جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.03.2013, 13:41


دویچه وله: جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت احتمال اقدام نظامی علیه ایران برای بازداشتن این کشور از دسترسی به سلاح هسته‌ای، یک بلوف از سوی دولت باراک اوباما نیست.

معاون باراک اوباما گفت، هر چند دولت آمریکا برای حل و فصل مناقشه‌ی برنامه اتمی ایران راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد، اما استفاده از گزینه نظامی برای بازداشتن ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بلوف نیست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن این سخنان را روز دوشنبه (۴ مارس/۱۴ اسفند) در واشنگتن در جمع ۱۳ هزار عضو سازمان آیپک (AIPAC)، بزرگترین لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا بیان داشت.

با توجه به احتمال ساخت مخفیانه سلاح هسته‌ای از سوی ایران و تهدید اسرائیل از سوی این کشور، جو بایدن به اعضای سازمان آیپک گفت، دفاع از امنیت اسرائیل یک موضوع مرکزی برای ایالات متحده آمریکا بوده و غیرقابل مذاکره است.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود تاکید کرد،  پیش از روی آوردن به اقدام نظامی در مورد ایران، همه دیگر گزینه‌ها باید تجربه شوند. به گفته بایدن، به این ترتیب و در صورت شکست سایر گزینه‌ها، جامعه جهانی راه حل مداخله نظامی را خواهد پذیرفت.

زمان محدود برای دیپلماسی

ساعاتی پیش از سخنرانی جو بایدن در واشنگتن، جان کری، وزیر امور خارجه دولت اوباما نیز در ریاض از عزم دو کشور آمریکا و عربستان سعودی برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای سخن گفت.

جان کری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سعود الفیصل، همتای سعودی خود افزود، زمان مذاکره با ایران برای حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشه اتمی محدود است و این زمان محدود نیز در صورتی ادامه خواهد داشت که ایران از خود جدیت نشان دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، از مذاکره نمی‌توان به عنوان ابزاری برای تاخیر در اقدام عملی و وخیم‌تر کردن شرایط بحرانی فعلی استفاده کرد. بایدن افزود، «ما نمی‌توانیم مثل فیلسوف‌ها فقط به صحبت ادامه دهیم. باید به شکل جدی و شفاف صحبت کرد و در عمل به توافق‌ها تعهد نشان داد.»

هم‌زمان با اظهارات مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا درباره ایران، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه نشست نوبتی خود را آغاز کرد. یکی از موضوع‌های اصلی دستور کار این نشست بررسی پرونده هسته‌ای ایران براساس آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس است.

در  گزارش یوکیا آمانو  گفته شده که در مذاکرات آژانس با ایران پیشرفتی حاصل نشده است. این مذاکرات برای شفاف‌سازی ابعاد پنهان یا مبهم پروژه‌های هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. علاوه براین آمانو می‌گوید ایران با نصب سانتریفوژهای نسل جدید ظرفیت‌های خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

ایران پیشتر اعلام کرده بود ۱۸۰ دستگاه سانتریفوژ نسل جدید تولید و نصب کرده است. اما فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران روز یکشنبه ( ۱۳ اسفند/ ۳ مارس)، از توليد ۳ هزار دستگاه سانتريفوژ نسل جدید خبر داد و گفت، این سانتريفوژها به‌تدريج جايگزين سانتريفوژهایی با کارايی پايين خواهند شد.

یوکیا آمانو در گزارش خود گفته است در صورت راه‌اندازی سانتریفوژهای نسل جدید (IR2)، سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران و در نتیجه ذخایر اورانیوم این کشور افزایش خواهد یافت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024