جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.03.2013, 10:19


رادیو فردا: وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان نشست روز چهارشنبه ۱۶ اسفند خود در قاهره بر سر کمک نظامی به مخالفان بشار اسد به توافق رسیدند.

آنها همچنین از ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون سوریه برای نشستن بر کرسی سوریه در اتحادیه عرب دعوت کردند.

پیش از این اتحادیه عرب تاکید می‌کرد که کمک‌ها به مخالفان بشار اسد باید انسانی و سیاسی باشد. این در حالی است که بنا بر آمار سازمان ملل متحد، جنگ داخلی در سوریه تاکنون جان بیش از ۷۰ هزار نفر را در این کشور گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این بار اما بیانیه نشست پایانی وزرای امور خارجه اتحادیه عرب تاکید کرده است که «هر کشور بر پایه تمایل خود حق ارائه همه گونه کمک برای دفاع از خود را دارد از جمله کمک‌های نظامی برای حمایت از ایستادگی مردم سوریه و ارتش آزاد.»

این بیانیه با اجماع آرا تصویب نشده است و کشورهای لبنان، عراق و الجزایر با بندهای مربوط به سوریه موافقت نکرده‌اند.

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب که در کنفرانسی خبری متن بیانیه را می‌خواند افزود: «وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون سوریه دعوت کرده‌اند تا کمیته‌ای اجرایی به منظور تصاحب کرسی سوریه در اتحادیه عرب و همچنین سازمان‌ها و کمیته‌های مربوط به آن تشکیل دهند و همچنین در نشست سران اتحادیه شرکت کنند.»

نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب ۶ و ۷ فروردین آینده برگزار می‌شود.

نبیل العربی افزود: «ائتلاف تا زمان برگزاری انتخابات در سوریه و تشکیل دولتی که مدیریت این کشور را بر عهده بگیرد، به حضور در اتحادیه عرب ادامه خواهد داد.»

اتحادیه عرب حدود یک سال پیش در اعتراض به «استفاده از زور توسط دولت سوریه برای سرکوب اعتراض‌های مسالمت آمیز» عضویت این کشور را در این اتحادیه، به حال تعلیق در آورده بود.

تصمیم جدید در حالی گرفته شده است که عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان در نشست قاهره خواهان پایان تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شده بود. او همچنین بر ضرورت یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای حل و فصل بحران این کشور تاکید کرده است.

در پاسخ به منصور، حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت: «بشار اسد است که حمام خون در سوریه به راه انداخته است زیرا به تصمیم‌های اتحادیه عرب پایبند نبود و با ما برای حل و فصل بحران سوریه همکاری نکرد. او به جای آن مردم خود را با موشک‌های اسکاد هدف قرار گرفت و به تمام راه حل‌ها پشت کرد.»

ولید البنی سخنگوی ائتلاف ملی سوریه در مصاحبه با رویترز ضمن استقبال از تصمیم اتحادیه عرب گفت: «این تصمیم اگرچه دیر گرفته شد اما بهتر از آن است که هرگز گرفته نمی‌شد.»

او این اقدام اتحادیه عرب را گامی برای تصرف کرسی سوریه در سازمان ملل متحد توسط مخالفان بشار اسد دانست و گفت که این گام‌ها در آخر به سرنگونی نظام اسد خواهد انجامید.

در مقابل وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای کشورهای عربی را به نقض مقررات و نظامنامه داخلی اتحادیه عرب متهم کرد.

این بیانیه که آن را خبرگزاری دولتی سوریه منتشر کرده، افزوده است: «تصمیم‌های اتحادیه عرب از ابتدا جانبدارانه بود و قصد داشت به هر بهایی دخالت نظامی را به سوریه بکشاند.»

بیانیه وزارت امور خارجه سوریه همچنین اتحادیه عرب را متهم کرده است که در برابر هرگونه راه حل سیاسی برای بحران مانع تراشی کرده و به جای آن از طرف‌هایی در اپوزیسیون و «گروه‌های تروریستی» پشتیبانی می‌کند.

این بیانیه اتحادیه عرب را تابع موضع جانبدارانه «قطر و عربستان سعودی» توصیف کرده و با انتفاد شدید اللحن از قطر این کشور را به شلیک تیر خلاص به آنچه که نامش «اتحادیه عرب» است متهم کرده است.

این بیانیه افزوده است که تصمیم‌های اتحادیه عرب «نشانگر آن است که شیوخ پول و نفت و گاز اکنون به عوامل کنترل فعالیت‌های مشترک و امنیت ملی عربی تبدیل شده‌اند تا نظر‌ها را از دشمن حقیقی که سرزمین‌ها را اشغال می‌کند و وحدت عربی و اسلامی را هدف قرار گرفته، منحرف کنند.»

