پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.03.2013, 18:49


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از حمله مرگبار نظامیان این کشور به کشتی‌های ترکیه‌ای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه عذرخواهی کرد. اسرائیل بارها گفته بود که هرگز غذرخواهی نخواهد کرد.

روز جمعه ۲۲ مارس (دوم فروردین) با میانجیگری باراک اوباما، بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان از حمله نظامیان این کشور به کشتی ترکیه‌ای مرمره عذرخواهی کرد. نخست وزیر اسرائیل گفته است که کشته شدن شهروندان ترکیه با برنامه‌ریزی نبوده، بلکه “اشتباه عملیاتی” بوده است و به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که از ترکیه بخاطر حمله کماندوهای این کشور به کشتی کمک رسانی به غزه، عذرخواهی کرده و  روابط  دپیلماتیک دو کشور به حال عادی بازمی‌گردد.

نتانیاهو، روز جمعه گفت که در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از او عذرخواهی کرده و این تماس تلفنی با کمک باراک اوباما پیش از ترک اسرائیل ترتیب داده شد.

در ماه مه سال ۲۰۱۰ فعالان صلح از کشورهای مختلف قصد داشتند با چند کشتی محاصره غزه را بشکنند و مواد غذایی و سایر کمک‌های مورد نیاز مردم غزه را در ساحل این منطقه تخلیه کنند. این کشتی‌ها مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت و بیش از ۴۵ نفر کشته و زخمی شدند. نوار غزه از سال ٢٠٠٧ و در پی پیروزی حماس در انتخابات محلی در محاصره ارتش اسرائیل قرار دارد.

آنکارا پس از این حادثه تهدید کرد که چنانچه اسراییل به خاطر حمله به کشتی حامل کمک‌های انسانی عذرخواهی نکند و به خانواده قربانیان غرامت نپردازد، روابط خود با اسراییل را قطع خواهد کرد. اسراییل نیز بلافاصله به این اظهارات پاسخ داد. یک مسئول بلندپایه در دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل در آن زمان گفت: «اسراییل هرگز از حادثه‌ای که رخ داد عذرخواهی نخواهد کرد».

این مسئول اسراییلی افزوده بود: «اسراییل هرگز از دفاع از شهروندانش عذرخواهی نخواهد کرد. ما حق داریم از انتقال اسلحه از طرف ایران برای غزه جلوگیری کنیم».

به نظر می‌رسد با پذیرش شروط اسرائیل از سوی ترکیه دو کشور پس از این شاهد روابط بهتری باشند. خبرگزاری ها همچنین گزارش می‌دهند که اسرائیل و ترکیه موافقت کرده‌اند برای بهبود شرایط بشر دوستانه در اراضی فلسطینی همکاری کنند.


منابع: دویچه وله، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024