جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.03.2013, 6:48


شورای وزارتی مقدماتی اجلاس سران اتحادیه عرب کرسی متعلق به رژیم بشار اسد  را به ائتلاف مخالفان سوریه واگذار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه در نشست مقدماتی بیست و چهارمین اجلاس سران عرب که در دوحه طی فردا (سه‌شنبه) و چهارشنبه برگزار می‌شود، توصیه کرد که به مخالفان سوریه به نمایندگی ائتلاف ملی و حکومت موقت سوریه کرسی نظام کنونی سوریه داده شود.

شورای وزیران خارجه عرب تصمیم گرفت صندلی سوریه در اتحادیه عرب را به ائتلاف ملی مخالفان بدهد و از رهبران این ائتلاف دعوت کرد که در اجلاس سران عرب که از فردا آغاز به کار می‌کند این کرسی را در اختیار بگیرند.

در نشست سران عرب پرونده‌های سوریه، فلسطین و ساختار اتحادیه عرب بررسی خواهد شد.

بر اساس توصیه شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب، مخالفان سوریه از کرسی این کشور در سطح رهبران در اجلاس سران عرب استفاده خواهند کرد و اخباری منتشر شده است مبنی بر اینکه سرلشگر سلیم ادریس رییس ستاد ارتش آزاد سوریه در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

همچنین حمد بن‌ جاسم بن‌ جبر آل ثانی، وزیر خارجه قطر اعلام کرد که مساله سوریه هیچ گونه تاخیر و سهل‌انگاری را نمی‌پذیرد بلکه وحدت موضع و جدیت را برای حل بحران از لحاظ امنیتی، سیاسی و انسانی می‌طلبد.

حمد حمایت جدی عربی را از ملت سوریه خواستار شد.

وی همچنین مساله اصلاح و توسعه اتحادیه عرب را به منظور تبدیل شدن آن به یک موسسه مدرن تا بتواند با تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی و همسو با خواسته‌های شهروندان عرب حرکت کند و نیز برررسی منشور اتحادیه عرب را خواستار شد.

ائتلاف مخالفان سوریه استعفای الخطیب را نپذیرفت
در پی اعلام استعفای احمد معاذ الخطیب از ریاست ائتلاف ملی مخالفان سوریه کمیته اجرایی این ائتلاف استعفای وی را نپذیرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، سمیر احمد، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که کمیته اجرایی مخالفان ملی مساله استعفای معاذ الخطیب را بررسی کرد و تصمیم گرفت که این استعفای را رد کند.

این کمیته از الخطیب خواسته است که به پست خود ادامه دهد.

احمد ادامه داد: الخطیب ریاست ائتلاف ملی مخالفان را در مرحله سخت بر عهده گرفت و توانایی جلب حمایت‌های بیشتر مردمی را از ائتلاف مخالفان و وحدت بین گروه‌های مختلف مخالف را دارد از این رو باید در شرایط کنونی در پست خود بماند.

الخطیب در نوامبر گذشته همزمان با اعلام تشکیل ائتلاف به عنوان رییس آن انتخاب شد.

این در حالی است احمد معاذ الخطیب تاکید کرده است که استعفایش از ریاست ائتلاف به علت کوتاهی جامعه جهانی در قبال آنچه که در سوریه می‌گذرد، است.

وی خاطرنشان کرد که مساله استعفای وی در نشست آتی ائتلاف حتما مطرح خواهد شد.

الخطیب از موضع بین‌المللی در قبال وقایع سوریه انتقاد کرد و گفت: آنچه که رخ داده تنها در حد برگزاری چند کنفرانس و وعده بوده و جامعه جهانی در قبال کشته شدن روزانه مردم سکوت کرده و هیچ موضعی را اتخاذ نکرده است.

الخطیب نسبت به عدم صدور قطعنامه‌ای از سوی جامعه جهانی که به ملت سوریه اجازه دفاع از خود را بدهد، اظهار تعجب کرد.

وی گفت: کسانی هستند که می‌خواهند انقلاب را محاصره و بر آن تسلط یابند و کسانی آماده اطاعت از این گروه‌های بین‌المللی هستند و کسانی که اطاعت نکنند باید گرسنه بمانند و در محاصره قرار بگیرند.

الخطیب وجود هر گونه اختلاف بین خود و غسان هیتو، نخست وزیر دولت موقت سوریه و ارتباط استعفایش را با انتخاب هیتو برای ریاست دولت موقت تکذیب کرد و گفت: کسانی که این شایعات را مطرح می‌کنند برخی مخالفان هستند و این کار را به شیوه‌ای اشتباه انجام دادند.

وی تصریح کرد: تدابیر اجرایی در ائتلاف را دنبال خواهم کرد و مساله ائتلاف در نشست آینده مطرح خواهد شد.

در این راستا حمدبن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر نسبت به استعفای الخطیب ابزار تاسف کرد و از وی خواست در این تصمیم بازنگری کند.

محمد عمرو، وزیر خارجه مصر نیز معاذ الخطیب فردی ملی توصیف کرد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه انگلیس ضمن تقدیر از معاذ الخطیب گفت: وی به ملت سوریه به صورت مثبت خدمت کرد و از ائتلاف خواست که به صورت منسجم باقی بماند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز از بغداد درباره استعفای الخطیب گفت: این اقدام وی برایم غیرمنتظره نبود و من از وی بسیار خشنود هستم و می‌دانم که فردی لایق بود.

هیثم مناع، رییس هیات هماهنگی ملی سوریه نیز گفت: گروهی در ائتلاف اکثریت ثابت را در اختیار دارند و مانع هر گونه تصور اصلاحاتی می‌شوند که همان تشکل اخوان المسلمین است.

وی هشدار داد: استعفای الخطیب ائتلاف را دچار مشکل خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024