مذاکره میان آمریکا و روسیه درباره سوریه

دویچه وله: در حالی که کشورهای اروپایی با تغییر تحریم‌های خود، ارسال تجهیزات و دستگاه‌های حفاظتی را برای مخالفان سوریه آغاز کرده‌اند، مذاکرات پنهانی میان آمریکا و روسیه نیز برای پایان دادن به بحران سوریه بطور جدی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان آمریکا و روسیه در روز چهارشنبه (۱۶ اسفند/۶ مارس) در لندن با یکدیگر دیدار و درباره سوریه گفت‌وگو کرده‌اند. موضوع اصلی مذاکرات جلوگیری از ادامه خونریزی در سوریه عنوان شده است.

قرار است که میخاییل بوگدانف، فرستاده روسیه در امور خاورمیانه، و ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در حاشیه کنفرانس یمن در لندن در روز پنج‌شنبه (۷ مارس) با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت که یکی از مشکلات محوری مورد بحث میان آمریکا و روسیه سرنوشت بشار اسد است. تا کنون چندین بار میان نمایندگان آمریکا و روسیه در این زمینه مذاکره انجام گرفته است.

آمریکا خواهان کناره‌گیری فوری اسد از قدرت است، اما روسیه می‌گوید که کناره‌گیری اسد نباید پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات باشد. به گفته کاخ سفید، در تماسی تلفنی باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه، “بر سر انتقال ضروری سیاسی” توافق داشته‌اند. رهبران هر دو کشور خواهان پایان خشونت‌ها در سوریه هستند.

اخضر ابراهیمی‌، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، نیز گفت که روسیه و آمریکا برای یافتن راه‌حلی درباره سوریه نقش اساسی ایفا می‌کنند.

ارسال زرهپوش از سوی بریتانیا برای مخالفان

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در روز چهارشنبه در لندن اعلام کرد که بریتانیا زرهپوش در اختیار مخالفان اسد می‌گذارد، اما در حال حاضر مایل به ارسال سلاح برای شورشیان نیست.

هیگ تاکید کرد که این تصمیم “اقدامی ضروری، قانونی و مناسب” است. به گفته وزیر امور خارجه بریتانیا شاید از این طریق بتوان از رنج مردم سوریه تا حدودی کاست. هیگ تصریح کرد که ۱۵ میلیون یورو نیز برای کمک انسان‌دوستانه در نظر گرفته شده است.

هیگ تصریح کرد که مردم سوریه نیازمند کمک هستند و بریتانیا نمی‌تواند این واقعیت را نادیده بگیرد. وی افزود که تنها پس از تغییر مفاد تحریم‌ها، امکان ارسال چنین کمک‌هایی فراهم شد.

مخالفت آلمان با ارسال تسلیحات مرگبار به سوریه

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال حاضر قصد ارسال اسلحه برای مخالفان سوریه را ندارد. وستروله در گفت‌وگو با روزنامه “تاگس‌اشپیگل” در روز پنج‌شنبه (۱۷ اسفند/۷ مارس) تصریح کرد که ارسال جنگ‌افزار برای مخالفان اسد می‌تواند سبب رقابت تسلیحاتی در سوریه شود.

وستروله افزود که به جای ارسال اسلحه، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند با رعایت تحریم‌ها درباره ارسال وسایل حفاظتی، نظیر جلیقه‌های ضدگلوله یا دستگاه‌های مین‌روب، برای مخالفان تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه آلمان درباره اعزام مربیان نظامی برای آموزش مخالفان اسد تصریح کرد که آلمان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا چنین سیاستی را دنبال نمی‌کنند. یکی از فرماندهان ارشد ارتش آزاد سوریه در روز چهارشنبه (۶ مارس) از اتحادیه اروپا خواسته بود که هر چه زودتر به مخالفان کمک تسلیحاتی کند.

اتحادیه اروپا بتازگی محتوای متن تحریم‌ها علیه سوریه را تغییر داد. در متن جدید تحریم‌ها آمده است که اتحادیه اروپا “مجاز است که تجهیزات نظامی غیرمرگبار” به مخالفان بفروشد یا برای آنها ارسال کند؛ “این تجهیزات باید در خدمت حفاظت از جان شهروندان غیرنظامی سوریه” باشد. بدین معنا، “کمک‌های تکنیکی” به مخالفان نیز از این پس مجاز خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024