جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.05.2013, 23:20


بهار: همه می‌گفتند ردصلاحیت نامزدهای شوراها را نه تایید می‌کنند نه تکذیب، نامزدها هم می‌گفتند نه می‌توانند این موضوع را تایید کنند و نه تکذیب. دیروز اما تلفن‌های تعدادی از نامزدهای شوراها به صدا درآمد. آن‌هایی را که ردصلاحیت شده بودند به فرمانداری‌ها فراخواندند تا لابد نامه ردصلاحیتشان را بدهند دست چپشان. اصلاح‌طلبان تنها نبودند؛ از هنرمندان گرفته تا هواداران دولت در فهرست ردصلاحیت‌شدگان بودند، گفته می‌شود صلاحیت پروین احمدی‌نژاد، خواهر رییس‌جمهوری، هم در این مرحله تایید نشده است.

به‌گزارش بهار، در هفته‌های اخیر و همزمان با اتمام فرآیند بررسی صلاحیت نامزدها توسط هیات‌های اجرایی خبرهای غیررسمی از ردصلاحیت نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در محافل سیاسی و شهری منتشر شد. محمدعلی نجفی، عضو اصلاح‌طلب فعلی شورای شهر تهران، نخستین‌بار در گفت‌وگو با بهار از نگرانی اصلاح‌طلبان در مورد ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان گفت.

چند روز بعد خبر رسید از برخی نامزدهای شوراها، از آن جمله مرتضی حاجی، خواسته‎‌اند پیش از اعلام نتایج نهایی از نامزدی انصراف بدهند، همزمان خبر آمد از معصومه ابتکار خواسته‌اند از حوادث مربوط به انتخابات سال ۸۸ اعلام برائت کند و خبرهای دیگری که البته از سوی اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها «جوسازی رسانه‌ای» خوانده شد؛ اما دیروز نتیجه همه بگوومگوها و تایید و تکذیب‌ها به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ختم شد و با ردصلاحیت‌شدگان تماس گرفتند تا برای دریافت نامه و ابلاغیه‌ای به فرمانداری‌ها مراجعه کنند؛ اما از مجموع خبرها آنچه برمی‌آید این‌که صلاحیت طیف بسیاری از نامزدها از اصلاح‌طلبان گرفته تا حامیان دولت و نیز هنرمندان رد شده‌است.

نتیجه بررسی صلاحیت‌ها صرفا به خود افراد ابلاغ می‌شود. خبرها درباره این‌که دقیقا چه کسانی ردصلاحیت شده‌اند هنوز قطعی‌نیست. خبرگزاری‌ها به‌نقل از منابع آگاه از ردصلاحیت افرادی چون مرتضی حاجی، محسن هاشمی، فاطمه راکعی، معصومه ابتکار، افشین علاء، مختاباد خبر داده‌اند و همچنین گفته می‌شود از اعضای فعلی اصولگرای شورا حسن بیادی، هادی ساعی و علیرضا دبیر هم در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها رد شده‌اند. هرچند بیادی در گفت‌وگو با بهار این خبر را تایید نکرد، تماس‌ها با علیرضا دبیر گویای پیگیری‌های او برای دلیل ردصلاحیت‌شدنش است. اسامی علی ذبیحی و بهمن شریف‌زاده، امیری‌فر، ضیاء‌الدین نورالدینی، دبیر و پروین احمدی‌نژاد که همگی از نامزدهای نزدیک به احمدی‌نژاد و مشایی هستند نیز در فهرست ردصلاحیت‌شده‌ها قرار دارد.

ردصلاحیت تعدادی از اعضای مستقر شورای سوم دیروز صدای اعتراض مهدی چمران، رییس محافظه‌کار شورای شهر تهران، را هم بلند کرد تا جایی که او دیروز در عین این‌که تاکید می‌کرد صلاحیت افرادی که دنبال منافع مالی و ملک و املاک شخصی هستند نباید اعلام شود، اما به ایلنا گفت: هیچ‌یک از اعضای شورای سوم تخلفی نکرده‌اند و برای ردصلاحیت هر یک از این اعضا سند و مدرک لازم است.

اصلاح‌طلبان رد شدند؟

افشین علا از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: «ردصلاحیتش قطعی است و در برگه‌ای که به او داده‌اند دلیل آن را عدم التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه اعلام کرده‌‌اند.»

فاطمه راکعی، نماینده مجلس ششم و از نامزدهای اصلاح‌طلبان، ردصلاحیتش را تایید کرد و به «بهار»، گفت: صبح دیروز از فرمانداری تهران با من تماس گرفتند که نامه‌ام را از فرمانداری بگیرم بعد هم بلافاصله از یک سایت خبری برای من پیامی آمد که من و آقای محسن هاشمی، خانم ابتکار و تعدادی دیگر رد شدند. من هنوز فرصت نکردم نامه‌ام را بگیرم، اما با توجه به این‌که آقای افشین علا، از دوستان شاعر ما، را هم رد کردند و خانم ابتکار هم پس از مراجعه به فرمانداری نامه ردصلاحیت گرفتند، نامه من هم باید همین باشد.

