جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.04.2013, 15:49


رادیو فردا: یوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه، دوم آوریل، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که جمهوری اسلامی ايران احتمالا مخفيانه در حال ساخت بمب هسته‌ای است.

آقای آمانو گفت اين اتفاق در حالی رخ می‌دهد که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مدت زمان درازی است که تلاش می‌کند تا به بررسی جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه اتمی و ساخت سلاح هسته‌ای توسط ايران بپردازد.

کشورهای غربی و اسرائيل نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت‌های هسته ای خود به دنبال ساخت بمب اتمی باشد و همزمان آژانس می‌کوشد تا در مذاکرات خود با ايران مجوز تحقيقات در اين زمينه را به دست آورد و بويژه بازرسان آن اجازه يابند تا از سایت پارچين در نزديکی تهران بازديد کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران هر گونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را تکذيب می‌کنند و اهداف برنامه اتمی تهران را کاربردهای دارويی و مصارف صلح آميز انرژی عنوان کرده اند. ايران همچنين به گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا در سال ۲۰۰۷ استناد می‌کند که گفته بودند تهران در سال ۲۰۰۳ تلاش برای ساخت بمب اتمی را متوقف کرده است.

با اين حال، از همان سال ۲۰۰۷ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهایی را در زمينه آزمايشات و تلاش‌های قبلی ايران در زمينه آزمایش قطعات انفجاری هسته‌ای مطرح کرده است. بريتانيا، آلمان و اسرائيل می‌گويند که ايران پس از سال ۲۰۰۳ نيز به فعاليت‌های نظامی- هسته‌ای خود ادامه داده است.

يوکيو آمانو روز سه شنبه، دوم آوريل، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که «ما مطمئن نيستيم، ولی اطلاعاتی در دست داريم که نشان می‌دهد ايران در گذشته و همچنين در حال حاضر فعاليت‌هايی را در ارتباط با توسعه قطعات انفجار هسته‌ای را دنبال کرده و می‌کند».

آسوشيتدپرس نوشته است: اظهارات روز سه شنبه مديرکل آژانس به صراحت تاييد می‌کند که اين فعاليت‌ها در حال حاضر ادامه دارد.

آقای آمانو بدون اشاره به جزئياتی گفته که اطلاعات آژانس «چک شده است...و به همين دليل ما نگران هستيم».

جمهوری اسلامی ايران اطلاعات آژانس را که گفته می‌شود سازمان‌های اطلاعاتی غربی در اختيار آن گذاشته شده‌اند، رد کرده و می‌گويد که اين اطلاعات جعلی و ساخته و پرداخته دستگاه‌های اطلاعاتی آمريکا و اسرائيل است. با اين حال تهران خواستار دسترسی به اين اسناد شده است.

اظهارات يوکيو آمانو سه روز پيش از برگزاری دور جديد مذاکرات ايران با گروه پنج به علاوه يک در آلماتی قزاقستان بيان می‌شود. قرار است در اين نشست طرفين برای رسيدن به توافقی در زمینه حل و فصل برنامه هسته‌ای ايران پاسخ نهایی خود را به پيشنهادهای يکديگر اعلام کنند.

ایران خواستار پايان تحريم‌های گزنده بين‌المللی شده است که اقتصاد آن را دچار مشکلات اساسی کرده است، اين در حالی است که اعضای گروه پنج به علاوه يک تاکيد دارند که ايران بايد آن بخش از غنی‌سازی اورانيوم با غنای بالا را متوقف و با بازرسان آژانس برای راستی آزمايی برنامه هسته ای خود همکاری کند.

يوکيو آمانو روز سه شنبه گفت: «برخی احتمالات» وجود دارد مبنی بر اینکه ايران ممکن است هم اکنون در حال ساخت پايگاه‌های جديد در نقاط ناشناخته برای غنی‌سازی اورانيوم باشد. تهران پيشتر اعلام کرده بود که قصد دارد تا ۱۰ تاسيسات جديد هسته ای احداث کند.

با اين حال مديرکل آژانس می گويد اطلاع خاصی ندارد که آيا ايران کار ساخت چنين تاسيساتی را آغاز کرده است یا نه، چرا که تهران حاضر نيست تا «اطلاعات بيشتری درباره اين موضوع» در اختيار آژانس قرار دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024