پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.04.2013, 21:04


دویچه وله: خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که شبه‌نظامیان و نیروهای وفادار به اسد، به ایران رفته و آموزش‌های لازم برای جنگ چریکی را فرا گرفته‌اند. گزارشگر رویترز با ۴ نفر از این شبه‌نظامیان گفتگو کرده‌ است.

خبرگزاری رویترز از تعلیم گروه‌های شبه‌نظامی وفادار به اسد در اردوگاه‌های آموزشی ایران خبر داده است. این خبر مبتنی بر سوالاتی است که گزارشگر رویترز از چهار نفر از حامیان بشار اسد از چهار گروه و شهر مختلف، به طور مجزا پرسیده است.

پاسخ‌های هر چهار نفر، تعلیم نظامی آنها در ایران را تایید می‌کند. سامر یکی از آنها می‌گوید همراه با گروهی دیگر، دوره‌ای ۱۵ روزه برای جنگ‌های شهری دیده و برای کار با سلاح سبک و موشک‌های زمین به هوا تمرین کرده‌است. برخی دیگر مهارت‌های تک‌تیراندازی را فراگرفته‌اند.

سامر ادامه داده که در دوره آموزشی، به آنها فنون جنگ چریکی و راه‌های حملات غافلگیرانه آموخته‌اند. وی گفته که گروه دیگری از حزب‌الله لبنان نیز به موازات سوری‌ها در حال گذراندن آموزش‌های پیچیده‌‌تری بودند.

سابقه جمهوری اسلامی در آموزش حزب‌الله لبنان، به کمی پس از شروع جنگ داخلی ۱۵ ساله این کشور باز می‌گردد. رویترز می‌نویسد که ایران ظاهرا همین استراتژی را در سوریه نیز پیش گرفته تا بدین‌وسیله، نفوذ خود در این کشور را حتی پس از پایان بشار اسد نیز تضمین کند.

اذعان ایران به حمایت نظامی ایران از سوریه

مقامات ایرانی برای مدت‌ها، منکر حمایت مستقیم نظامی خود از نیروهای وفادار به اسد بودند و موضوع را محدود به مشاوره نظامی اعلام می‌کردند. برای نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۲ بود که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، استقرار نیروهای سپاه در سوریه را تایید کرد.

این زمانی بود که شورشیان سوری، سردار حسن شاطری، یکی از فرماندهان سپاه قدس را در مرز لبنان و سوریه به قتل رساندند. شاطری، بر اساس بیانیه سپاه پاسداران ایران، رییس کمیته ایرانی بازسازی لبنان نیز بود.

شورشیان سوری پیش از کشتن شاطری، ۴۸ ایرانی دیگر را گروگان گرفته و رهایی آنها را منوط به آزادی ۲۰۰۰ فعال سوری کرده بودند.

ایران متحد نزدیک رژیم سوریه است و با کمک مالی و ارسال اسلحه از اسد حمایت می‌کند. نخست در ماه ژانویه بود که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا، از گسترده‌تر شدن دایره پشتیبانی ایران از رژیم اسد خبر داد.

از لاذقیه تا تهران

نیروهای وفادار به اسد از فرودگاه لاذقیه به تهران پرواز کرده‌اند. این شبه‌نظامیان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مقامات جمهوری اسلامی آنها را بلافاصله پس از رسیدن به تهران سوار اتوبوسی با پنجره‌های پرده‌پوش کرده‌ و پس از طی مسافتی یک ساعت و نیمه، به اردوگاه آموزشی رسانده‌اند.

به گفته آنها، بیشتر مربیان ایرانی این اردوگاه عربی می‌دانستند و برخی نیز برای آموزش به مترجم متوسل می‌شدند.

نبیل، یکی دیگر از این شبه‌نظامیان از شهر حمص، به رویترز گفته که در روز ورود به اردوگاه، سخنان افسری ایرانی را شنیده‌اند که در مورد شهادت و دفاع از سوریه، انضباط و روحیه جنگاوری بیان شد.

بیشتر این شبه‌نظامیان علوی بوده‌اند و باقی آنها مسیحی یا دروزی‌. سامر به گزارشگر رویترز گفته است که ایرانی‌ها پیوسته تکرار می‌کردند که این جنگ علیه سنی‌ها نیست بلکه علیه دشمنان سوریه است: «اما علوی‌ها هم مدام می‌گفتند ما می‌خواهیم سنی‌ها را بکشیم و در انتقام از آنها به زنان‌شان تجاوز کنیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024