جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.03.2013, 21:58


صدای آمریکا: روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال می‌نویسد مقامات دولت اوباما درباره پیمان همکاری علمی میان ایران و کره شمالی که به گفته کارشناسان احتمالا در زمینه برنامه اتمی و موشکی این دو کشور است، ابراز نگرانی کرده اند.

مسئولان آمریکایی و سازمان ملل متحد می گویند پیمانی که در ماه سپتامبر گذشته میان ایران و کره شمالی بسته شد به پیمانی که کره شمالی در سال ۲۰۰۲ با سوریه امضا کرده بود شباهت دارد. آن زمان پیونگ یانگ تازه به شکل مخفیانه ساخت یک راکتور تولید پلوتونیوم را در شرق سوریه آغاز کرده بود. اولی هاینونن، بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است: «این دو پیمان تقریبا عین هم هستند.»

پس از آزمایش اخیر موشکی و اتمی در کره شمالی و همزمان با نزدیک شدن ایران به تولید اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت بمب اتمی، مقامات آمریکایی توجه بیشتری به پیمان تهران و پیونگ یانگ دارند. واشنگتن نگران است که این دو متحد نظامی از پیمان فوق برای تقویت توانایی هسته‌ای‌شان بهره جویند.

وال استریت جورنال به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی می نویسد: «هرگونه همکاری علمی میان ایران و کره شمالی بالقوه مایه نگرانی ماست و آن را از نزدیک تعقیب می کنیم.»

پیونگ یانگ امسال برای سومین بار دست به آزمایش سلاح هسته‌ای زد و برای اولین بار یک موشک دوربرد را به فضا فرستاد. ایران هنوز به توانایی تولید سلاح نرسیده و علی رغم اتهامات کشورهای غربی مبنی بر ماهیت تسلیحاتی برنامه اتمی ایران، تهران می گوید برنامه اتمی‌اش صلح آمیز است.

پیمان همکاری میان ایران و کره شمالی در تهران با حضور محمود احمدی نژاد و کیم یونگ نام، مقام دوم کره شمالی صورت گرفت. آقای کیم در سال ۲۰۰۲ سرپرست هیات اعزامی کره شمالی به سوریه بود.

مقامات ایرانی می گویند در زمینه تکنولوژی اتمی با کره شمالی همکاری ندارند اما در عین حال از تاسیس آزمایشگاه‌های مشترک، تبادل دانشمندان و تکنولوژی میان دو طرف خبر داده اند.

وال استریت جورنال به نقل از خبرگزاری فارس به اظهارات آیت الله خامنه‌ای خطاب به آقای کیم اشاره می کند که گفته بود: «ایران و کره شمالی دشمنان مشترک دارند زیرا قدرت‌های قلدر نمی توانند کشورهای مستقل را تحمل کنند.»

رابطه نظامی ایران و کره شمالی به زمان جنگ ایران و عراق بازمی گردد. زمانی که فروش تسلیحات به ایران تحریم شده بود، کره شمالی سلاح به ایران می فروخت. از آن زمان به بعد، کره شمالی به تامین کننده عمده مواد لازم برای ساخت موشک به ایران تبدیل شد. موشک شهاب-۳ ایران بر اساس طرح موشک کره‌ای نودونگ-۱ ساخته شده است.

تامین مواد مورد استفاده در برنامه اتمی از سوی کره شمالی به ایران، از جمله ترکیبات اورانیوم، دستگاه‌های سانتریفیوژ، و اورانیوم غنی شده به ایران همواره مایه نگرانی کشورهای غربی بوده است. گفته می شود که پیونگ یانگ از نظر توسعه تکنولوژی قراردادن کلاهک اتمی بر موشک، از تهران جلوتر است.

آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند چند ماه بعد از آن که کره شمالی و سوریه پیمان اتمی امضا کردند، پیونگ یانگ یاری به دولت بشار اسد در ساخت راکتور اتمی در شرق سوریه را تحکیم کرد. این تاسیسات واقع در نزدیکی شهر دیرالزور، مدلی بود از راکتور اتمی یونگ بیون که محل استخراج پلوتونیوم استفاده شده در سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی به شمار می رود.

مقامات آمریکایی می گویند راکتور سوریه تقریبا فعال بود که جت‌های اسرائیلی در سال ۲۰۰۷ آنجا را بمباران کردند. گفته می شود شماری از مهندسان کره شمالی در آنجا کشته شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024