شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 11.03.2013, 19:07


رادیو فردا: به گزارش خبرگزاری ترکيه‌ای «خبرتورک»، عمليات بين‌المللی که به طور همزمان در ترکيه و آلمان انجام شده است، منجر به شناسايی و دستگيری افرادی شد که با انتقال تجهيزات از جمله از هند و آلمان به ايران، ياری‌رسان برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران بودند.

«خبرتورک» می‌گويد تجهيزاتی که اين باند در اروپا و آسيا تهيه می‌کرد، از جمله برای نصب در سايت هسته‌ای آب سنگين اراک به کار می‌رفت.

بنابرگزارش روز يکشنبه بيستم اسفند اين خبرگزاری، در هفت مورد عمليات تجسسی در شهر استانبول، يک شهروند ترکيه‌ای ايرانی‌تبار نيز مورد بازجويی قرار گرفت و همزمان يک ايرانی ديگر در فرودگاه بين‌المللی کمال آتاتورک استانبول دستگيرشد که «خبرتورک» او را ««جهره کليدی» در باند انتقال تجهيزات به ايران توصيف کرده است.

براساس اين گزارش که دوشنبه بيست و يکم اسفند نيز درخبرگزاری‌های جهانی بازتاب يافت، ماموران گمرک ترکيه همچنين منزل يک زوج ايرانی مقيم ترکيه را مورد تفتيش قرار دادند اما اين زوج ظاهراً اندکی قبل از ترکيه گريخته و لذا در فهرست افراد تحت تعقيب از سوی پليس اين کشور قرار گرفته‌اند.

گزارش «خبرتورک» اين زن و شوهرايرانی را نيز صاحب نقشی اساسی در ياری دادن به باند مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران معرفی کرده است.

«خبرتورک» می‌گويد که درعمليات همزمان در خاک آلمان نيز نيروهای مرزی و پليس آن کشور، پنج نفر را که همگی شهروندان ايران هستند، در ارتباط با همين باند قاچاق تجهيزات هسته‌ای، دستگير کرده و اسنادی که از اين افراد به‌دست پليس آلمان افتاده، مورد بررسی قرار گرفته است.

دادستانی آلمان دو هفته پيش نيز عليه دو ايرانی مظنون به دخالت در قاچاق ده‌ها موتور پهپاد برای ايران، کيفرخواست ارائه کرد.

يکی از دو ايرانی دستگير شده در آلمان که تابعيت آلمان را نيز دارد، متهم است که همراه با دوست خود، با تشکيل يک شرکت پوششی، ۶۱ موتور برای پهپاد را در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به ايران منتقل کرد. اين دو نفر در صورت محکوميت، ممکن است به دو تا پانزده سال حبس محکوم شوند.

دادستانی و رسانه‌های آلمان خبردستگيری دو ايرانی و ارائه کيفرخواست عليه آنها را تاييد کرده بودند.

«خبرتورک» می‌گويد که ايرانی‌های مظنون در ترکيه با برپايی شرکت پوششی، به هماهنگی کار انتقال تجهيزات مرتبط با برنامه هسته ای ايران مشغول بودند، که «اسناد» اين شرکت جعلی، در اختيار يک شهروند ترکيه ای بوده که اصليت ايرانی دارد، و او نيز درميان دستگيرشدگان مظنون در عمليات اخير دراستانبول است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024