سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.04.2013, 19:16


دویچه وله: به نوشته‌ی نیویورک تایمز وزیر دفاع آمریکا هفته‌ی آینده در دیدار از اسرائیل، عربستان و امارات یک معامله کلان تسلیحاتی با این کشورها را نهایی می‌کند. کمک به “مهار ایران” از اهداف این معامله عنوان می‌شود.

دیدار از کشورهای اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از برنامه‌های سفر چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا به منطقه خاورمیانه در هفته‌ی پایانی ماه آوریل خواهد بود.

بنا به گزارش‌ها بررسی وضعیت جنگ داخلی سوریه و رایزنی در مورد فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی از دیگر برنامه‌های چاک هیگل در دیدار با متحدان منطقه‌ای آمریکا است.

تجهیز متحدان برای “مهار ایران”

به نوشته‌ی نشریه‌ی “نیویورک تایمز” نهایی کردن قراردادهای فروش جنگ‌افزار به کشورهای یادشده از دیگر هدف‌های سفر چاک هیگل به شمار می‌رود. زمینه‌ی انجام این معامله تسلیحاتی که ارزش کل آن بالغ بر ده میلیارد دلار خواهد بود، از یک سال پیش فراهم شده است.

اشپیگل آنلاین جمعه (۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل) به نقل از نیویورک تایمز نوشت، متحدان آمریکا در خاورمیانه به پیشرفته‌ترین دستاوردهای صنایع تسلیحاتی آمریکا مجهز می‌شوند تا “ایران را مهار کنند.”

نشریه آمریکایی گزارش خود را با استناد به گفته‌های یک منبع آگاه در وزارت دفاع تنظیم کرده که نام او، به دلیل در جریان بودن این معامله کلان، محفوظ نگه داشته شده. او “تقویت توان رزمی اسرائیل و متحدان آمریکا در خلیج فارس” را از انگیزه‌های اصلی این معامله توصیف می‌کند.

برخی از جنگ‌افزارهایی که در این گزارش به آنها اشاره شده تجهیزاتی هستند که به گفته‌ی کارشناسان می‌توانند در حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران نقشی تعیین‌کننده بازی کنند.

موشکی برای انهدام دفاع ضدهوایی

یکی از این تجهیزات، سامانه‌ی موشکی قدرتمندی برای حمله به تاسیسات دفاع ضدهوایی دشمن است. این موشک‌ها که به وسیله جنگنده‌ها پرتاب می‌شوند، می‌توانند امواج رادار نیروهای دشمن را ردگیری کنند.

اسرائیل همچنین، به عنوان نخستین ارتش خارجی، چند فروند “وی ۲۲ اوسپری” دریافت می‌کند که یک پرنده‌ی غول‌پیکر ترابری با قابلیت‌های ویژه است. این پرنده دو پره‌ی قابل چرخش دارد که امکان می‌دهد مانند هلی‌کویتر از زمین بلند شود و مانند هواپیما و با سرعت بالا پرواز کند.

یکی دیگر از تجهیزاتی که به نوشته‌ی نیویورک تایمز به اسرائیل فروخته می‌شود هواپیماهای سوخت‌رسانی “بوئینگ کی سی ۱۳۵” است و به جنگنده‌های این کشور امکان می‌دهد با سوختگیری در فضا در ماموریت مسافت‌های دور از موقعیت بهتری برخوردار باشند.

جنگنده و موشک‌های پیشرفته برای عربستان و امارات

بر اساس این گزارش در این معامله‌ی کلان ۲۶ جنگنده‌ی اف ۱۶ نیز در اختیار امارات متحده عربی قرار خواهد گرفت که ارزش مجموع آنها ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

جنگنده‌های اف ۱۶ به موشک‌های کمتر شناخته‌ی شده‌ی بسیار دقیقی مجهزند که می‌توانند بدون به خطر افتادن جان خلبان هدف‌هایی را در فاصله‌ی بسیار دور نابود کنند.

این موشک‌ها قابل استفاده در ۸۴ جنگنده‌ی اف ۱۵ که عربستان در سال ۲۰۱۰ به آمریکا سفارش داده نیز هستند. ارزش این معامله در آن زمان ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار گزارش شد. اکنون قرار است عربستان تعداد نامشخصی از موشک‌های پیشرفته‌ی جدید را برای نصب بر روی این جنگنده‌ها دریافت کند.

تارنمای “اشپیگل آنلاین” از قول نیویورک تایمز گزارش داده که نفوذ آمریکا بر نیروهای مسلح متحدان منطقه‌ای به صادرات تجهیزات محدود نخواهد شد. بر این اساس به اسرائیل اطمینان داده می‌شود که جنگ‌افزارهای آمریکایی در عربستان و امارات تحت نظارت نیروهای ایالات متحده قرار خواهند داشت و به کارگیری موشک‌های یاد شده تنها پس از مشورت با واشنگتن ممکن خواهد بود.

بدبینی اسرائیل به توفیق مذاکرات هسته‌ای

به نوشته‌ی اشپیگل، همین نکات نشان می‌دهد که برای انجام این معامله تسلیحاتی چه موانع دیپلماتیکی باید از سر راه برداشته می‌شد. رابطه‌ی اسرائیل و عربستان را با قید احتیاط می‌توان “رابطه‌ای دشوار” توصیف کرد. به رغم این آمریکا در مناقشه‌ی پرسابقه خود با ایران این دو کشور را هم‌پیمانانی مهم تلقی می‌کند.

اسرائیل بارها اعلام کرده که دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای خط قرمزی است که این کشور اجازه‌ی عبور از آن را نخواهد داد. این کشور حمله‌ی پیشگیرانه به تاسیسات هسته‌ای ایران را یکی از گزینه‌های مطرح در سیاست خارجی خود عنوان می‌کند.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پوشش استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تلاش می‌کند به بمب اتمی دست یابد. این اتهام از سوی جمهوری اسلامی همواره بی‌اساس خوانده شده است.

حدود دو هفته پیش دور تازه‌ای از گفتگوهای هسته‌ای میان ایران و نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در آلماتی بی نتیجه خاتمه یافت. اسرائیل می‌گوید ایران با کش دادن مذاکرات دنبال وقت‌کشی برای پیشبرد برنامه‌های اعلام نشده‌ی اتمی خود است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024