جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.03.2013, 20:54


ایران امروز: گروهی از نمایندگان حزب «آشتی و دموکراسی» در ترکیه روز دوشنبه پس از ملاقات با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کرد ترکیه خبر دادند که عبدالله اوجالان اول فروردین، روز نوروز، در یک بیانیه تاریخی نیروهای خود را به پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه فراخواهد خواند. صلاح‌الدین دمیرتاش، نماینده  پارلمان ترکیه و عضو حزب آشتی و دموکراسی گفت،  اوجالان در لزوم توقف جنگ مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه بیانیه صادر می‌کند.

دمیرتاش پیش از اعلام این تصمیم، با اوجالان در زندان جزیره امرالی ملاقات کرده بود. اوجالان این بیانیه را تاریخی دانسته و گفته که لازم بود راه‌حلی برای جنبه‌های نظامی و سیاسی کشمکش‌ چندین ساله پ‌ک‌ک و حکومت ترکیه یافته شود.

اوجالان تاکید کرده که کنار گذاشتن سلاح بدین خاطر است که دیگر هیچ کس جان خود را در این منازعه از دست ندهد.  اوجالان  از دولت و نمایندگان مجلس ترکیه نیز خواسته که سهمی در تداوم صلح با کردها بر عهده گیرند و در آن نقش ایفا کنند.

گفته می‌شود که اوجالان بطور جدی در پی آن است  به سه دهه درگیری میان ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کرد پایان دهد. اخیرا نیز حزب کارگران کرد، به نشانه حسن نیت هشت شهروند ترکیه، شامل چند سرباز ارتش را که به مدت دو سال در شمال عراق در اختیار داشت، آزاد کرده است. مقام‌های ارشد ترکیه، از جمله عبدالله گل، رئیس جمهور نیز  از آزادی این گروگان‌ها استقبال کرده‌اند.

پیشتر و در چله‌ی زمستان رسانه‌های ترکیه خبر دادند که مذاکرات دولت ترکیه و عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کرد نتیجه‌بخش بوده و دو طرف به یک “نقشه راه” دست یافته‌اند. این مذاکرات از اواخر سال  ۲۰۱۲  با درخواست رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از “میت”، سازمان اطلاعاتی این کشور آغاز شده است.

اواخر ژانویه ۲۰۱۳  برخی رسانه‌های ترکیه از جمله “حریت”، “صباح” و نیز “خبرگزاری دوغان” مفاد توافق‌نامه دولت اردوغان و عبدالله اوجالان را منتشر کردند. این گزارش‌ها بخشا در رسانه‌های فارسی‌زبان نیز انتشار یافت.

براساس این گزارش‌ها طرفین توافق کرده‌اند که اوجالان با نوشتن یک نامه، پ.‌ک.ک را به متوقف کردن حملات فرابخواند.

با فرارسیدن بهار و به محض بهبود وضعیت هوا، شبه‌نظامیان کرد از همه مناطق داخلی و مرزی ترکیه به سوی شمال عراق عقب‌نشینی خواهند کرد. علاوه بر شمال عراق، مناطق کردنشین شمال سوریه نیز از جمله نقاطی که برای استقرار اعضای پ.ک.ک مورد توافق قرار گرفته است.

در اوایل تابستان، یازدهمین کنگره پ.ک.ک با شعار «پایان دائمی فعالیت مسلحانه» در کوهستان‌های قندیل برگزار شده و تصمیم خود را در خصوص مذاکرات صلح اعلام خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024