جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.03.2013, 7:15


بیانیه مشترک در گرامی داشت  ۸ مارس روز جهانی زن،
برابری حقوقی زن و مرد، بنیان برابری حقوقی شهروندان است!

روز جهانی زن، روزی برای مبارزه علیه تبعیض و خشونت، روز گرامیداشت مبارزات جنبش زنان برای حقوق برابر در جهان است. منشا این روز اعتراضات زنان کارگر نیویورک در ۸ مارس ۱۸۵۷ است. حرکت اعتراضی زنان در آن تاریخ با خشونت سرکوب شد، اما علیرغم سرکوب، نطفه جنبشی را گذاشت که تاکنون ادامه یافته است. کنگره بین الملل سوسیالیست ها در سال ۱۹۱۰ با ارج گذاری بر مبارزات زنان کارگر در نیویورک، روز ۸ مارس را روز جهانی زن  اعلام داشت. از آن تاریخ تاکنون این روز در اکثر کشورهای جهان به عنوان روز زن به رسمیت شناخته شده است و زنان در سرار جهان این روز را جشن می گیرند. زنان کشور ما نیز علیرغم همه تضییقات حکومت جمهوری اسلامی هر ساله این روز را گرامی می دارند و با تجمع و برگزاری برنامه های مختلف فرارسیدن آن را جشن می گیرند.

جنبش زنان امروز یکی از پایه های اصلی مبارزه برای استقرار آزادی و دمکراسی در ایران است. مبارازات بی وقفه زنان کشور ما علیه حجاب اجباری،  قوانین تبعیض آلود و برای تغییر آن ها به خصوص کمپین یک میلیون امضا یکی از درخشان ترین صفحات مبارزات حق طلبانه در طول ۳۴ سال حیات جمهوری اسلامی بوده است. زنان کشور ما با استقرار جمهوری اسلامی از بسیاری از حقوق خود مثل آزادی پوشش، آزادی انتخاب شغل دلخواه خود، حق طلاق، حضانت کودکان، آزادی مسافرت و ... محروم شدند و بر اساس قوانین تبعیض آلود و مردسالارانه از بسیاری از حقوق خود محروم شدند، اما هرگز به این بی حقوقی ها و تبعیض ها تن ندادند. در مقابل آن ها ایستادند و برای تغییر آن ها مبارزه کردند. امروز جنبش زنان کشور ما در بسیاری عرصه های اجتماعی پیشتاز است. حضور پر رنگ زنان در دانشگاه ها، جمهوری اسلامی را به فکر سهمیه بندی جنسی در دانشگاه و حذف زنان از برخی رشته های دانشگاهی نیز واداشته است.

زنان کشور ما در طول چند سال اخیر بسیاری از طرح های حکومت برای نقض حقوقشان را به چالش کشیده اند. از قانون ضد خانواده تا قانون گذرنامه را که جق مسافرت برای زنان زیر چهل سال محدود می کرد، به نفع حود تغییر داده اند و ادامه تصویب قوانین تبعیض آلود را برای حکومت دشوار ساخته اند.

ما همگام با فعالان جنبش زنان خواستار به رسمیت شناختن برابر حقوقی زنان با مردان در همه امور، آزادی پوشش، آزادی اجتماعات، آزادی انتخاب شغل و آزادی زنان زندانی و دیگر زندانیان سیاسی و مدنی هستیم.

۸ مارس روز جهانی زن را به زنان مبارز میهنمان تبریک می‌گوییم. همراه با همه زنان جهان این روز بزرگ و تاریخی را به عنوان روزی برای مبارزه برای جهانی انسانی و بدون تبعیض، خشونت و سرکوب ارج می گذاریم و از هدف والای برابری حقوقی همه انسان ها فارغ از جنسیت، مذهب عقیده، قومیت و ملیت آن ها قاطعانه دفاع می‌کنیم.  بر این باوریم که میزان آزادی زن در هر جامعه‌ای، معیار آزادی در آن جامعه است.


هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایرا ن

هیات سیاسی اجرائی
ا تحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران

۱۷ اسفند ۱۳۹۱ – ۸ مارس ۲۰۱۳



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024