جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2013, 22:35


رییس ستاد هدفمندی یارانه خبر داد
حذف یارانه «نان»

شرق / بهناز جلالی‌پور: رییس ستاد هدفمندی یارانه در این هفته دوبار اخبار یارانه‌ای اعلام کرده است. در خبر نخست خبر از پرداخت نقدی به ازای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان با بنزین ۲۱۶۰ تومان و ۱۰۶۰ تومانی داد. هنوز ۲۴ ساعت از خبر خوش اولیه‌اش نگذشته، روز گذشته اعلام کرد که در سال‌جاری یارانه نان از پرداخت‌های نقدی خانوارها حذف خواهد شد.

با حذف این یارانه ماهانه ۲۲۲ میلیارد تومان در حساب دولت باقی خواهد ماند؛ حسابی که ممکن است در آستانه انتخابات، بخشی از منابع پرداخت یارانه‌های ۲۵۰ هزار تومانی را تامین کند.

فرزین در حالی در این روزها در مورد یارانه‌ها و تغییر در روند اجرا و پرداخت‌ها صحبت می‌کند که دولت در روزهای پایانی خود به‌سر می‌برد و بودجه سال ۹۲ نیز به دلیل تاخیر در ارایه هنوز تصویب نشده است.

در همین حال، روز گذشته علی لاریجانی، رییس مجلس گفته است: «با توجه به اینکه فقط چند ماه تا پایان دولت دهم باقی نمانده، بهتر است که شیوه پرداخت یارانه‌ها به همان صورت ادامه پیدا کند، زیرا جداکردن دهک‌ها کار مشکلی است و چالش‌برانگیز می‌شود.»

به گفته او، اولین اقدام مجلس پس از تشکیل دولت جدید این است که یک بحث تخصصی بین مجلس و دولت درخصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها انجام پذیرد تا قانون حمایت از تولید ملی به درستی انجام شود.

این اظهارنظر صریح رییس‌مجلس نشان می‌دهد که هرگونه تغییری تا پایان این دولت، اتفاق نخواهد افتاد. این موضوع را پیش از این نیز مجلس به دولت اعلام کرده بود و حتی اجرای فاز دوم را به دلیل آنکه هیچ‌گونه شایبه سیاسی و تبلیغاتی و انتخاباتی پیدا نکند، معلق نگه داشته بود.

با این حال دولت در سال جدید چند رویه متفاوت درخصوص یارانه‌ها و ارز مرجعی که به کالاهای اساسی پرداخت می‌شد، اتخاذ کرده و ارز مرجع برخی کالاها را حذف کرده است.

برداشت انتخاباتی دولت از محل حذف یارانه‌ها

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «شرق»، درخصوص رفتار دولت می‌گوید: «موضوع اساسی چرایی این رفتار دولت در آستانه انتخابات است.» او با بیان اینکه دولت‌ها به دنبال اهداف سیاسی هستند و طبیعی است که در آستانه انتخابات سال ۹۲ به دنبال گزینه‌ای باشد که خود مطرح کرده است، می‌گوید: «دولت با حذف ارز مرجع و یارانه نان، موجب نارضایتی مردم خواهد شد و اهدافی را در این میان دنبال می‌کند.»

به گفته نکو، دولت با حذف ارز مرجع و یارانه نان، با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات در صورتی که کاندیدای موردنظرشان تایید شود، با پرداخت سود سهام، یارانه بیشتر یا کمک‌های غیرنقدی به اقشار کم‌درآمد، نشان می‌دهد که اگر در جایی دیگر یارانه و ارز مرجع را حذف کردیم، این بار خدمتی دیگر را برای آسودگی زندگی ارایه می‌کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه دولت با بودجه سه‌دوازدهمی کنونی و با تورمی که وجود دارد، توان اداره کلیه امور خود را ندارد، می‌گوید: «در چنین شرایطی دولت برای پوشش همه هزینه‌ها، چاره‌ای جز حذف ارز مرجع برخی کالاها برای رسیدگی به وظایفش و رسیدن به اهداف سیاسی خود ندارد. ممکن است دولت با افزایش قیمت ارز و طلا، نیز بخش دیگری از خلأهای خود را پر کند تا راهی برای برنده‌شدنش باشد.»

به گفته او در صورتی که کاندیدای دولت مورد تایید قرار بگیرد و به انتخابات راه پیدا کند، دولت از منافعی که کسب کرده ممکن است در اردیبهشت‌ماه‌ با واریز مبلغ ۲۵۰ هزارتومان، به نفع خود استفاده کند یا با عناوین دیگری مانند هدیه، از این منابع استفاده کند.

در حالی که دولت کنونی از ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها منع شده، اما دولت با ارایه برنامه‌ها و لایحه‌هایی، تکالیفی برای دولت بعدی برجای می‌گذارد که ممکن است مخالف با برنامه‌های رییس دولت آینده باشد.

