پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.04.2013, 9:23


دویچه وله: شواهدی که دال بر احتمال کاربرد سلاح‌شیمیایی توسط رژیم بشار اسد است، رئیس‌جمهور آمریکا را به واکنش واداشته است. باراک اوباما گفته است اگر اثبات شود که در سوریه سلاح شیمیایی به کار گرفته شده، “قاعده بازی” تغییر خواهد کرد.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه (۲۵ آوریل/۵ اردیبهشت) به شواهدی اشاره کرد که سرویس‌های اطلاعاتی مخفی ارائه داده‌اند، مبنی بر این‌که در سوریه گاز سمی “سارین” استفاده شده است.

سرویس اطلاعاتی مخفی بریتانیا نیز از شواهدی حاکی از کاربست این سلاح شیمیایی “در اندازه‌ی محدود ولی قطعی” سخن گفت. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در این رابطه گفت: «مسئله خیلی جدی است.»

در پی انتشار این اطلاعات سرویس‌های مخفی، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که دستور “بررسی دقیق” این اطلاعات را خواهد داد.

احتمال “تغییر قاعده بازی”

باراک اوباما در ملاقاتی که با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در کاخ سفید داشت گفت، در صورتی که شواهدی دال بر اثبات کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه ارائه شود، آنگاه “قاعده‌ی بازی تغییر خواهد کرد”. وی افزود که جهان نمی‌‌تواند به کاربرد تسلیحات شیمیایی بی‌اعتنا بماند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در این رابطه گفت که رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آن‌که تصمیم سیاسی در این زمینه اتخاذ کند، در انتظار نتایج قطعی در مورد کاربرد سلاح‌شیمیایی می‌ماند.

جی کارنی بی‌آنکه ذکر کند که چه مدت این تحقیقات به طول خواهد انجامید افزود: «ما می‌کوشیم شواهد قابل باور و موثق در این باره بدست آوریم.»

سخنگوی کاخ سفید گفت که به همین دلیل دولت آمریکا از درخواست سازمان ملل متحد مبنی بر تحقیقات در خاک سوریه برای یافتن شواهدی در این زمینه حمایت می‌کند. وی افزود که بهر حال “تمام گزینه‌ها ممکن است”.

پرهیز از تکرار اشتباه تجربه‌ی عراق

همکاران نزدیک رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این اشاره کرده بودند که دولت آمریکا از تجربه‌ی جنگ عراق درس گرفته است.

در آن‌زمان دولت آمریکا اطلاعات سرویس‌های مخفی را بهانه‌‌ای برای لشکرکشی به عراق قرار داده بود. این اطلاعات حاکی از آن بود که دیکتاتور عراق، صدام حسین، دارای سلاح‌های کشتار جمعی است. بعدها ثابت شد که این اطلاعات جعلی بوده ‌است.

دولت اوباما در رابطه با سوریه از مدت‌ها پیش به رژیم بشار اسد هشدار داده است که “خط قرمز” آمریکا کاربرد سلاح شیمیایی است. به همین دلیل دولت آمریکا تا کنون از دخالت نظامی مستقیم در جنگ داخلی سوریه پرهیز کرده است.

گفته می‌شود سوریه دارای بزرگترین زرادخانه سلاح شیمیایی در خاورمیانه است.

فشارها بر اوباما برای دخالت بیشتر

هر چه زمان می‌گذرد شرایط برای رئیس‌جمهور آمریکا دشوارتر می‌شود و او نمی‌تواند خود را از این قضیه دور نگاه دارد.

محافظه‌کاران کنگره آمریکا از ماه‌ها پیش خواستار برخورد قاطع‌تر دولت اوباما در مناقشه سوریه شده‌اند. حال گزارش‌های اخیر در مورد کاربرد سلاح شیمیایی فشار آن‌ها بر رئیس‌جمهور آمریکا را تشدید کرده است.

سناتور مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه با اشاره به اطلاعات اخیر در زمینه کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه گفت: «به نظرم دیگر امری واضح است که “خط قرمز” نقض شده است.»

فشار بین‌المللی بر رئیس‌جمهور آمریکا نیز بیشتر می‌شود. در اروپا، فرانسه و بریتانیا از آمریکا می‌خواهند که با قدرت بیشتری از شورشیان سوریه حمایت کند.

اسرائیل نیز از آمریکا خواسته است که دخالت نظامی در سوریه را مد نظر داشته باشد. از نظر زو الکین، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل، تمام دنیا نگاهش را به سوریه دوخته است.

الکین در این رابطه گفت: «وقتی می‌گوییم “خط قرمز”، یعنی به آن پایبند هستیم.» وی افزود که اسرائیل برخورد نظامی کشورش با سوریه را منتفی نمی‌داند.

ترکیه نیز نگران کاربرد سلاح شیمیایی در کشور همجوار خود است. دولت ترکیه اعلام کرد که کاربرد چنین سلاحی “بحران را به سطحی دیگر خواهد رساند”.

مخالفت اسد با ورود کارشناسان

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، بار دیگر به تأکید بشار اسد را فراخواند به کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد اجازه دهد به سوریه سفر کنند.

یک سخنگوی سازمان ملل در این زمینه گفت که در صورت موافقت دولت سوریه، کارشناسان سازمان ملل می‌‌توانند در عرض ۴۸ ساعت در این کشور حضور پیدا کنند.

رژیم بشار اسد تاکنون با درخواست تحقیقات در خاک سوریه در زمینه کاربرد سلاح شیمیایی مخالفت کرده است.

نمایندگان دولت سوریه اتهامات آمریکا و دیگر کشورها را رد می‌کنند. وزیر اطلاعات سوریه می‌گوید که دولت متبوعش حاضر است کارشناسان روسی را راه دهد، ولی حاضر نیست کارشناسان سازمان ملل در این زمینه تحقیق کنند.

روسیه از متحدان نزدیک رژیم بشار اسد و از صادرکنندگان جنگ‌افزار به سوریه است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024