهانه های مختلف از پس از انقلاب بوده است، گفت:« از چند سال پیش شدت یافته و اول مسولان اطلاعات خواسته بودند که جلسات بازدید روز جمعه های این کلیسا تعطیل شود و فقط جلسات دعای روز یکشنبه باقی بماند. در مرحله بعدی خواستند که اعضا و شرکت کنندگان جلسات دعا کارت ملی شان را نشان دهند که به نحوی ایجاد ترس شود و محدودیت برای شرکت پیش بیاید. اما این اواخر فشار روی رهبران کلیسا برای تعطیل شدن کلیسا بود و کشیش ها را تهدید می کردند که به سرنوشت بقیه کشیش های زندانی یا اعدامی دچار می شوند. روز دوشنبه ۳۰ اردبیهشت ماه آخرین تهدید را کردند و به رهبران کلیسا اطلاع داده بودند که مجبورند درباره جلسات آینده اش به زبان فارسی تصمیم بگیرد. رهبران کلیسا هم این خبر را رسانه ای کردند که احتمالا خوشایند وزارت اطلاعات نبوده و یک روز بعد کشیش آسریان را دستگیر کردند.»

آقای برجی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل این کلیسا و رهبرانش تحت فشار هستند، گفت:« دلیلش این است که جلسات این کلیسا به زبان فارسی برگزار می شود و آنها نمی خواهند افراد غیر مذهب در مراسم شرکت کنند. نگران هستند که تعداد نوکیش ها اضافه شود. البته این کلیسا از قبل از انقلاب جلساتش به زبان فارسی بوده است چون خیلی از مسیحیان به زبان ارمنی مسلط نیستند. پس از انقلاب در دوره های مختلف فشار برای بسته شدن کلیساهای فارسی زبان وجود داشته و در چند سال اخیر شدت یافته است. اکثر کلیساهای فارسی زبان در طول چند سال گذشته رفته رفته بسته شدند. کلیساهای که در مشهد، آذربایجان غربی و شرقی، اراک، شیراز و اهواز بود همگی بسته شدند. این کلیسای جماعت ربانی مرکز از بین کلیساهای فارسی زبان از همه بیشتر شرکت کننده دارد و قدمتش بیش از نیم قرن است.»

منصور برجی همچنین در پاسخ به این سوال که چند نفر کشیش مسیحی هم اکنون در زندان های ایران هستند، گفت:« تا جاییکه ما خبر داریم حدود ۲۷ کشیش و مسول رده بالای کلیساها در زندان هستند. بعد از انقلاب چند نفرشان هم اعدام شدند مانند کشیش حسین سودمند که در سال  ۹۱ (میلادی) در زندان مشهد اعدام شد. اما من مطمئنم تعداد خیلی بیشتر از این است و این تعداد فقط شامل کسانی می شود که خانواده هایشان موارد آنها را رسانه ای کرده اند.»

این مدافع حقوق مسیحیان ایرانی در خصوص تعداد اعضای شرکت کننده نوکیش در کلیسای جماعت ربانی مرکز گفت:« از زمانیکه ارائه کارت ملی قبل از ورود به جلسه ضرروی شده تعداد کمتری شرکت می کنند. اما تعداد نوکیش ها زیاد است ولی من آمار دقیقی از آن ندارم. برخی هم از سر کنجکاوی به کلیساها می روند و بعضی ها از سر اشتیاق و علاقه.»

این مدافع حقوق مسیحیان ایرانی در خصوص تعداد کلیساهای پروتستان در ایران گفت:« از وقتی فشار بر کلیساها تشدید شد، خیلی از مردم دیگر ترجیح دادند به جای رفتن به کلیسا در خانه هایشان عبادت کنند و کلیساهای خانگی شکل گرفت. در حال حاضر نمی توان آماری از کلیساها را داد. به گفته خود مسولان دیگر در هر دهات و شهر دور افتاده ای هم کلیساهای خانگی کشف می شود. حتی جامعه مسیحیت هم آمار دقیقی از تعداد کلیساهای پروتستان ندارد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024