نکو، کار دولت بعدی را بسیار سخت می‌داند و می‌گوید: «دولت بعدی به سختی می‌تواند مردم را برای حذف یارانه‌های نقدی و اختصاص آن به بخش تولید و اشتغالزایی در جهت ایجاد درآمد پایدار توجیه کند. آن دولت بسیار سخت می‌تواند تبعات منفی دولت کنونی را از ذهن مردم پاک کند.»

به گفته او، دولت بعدی باید با یک مدیریت منحصر‌به‌فرد آرامش را به مردم بازگرداند و با برنامه‌ای اصولی مردم را نسبت به برنامه‌های خود خوشبین کرده تا به زودی درآمدهای پایدار حاصل شود.

نفت سر سفره نیامد، یارانه نان قطع شد

شعارهای گسترش رفاه و آسایش دولت، در سال پایانی نه‌تنها تحقق پیدا نکرده که در این روزها به نظر می‌رسد زندگی عادی و طبیعی را بر مردم سخت کرده است. این نکته را نماینده مجلس نیز تایید می‌کند. امید کریمیان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «دولت زمانی که می‌خواست بر مسند بنشیند، مدعی بود که نفت را بر سر سفره‌های مردم می‌برد. نفت را نیاورد، حالا می‌خواهد یارانه نان را به عنوان قوت لایموت مردم از آنان بگیرد.»

او، با بیان اینکه «پیش‌بینی می‌شد ارز مرجع و یارانه‌ها حذف شود، اما گمان نمی‌شد این حذف و تعدیل از نان شروع شود»، می‌گوید: «در شرایطی که هنوز برخی کالاهای لوکس که موردنیاز اقشار آسیب‌پذیر نیست، یارانه دریافت می‌کنند، دولت با حذف یارانه نان که رقم قابل‌توجهی برای دولت نیست اما در زندگی مردم تاثیر دارد، آنها را دچار ضرر و نارضایتی می‌کند.»

به گفته کریمیان، «دولت باید پاسخ دهد که درآمد حاصل از حذف یارانه نان را می‌خواهد صرف چه اموری کند و در کجا آن را هزینه کند.» هرچند رقمی که از حذف یارانه نان حاصل می‌شود، در سناریوی یارانه ۲۵۰ ‌هزار تومانی فقط شامل ۸۸۸ ‌هزار نفر خواهد بود، در این ماه‌ها دولت ارز مرجع برخی کالاهای اساسی را نیز حذف کرده و با تغییر قیمت طلا و ارز نیز می‌تواند رقم دیگری درآمد برای خود کسب کند و در نهایت اهداف سیاسی‌ انتخاباتی خود را پیش ببرد.

کریمیان درخصوص پرداخت‌های ۲۵۰ ‌هزار تومانی که دولت، سناریوی آن را مطرح کرده، می‌گوید: «دولت باید مشخص کند که منابع این پرداخت‌ها کجاست؟ جیب خود یا مردم؟ نمی‌تواند با پرداخت ۲۵۰ ‌هزارتومان و افزایش تورم و قیمت‌ها، موجب شود معادل ۵۰۰ ‌هزار تومان از جیب مردم کسر شود.»

به گفته او، ممکن است دولت بخواهد با اعلام این نظرات بگوید که قصد پرداخت یارانه‌های نقدی بالایی را دارد اما مجلس مخالفت می‌کند و در نتیجه با این مخالفت مجبور به حذف یارانه نان نیز هستیم و از این طریق موجب اختلاف شود. احتمال دیگری که کریمیان می‌دهد، مظلوم‌نمایی‌ای است که دولت در آستانه انتخابات انجام می‌دهد تا مدعی شود این دولت قصد ارایه خدمات بیشتری به مردم را داشته و چنین برنامه‌های جذابی دارد و به این طریق آرای مردم را کسب کند.

او می‌گوید: «بخش عمده رای‌دهندگان را گروه‌های آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند و ممکن است با جلب‌نظر آنان دولت بتواند به اهداف خود برسد. درحالی که مجلس با پیش‌بینی این اهداف و برنامه‌های دولت، مانع هرگونه اقدام اشتباه دولت می‌شود تا هزینه اضافی بر مردم و دولت بعدی تحمیل نشود.»

یارانه نان که معادل سه‌هزار تومان برای هر نفر بود، برای ۷۴ ‌میلیون نفر یارانه بگیر، معادل ۲۲۲ ‌میلیارد تومان در ماه بود که ظرف ۹ ماه در سال گذشته پرداخت شد. اکنون دولت با بهانه اینکه قیمت نان در سال‌جاری ثابت مانده و نیازی به پرداخت آن سه‌هزار تومان نیست، قصد حذف این رقم از کل ۴۵ ‌هزار و ۵۰۰ تومان را دارد. این رقم هر چند، چندان قابل توجه نیست، اما حذف یکباره آن می‌تواند «شوک روانی» در جامعه به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر، ایجاد کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024