جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.03.2013, 16:13


در حالی که کمتر از دو هفته تا پایان سال باقی مانده است، شرایط جامعه تفاوتهای زیادی با سالهای گذشته دارد که نشان از تاثیرات سیاستهای غلط اقتصادی و مدیریتی در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار بازتاب، در طول ۵۲ هفته سال، سه هفته آخر اسفند ماه، اوج رونق فعالیتهای اقتصادی و نشاط اجتماعی در جامعه است، اما امسال تنها اثر شب عید مقداری سنگین شدن بارترافیکی است که تازه آن هم نسبت به سالهای گذشته چندان تفاوتی نکرده است.

دراین میان مهمترین تفاوت شب عید امسال با سالهای گذشته، کاهش نشاط و شادی و ذوقی است که در خانواده ها در انتهای سال دیده می شد، فشارهای اقتصادی که علاوه بر طبقات محروم حتی طبقات متوسط جامعه را نیز با چالش و بحران مواجه کرده، موجب شده است تا بسیاری از پدران خانواده شادی عید را با شرمندگی عوض کنند و فرزندان نیز آرزوهای سال گذشته را با حسرت امسال معاوضه نمایند.

در این میان افزایش شدید قیمت کالاها، به خصوص پوشاک و خوراکیها که بخش عمده خرید عید را تشکیل می دهند، موجب شده است تا شادی و حلاوت خانواده های ایرانی، رنگ نگرانی بخود بگیرد.

اختصاص عیدی ۴۰۰ هزار تومانی برای کارمندان دولت و عیدانه ۸۵ هزار تومانی برای هر نفر که مجموعا مبلغی حدود ۸۰۰ هزار تومان را برای یک خانوار ۴ نفره تشکیل می دهد، به هیچ وجه پاسخگوی هزینه های آنان نیست.

این مبلغ که باید علاوه برتامین میوه و شیرینی و تنقلات عید، هزینه چند وعده میهمانی را بدهد، دیگر رقمی برای خرید لباس عید و یا مسافرت باقی نمی گذارد و از این رو کودکان اکثر خانواده ها باید امسال عید متفاوتی را تجربه کنند.

گوشت قرمز ۳۷ هزار تومانی، مرغ کیلویی ۶ هزار تومان، برنج شش هزار تومانی، حبوبات دو برابر شده و لبنیات سربه فلک کشیده موجب شده است تا سفره کوچک شده خانواده همه مبلغ عیدی و عیدانه را در خود بگیرد و برای سایر هزینه های خانوار پولی باقی نماند.

تازه به این موضوعات باید عیدی دادن به فرزندان سایر خانواده‌های فامیل و هزینه های خانه تکانی را نیز اضافه کرد.

شب عید امسال برای خانواده های ایرانی در حالی فرا می رسد که حتی در شرایط جنگ  نیز که کشور با نفت ۸ دلاری و درآمد نفتی حدود ۶ میلیارد دلار در سال اداره می شد و نیمی از این درآمد نیز به مصارف جنگ اختصاص می یافت، تا این اندازه با بحران مواجه نبود و مدیریت کشور می توانست حداقل معیشت را برای مردم فراهم کند. اما اکنون و پس از هشت سالی که دولت های نهم و دهم مجموعا حدود هزار میلیارد دلار درآمد از نفت وگاز و فراورده های نفتی و فروش شرکتهای دولتی و ذخائر داشته‌اند، پس از گذشت تنها شش ماه از تحریمهای سخت، این گونه گرانی خانواده های ایرانی را در نوروز تحت فشار گذاشته و این در حالی است که تازه درآمد نفتی کشور حتی در همین دوره تحریم از متوسط دوران هاشمی و خاتمی بسیار بیشتر بوده است.

به نظر می رسد تنها قشر شاد و خوشحال در میان جامعه، نوکیسه‌گانی هستند که به مدد برخورداری از رانتها و فرصت طلبی اقتصادی ناشی از بی‌ثباتی و سوء مدیریت در این دولت و همچنین اتصال به کانون های قدرت، از ثروت بادآورده ای برخودار شده و سوار بر خودروهای لوکس خارجی که قیمتهای آنان ۱۰ رقمی است، فخر می فروشند و قصد دارند تعطیلات نوروز را با سفر به خارج از کشور و یا دست کم ویلاهای خود جشن بگیرند و آه حسرت را بر دل ۶۰ میلیون ایرانی دیگر که با مشکلات اقتصادی شدید دست به گریبانند، برجا می گذارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024