پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 12.04.2013, 19:11


رادیو فردا: وزرای خارجه گروه هشت کشور صنعتی جهان درباره برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند و همچنین از تهران خواسته‌اند به گزارشگر ویژه حقوق بشر احمد شهید اجازه دهد به ایران سفر کند.

در بیانیه پایانی اجلاس گروه هشت در لندن، وزرای خارجه این کشورهای صنعتی جهان در بیانیه‌ای، «نگرانی عمیق» خود درباره «فعالیت‌های هسته‌ای و مرتبط با موشک‌های بالستیک ایران که نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است» را ابراز کرده‌اند.

وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، بریتانیا و روسیه در عین حال بر خواسته خود برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز و مبتنی بر مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای ایران تاکید کرده و یادآوری نیز کرده‌اند که این مذاکرات نمی‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

در این بیانیه آمده است که موضع ایران و کشورهای ۱+۵ همچنان از هم‌دیگر فاصله دارد و از تهران خواسته شده است «فورا و فعالانه و به شکلی سازنده، به روند دیپلماتیک با کشورهای ۱+۵ متعهد شود».

وزرای خارجه جی هشت همچنین از ایران خواسته‌اند برای حل‌کردن «نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی و نشان‌دادن این که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است»، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

این هشت کشور همچنین از ایران خواسته‌اند که به تعهدات بین‌المللی‌اش در احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی از جمله آزادی ادیان پایبند باشد و به دخالت در فعالیت رسانه‌ها، مجازات و شکنجه غیرقانونی و دیگر محدودیت‌ها برای حقوق و آزادی شهروندان پایان دهد.

آنها علاوه بر این از ایران خواسته‌اند به شکلی سازنده با همه نهادهای حقوق بشری سازمان ملل همکاری کند. به نوشته وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان، اجازه سفر به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل احمد شهید، می‌تواند اولین گام ایران در این راستا باشد.

وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، بریتانیا و روسیه همچنین از تهران خواسته‌اند «نقش سازنده‌تری» در حمایت از امنیت منطقه ایفا کند و از همه اقدامات و گروه‌های تروریستی فاصله بگیرد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا که ریاست این اجلاس را بر عهده داشته است، روز پنجشنبه، ۲۲ فروردین، دور آخر مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی با ایران را که هفته گذشته در آلماتی قراقستان برگزار شد، «ناامیدکننده» خواند و گفت که برای روشن شدن آینده مذاکرات باید تا انتخابات ریاست جمهوری ایران صبر کرد.

به گفته آقای هیگ، فرصت ایران برای توافق با غرب بر سر برنامه هسته‌ای، تا شش ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری است. انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۴ خرداد امسال برگزار شود. به این ترتیب بریتانیا تا پایان سال میلادی جاری به ایران فرصت داده است که درباره برنامه هسته‌ای به توافق برسد.

ویلیام هیگ در حاشیه اجلاس کشورهای گروه جی ۸ گفت که موضع ایران در مذاکرات آلماتی به‌گونه‌ای نبود که پیشرفتی در کار حاصل شود.

وزیر امورخارجه بریتانیا اضافه کرد که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، سه کشور اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، روسیه و چین می‌توانند دریابند که آیا ایران واقعا تمایلی به ادامه مذاکرات جدی دارد یا نه.

دور آخر مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد در حالی که از گفته‌های دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات چنین برمی‌آید که اختلافات اساسی میان طرفین همچنان باقی است و مسائل حل نشده باقی مانده است.

غرب که نسبت به اهداف برنامه اتمی تهران تردید دارد، تحریم‌های سنگینی را علیه آن تصویب کرده است که به اقتصاد کشور فشار می‌آورد. اما این تحریم‌ها تاکنون نتوانسته است ایران را راضی به پذیرش پیشنهادات قدرت‌های جهانی بکند.

ایران از سویی درگیر انتخابات ریاست جمهوری است که روز ۲۴ خرداد برگزار می‌شود تا دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خاتمه یابد.

در این انتخابات چهره‌های بسیاری اعلام نامزدی کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنان از میان اصول‌گرایان نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هستند.

اکنون وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید باید به انتظار این انتخابات نشست و اضافه می‌کند که ایران امسال باید تصمیم بگیرد که آیا واقعا خواهان مذاکره هست یا نه.

گروه هشت همچنین در این بیانیه، فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی را به‌شدت محکوم کرد.

این گروه با تاکید بر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی کره شمالی، این کشور را متهم کرد که با آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای اخیر خود صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته است.

در این نشست لندن، هشت کشور صنعتی جهان درباره بحران روسیه نیز تبادل نظر کردند ولی نهایتا به موضع واحدی نرسیدند و در بیانیه خود صرفا به «نگرانی عمیق از روند فزاینده فجایع انسانی و تشدید مناقشه در سوریه» اشاره کردند.

این بیانیه همچنین خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه به آسیب دیدگان این بحران شد.
دیگر موضوع مورد اشاره در بیانیه نشست دو روزه وزیران خارجه گروه ۸، خشونت جنسی در جنگ‌ها و مناقشه‌های مسلحانه از بود.

وزیران خارجه این هشت کشور اعلام کرده‌اند که برای در پیش گرفتن تدابیر شدید‌تر برای برخورد با این موضوع، ۳۵.۵ میلیون دلار اختصاص داده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024