پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.03.2013, 18:29


اتحادیه اروپا نام ۹ شخص حقیقی و یک نهاد ایران را که در فهرست تازه تحریم‌های حقوق بشری قرار گرفته‌اند، منتشر کرده است.

به گزارش بی بی سی، دو نفر از مدیران پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران، دو قاضی پرونده فعالان عرب در استان خوزستان، رئیس زندان اوین، دادستان ساری، معاون دادستان شیراز، دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای، قاضی احکام امدادگران آذربایجان و پلیس سایبری ایران (فتا) در این فهرست هستند.

۱- بر اساس اطلاعیه اتحادیه اروپا، از زمان انتصاب علی‌اشرف رشیدی‌اقدم، رئیس زندان اوین در سال ۱۳۹۱، شرایط زندانیان این زندان “بد‌تر از گذشته” شده است.

در این اطلاعیه به کلیک بازرسی بدنی ۹ زن در زندان اوین اشاره شده که باعث شد این زنان در اعتراض به “خشونت و نقض حقوق خود” اعتصاب غذا کنند.

۲- مرتضی کیاستی، قاضی شعبه چهار دادگاه انقلاب اهواز نفر دوم در فهرست تازه تحریم‌های اتحادیه اروپاست. وزاری خارجه اتحادیه اروپا آقای کیاستی را به دلیل “شکنجه، محاکمه بدون رعایت ضوابط قضایی” و در ‌‌نهایت کلیک اعدام ۴ فعال عرب در فهرست “ناقضان حقوق بشر” قرار داده‌اند.

۳- نام محمدباقر موسوی، قاضی شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز هم به دلیل صدور حکم اعدام برای کلیک ۵ فعال عرب اهوازی در این فهرست است.

بر اساس اطلاعیه اتحادیه اروپا، این ۵ نفر “بدون تفهیم اتهام برای یک سال زندانی بوده‌اند، شکنجه شده‌اند و بدون رعایت مقررات قضایی به اعدام محکوم شده‌اند.”

۴- محمد سرافراز، مدیر بخش بین‌المللی صدا و سیمای ایران و رئیس شبکه انگلیسی پرس تی‌وی به اتهام همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران و پخش اعتراف‌های اجباری متهمان، نفر بعدی در فهرست تحریم هاست.

دی ماه پارسال، آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا، با شکایت مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی کلیک مجوز شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی را لغو کرد. این شبکه به دلیل پخش اعتراف‌های اجباری کلیک جریمه شد.

۵- حمیدرضا عمادی، رئیس اتاق خبر شبکه پرس تی‌وی هم به دلیل مسئولیتش در تهیه و پخش “اعتراف‌های اجباری” متهمان، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و فعالان حقوق اقلیت‌ها در فهرست “ناقضان حقوق بشر” قرار گرفته است.

۶- اسدالله جعفری، دادستان استان مازندران، به دلیل “بازداشت غیرقانونی بهاییان” این استان و “بدرفتاری با زندانیان” در فهرست تحریم‌ها است.

۷- رضا موسوی‌تبار، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب شیراز به دلیل “بازداشت غیرقانونی و شکنجه روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و بهاییان” در شیراز تحریم شده است.

۸- رحیم حملبر، قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به دلیل “احکام سنگین و غیرمنصفانه برای روزنامه‌نگاران و فعالان آذری” و همین‌طور کلیک “بازداشت و محاکمه خارج از رویه قضایی ۲۰ امدادگر زلزله آذربایجان” در فهرست “ناقضان حقوق بشر” اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

۹- عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای به دلیل سانسور و فیلتر کردن سایت‌ها، از دسترس خارج کردن کلیک محتوای گوگل و سرویس جی‌میل در سال میلادی گذشته در این فهرست است.

در دلایل تحریم آقای خرم آبادی، به کلیک مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس ایرانی اشاره شده است.

پلیس سایبری ایران یا فتا، تنها نهاد ایرانی است که در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا قرار دارد. به گفته وزرای خارجه اتحادیه اروپا، این نهاد به ابزاری برای “سرکوبی فعالان سایبری” تبدیل شده است.

در اطلاعیه اتحادیه اروپا از دستورهای این نهاد به شرکت‌های خدمات اینترنت برای نگه داشتن اطلاعات کاربران ایرانی، نصب دوربین مدار بسته در کافه‌ها و بستن سرویس وی.پی.ان انتقاد شده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا کلیک تشدید تحریم‌های تازه علیه “ناقضان حقوق بشر در ایران” را دیروز، ۲۰ اسفند، تصویب کردند.

با اعلام اسامی این ۹ نفر، فهرست ایرانیانی که در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا هستند به ۸۷ نفر می‌رسد. این افراد حق سفر به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را نخواهند داشت و اموال احتمالی آن‌ها در این کشور‌ها مسدود خواهد شد.

اتحادیه اروپا فهرست تحریم جداگانه‌ای هم در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران دارد. در حال حاضر ۴۹۰ نهاد و موسسه و ۱۰۵ شخص حقیقی ایران در فهرست تحریم‌های پرونده هسته‌ای اتحادیه اروپا قرار دارند.


«عدالت برای ایران» در گزارشی جزئیات بیشتری درباره ۹ فردی که روز دوشنبه ۱۱ مارس به فهرست ناقضان حقوق بشر اتحادیه اروپا اضافه شد اراه داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024