او با بیان این‌که به این نتیجه به مراجع بالاتر اعتراض خواهد کرد، ادامه داد: «با توجه به صحبت‌های اخیر رهبری درباره این‌که هرکسی که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارد می‌تواند در انتخابات شرکت کند و بارها شنیدیم از سخنان ایشان که تفکرات سیاسی مختلف بال‌های پرواز نظام هستند. انتظار این بوده که دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات این زمینه را ایجاد کنند که افراد مختلف بیایند و سوال این است که چرا باید با وجود آنچه مورد نظر نظام و رهبری بوده دوستان اصلاح‌طلب به‌طور گسترده رد شوند؟ استنباط من این است که هیات‌‎های اجرایی شتابزده عمل کردند و همه را از دم رد کردند.»

او افزود: «به‌قول حضرت امام باید وضعیت فعلی افراد را دید و اگر کسی معتقد است در چهارچوب نظام و قانون حرکت می‌کند و نه برانداز و ساختارشکن است نباید ردصلاحیت شوند و نگاه انتقادی و خیرخواهانه نباید دلیل بر این باشد که افراد را از شرکت در انتخابات رد‌کنند. به‌طور کلی این‌که اساسا کسی در انتخابات شرکت کرده به این معناست که نظام را قبول دارد، امیدوارم در مراحل بعدی به اعتراضات به‌طور دقیق رسیدگی شود و به افراد با دیدگاه و سلایق مختلف که قصد خدمت دارند اجازه دهند در انتخابات شرکت کنند.»

محسن هاشمی دیگر نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان است که به بهار گفت: گفته‌اند به فرمانداری بروم و نامه‌ای را بگیرم، اما هنوز نامه‌ را ندیده‌ام که دلیل ردصلاحیت من چه بوده است؛ البته در این زمینه من نگرانی ندارم.

هنرمندان هم رد صلاحیت شدند

از سوی دیگر خبرها گویای آن است صلاحیت تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران به‌ویژه افرادی که با حمایت هواداران دولت داوطلب عضویت شوراها شده بودند رد شده است. از این ردصلاحیت‌شده‌ها هم افسانه بایگان است که هنگام نام‌نویسی به خبرنگاران گفته بود: «از طرف نهاد ریاست‌جمهوری در انتخابات شرکت کرده‌ام!»

افزون بر او خبرها گویای ردصلاحیت امید و امین زندگانی است. پیش از این حسین طلا، رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراها، در سخنانی از خیل هنرمندان و ورزشکارانی که نامزد شوراها شده بودند خواسته بود درباره آمدن به این عرصه تجدید نظری بکنند و پس از او تمدن، استاندار تهران هم در سخنانی مشابه همین درخواست را تکرار کرد و از هنرمندان و ورزشكاران داوطلب برای این دوره خواست اگر توان كار كردن در شوراها را در خودشان نمی بینند تا پیش از اعلام نتایج ، خودشان انصراف بدهند.

همین سخنان آن هم در آخرین روزهای بررسی صلاحیت نامزدهای شورای شهر مبنای تحلیل افرادی شد که می‌گفتند این گفته ها احتمالا نشانه ردصلاحیت تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران داوطلب است.

پیش از این گفته می‌شد تعدادی از چهره‌های هنری در فهرست هواداران دولت حضور خواهند داشت و درواقع این استراتژی سیاسی هواداران دولت برای کسب کرسی‌های بیشتری از شوراها، به‌ویژه در تهران، خواهد بوده است. موضوعی كه توسط برخی هنرمندان تایید و از سوی برخی دیگر رد شد. حالا اما امید زندگانی با تایید خبر ردصلاحیتش در این مرحله به بهار گفت: تا جایی که شنیده‌ام اکثریت هنرمندان این اتفاق برایشان افتاده و صلاحیتشان تایید نشده است؛ البته من هنوز نامه به دستم نرسیده و وکیلم برای دریافت آن مراجعه کرده است. نمی‌دانم دلیل ردصلاحیت چه بود. ما حتما به این نتیجه اعتراض خواهیم کرد. آنچه می‌بینیم دور از انتظار بود؛ چون هنرمندانی كه جلوی دوربین سینما قرار می‌گیرند حتما صلاحیت دارند، مگر این‌که معنای صلاحیت در عرف سیاسی تغییر کرده باشد.

او در پاسخ به این سوال که گفته شده هنرمندان قرار بوده است عمدتا در فهرست دولت قرار بگیرند، ادامه داد: من که از روز اول ثبت‌نام کردم از همان روز گفتم به جایی وصل نیستم و پیرو خط رهبری هستم و قصد ما خدمت بوده است، اما دیدم در سایتی ادعا شده است که من و خانم بایگان از طرف نهاد ریاست‌جمهوری آمدیم. اگر خانم بایگان این را گفتند، من این حرف را نزدم و تکذیب می‌کنم.

آنچه به ردصلاحیت‌شدگان انتخابات شوراها ابلاغ شده رای اولیه درباره احراز صلاحیت آن‌هاست و براساس قانون آن‌ها در چهار روز آینده فرصت دارند نسبت به این رای اعتراض کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024