جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.03.2013, 18:34


روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ۹۱، هفته نامه «آسمان» و ماهنامه های «تجربه» و «مهرنامه» به طور همزمان توقیف شدند.

توقف انتشار این نشریات از سوی برخی خبرنگاران این نشریات تایید شده اما منابع رسمی تاکنون این خبر را تایید نکرده‌اند. غلامحسین کرباسچی و محمد قوچانی از مدیران هفته نامه‌های آسمان ، مهرنامه و تجربه می‌باشند.

توقیف‌ها احتمالا از سوی دادستانی صورت گرفته

علی مطهری می‌گوید توقیف نشریات مهرنامه، آسمان و تجربه احتمالا به صورت مستقیم از سوی دادستانی صورت گرفته است. یک عضو هیات نظارت بر مطبوعات از توقیف سه نشریه مهرنامه، آسمان و تجربه ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که احتمالا این توقیف مستقیما از سوی دادستانی صورت گرفته است.

علی مطهری به ایسنا گفت: دادستانی در مواردی که جرم مشهودی اتفاق افتاده باشد می‌تواند مستقیما نسبت به توقیف نشریات اقدام کند، اگرچه ما از آنها خواسته‌ بودیم حتی‌المقدور از طریق هیات نظارت ورود کنند و احکام از این طریق صادر شود.

وی همچنین خواستار ملاطفت بیشتر، عدم سخت گیری و همچنین احترام به آزادی بیان در برخورد با مطبوعات و رسانه‌ها شد.

بازداشت مدیرمسوول و دبیر سیاسی مغرب

مدیرمسوول و دبیر سیاسی روزنامه مغرب عصر روز چهارشنبه (امروز) با حکم دادستانی تهران بازداشت شدند.

امیرموسی کاظمی - سردبیر روزنامه‌ی مغرب - با اعلام این خبر گفت: عصر روز چهارشنبه از طرف دادستانی در دفتر این روزنامه حضور پیدا کردند و «محمدمهدی امامی ناصری» و «علیرضا آقایی‌راد» را بازداشت کردند.

او درباره‌ی دلیل این بازداشت گفت: علتی که عنوان شد نوشتن مطلبی با تیتر «ادب مرد به ز دولت اوست» توسط علیرضا آقایی‌راد - دبیر سیاسی این روزنامه - بود که در شماره‌ی دهم روزنامه به چاپ رسید. البته در این مطلب به هیچ جغرافیای سیاسی اشاره نشده و فقط براساس تفکر فلاسفه درباره‌ی یک آرمان‌شهر نوشته شده است.

وی در پاسخ به این‌که به نظر نمی‌رسد روزنامه‌ی مغرب در دور جدید انتشارش کمی از ادبیات معمول روزنامه‌نگاری فاصله گرفته است؟ بیان کرد: در تمام روزنامه‌ها انتقاد با ادبیات‌های مختلف صورت می‌گیرد و این روزنامه تلاش خود را کرده است تا از قوانین تخطی نکند.

کاظمی هم‌چنین درباره‌ی ادامه‌ی انتشار روزنامه‌ی مغرب اظهار کرد: تاکنون هیچ حکمی مبنی بر جلوگیری از انتشار روزنامه به‌دست ما نرسیده است و در این شرایط، روزنامه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

«امامی ناصری» پیش از این نیز یک مرحله بازداشت شده بود که تا چند هفته پیش در بازداشت بود. در آن مقطع سخنگوی قوه قضاییه دلیل بازداشت مدیرمسوول «مغرب» را اتهام غیر مطبوعاتی اعلام کرده بود.

دور جدید بازداشت روزنامه‌نگاران و حمله به نشریات اصلاح طلب از هفتم بهمن ماه امسال آغاز شد که در پی آن ۱۸ روزنامه نگار بازداشت شدند. تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت شده در این سه نشریه توقیف شده، فعال بودند مانند حسین یاغچی، محمد جواد روح و اکبر منتجبی. درحال حاضر به جز محمد جواد روح و احسان مازندرانی، بقیه روزنامه نگاران پس از طی چند روز، چند هفته و یک ماه حبس با قرار وثیقه آزاد شدند. اما هنوز مشخص نیست که چه اتهاماتی در پرونده آنها ثبت شده و روند بررسی و رسیدگی قضایی پرونده آنها در روزهای آینده چگونه خواهد بود.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات روز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه در همایش ائمه جمعه و جماعت استان اصفهان دستگیری های اخیر را با جریان انتخابات ریاست جمهوری آینده پیوند داد و گفت:« هدف ما جلوگیری از به وجود آمدن فتنه، قبل از انتخابات است.» حیدر مصلحی اظهار کرد که ۶۰۰ روزنامه نگار ایرانی دست نشانده استکبار وجود دارند که ۱۵۰ نفر آنها در ایران هستند و وزارت اطلاعات با دستگیری تعدادی از آنها توانسته به این جمع ضربه بزند.

بر اساس آمار و تحلیل حیدر مصلحی هنوز ۱۳۲ نفر روزنامه نگار دستگیرنشده در ایران وجود دارند که دست نشانده استکبار به حساب می آیند. حدود سه ماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ مانده است و جامعه مطبوعاتی ایران از یکماه پیش تا کنون تحت فشار و ناامنی شدید است.


قوچانی درباره آسمان و مهرنامه:
توقیف نشده‌ایم ولی منتشر هم نمی‌شویم

محمد قوچانی سردبیرمجله مهرنامه در گفت و گو با خبرآنلاین، درباره اخبار منتشر شده پیرامون نشریات مهرنامه، آسمان و تجربه گفت: “برای توقیف این سه نشریه نامه رسمی از وزارت ارشاد، هیات نظارت برمطبوعات و دادستانی به دفتر نشریات نیامده است اما به دلیل در نظرگرفتن برخی ملاحظات این سه نشریه تا اطلاع ثانونی منتشر نمی شوند. بنابراین نشریات مهرنامه، آسمان و تجربه توقیف نشده اند ولی منتشر هم نمی شوند.”

وی ادامه داد: “بزودی درباره انتشار و یا متوقف شدن این نشریات، مدیران مسول هرکدام به صورت جداگانه اظهار نظر می کنند.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024