پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.02.2013, 11:26


پس از دوسال بحران در سوریه ، ایالات متحده آمریکا بالاخره مواضع خود را نسبت به مخالفان بشار اسد تغییر داده و با ارسال اسلحه به ارتش آزاد سوریه موافقت کرد.

به گزارش العربیه این موافقت به دنبال مذاکره با فرماندهان ارتش آزاد و کسب اطلاعات کافی مسئولان آمریکایی از اوضاع میدانی سوریه صورت می‌گیرد.

ایالات متحده آمریکا در در دسامبر سال گذشته اعلام کرده بود که “جبهه النصره” که در سوریه در کنار مخالفان مسلح بشار اسد قرار گرفته است با شبکه القاعده در ارتباط می باشد.

برخی منابع اعلام کردند نگرانی آمریکا در این باره با مذاکره این کشور و فرماندهی ارتش آزاد سوریه برطرف شده و در نهایت کاخ سفید به این نتیجه رسید است که گروه “النصره” هیچگونه همکاری مشترکی با ارتش آزاد ندارند، به همین دلیل واشنگتن با ارسال اسلحه به ارتش آزاد موافق کرده است.

واشنگتن “جبهه النصره” را یک تشکیلات تروریستی می داند و حاضر نیست با این گروه در مسئله بحران سوریه همکاری کند.

تجربه ایالات متحده از جنگ عراق باعث نگرانی این کشور از حضور احتمالی القاعده در سوریه شده است.

آمریکایی ها می گویند القاعده از سال 2003 تاکنون جنایت های زیادی را علیه مردم عراق مرتکب شده است.

این شبکه “تروریستی ” همچنین مسئول کشته و زخمی شدن دها تن از سربازان آمریکا در عملیات تهاجمی و یا انتحاری در نقاط مختلف جهان بویژه در عراق و یمن بوده است.

به دنبال اعتراض شدید مخالفان سوری از مواضع کاخ سفید در قبال بحران کشورشان، هفته گذشته آمریکا با فرماندهان ارتش آزاد سوریه به توافق رسید که به مخالفانی که تحت فرماندهی ارتش آزاد در این کشور می جنگند اسلحه ارسال کند به شرطی که این سلاح تنها در کنترل ارتش آزاد قرار گیرد.

ارتش آزاد نیز متعهد شد که پس از سرنگونی اسد تمام اسلحه مخالفان را جمع آوری کرده و تکلیف گروه “جبهه النصره” را نیز مشخص کند.

فعالان سوری معتقدند که بیانه اخیر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر موافقت این کشو با ارسال اسلحه به مخالفان سوری ، پیروزی بزرگی برای ارتش آزاد به شمار می آید.

مخالفان می گویند ارتش آزاد با کسب پیروزی های چشمگیر در صحنه های نبرد علیه رژیم “جنایتکار” بشار اسد توانست آمریکایی ها را متقاعد سازد که این ارتش از چارچوبی منظم و منسجم برخوردار است و می تواند در مراحل پس از سرنگونی اسد ، اوضاع کشور را کنترل کند.

کارشناسان سیاسی اوضاع سوریه بر این باورند که اظهارات اخیر جون کری و نیز ارسال محموله سلاح از کرواتی به لبنان و تحویل آن به ارتش آزاد طی دو روز گذشته را می توان به عنوان نشانه های از تغییر خط مشی سیاسی آمریکا در قبال بحران سوریه دانست.

وزیر خارجه آمریکا چند رو پیش اعلام کرده بود :” باید کاری کنیم تا بشار اسد بفهمد که محاسباتش اشتباه بوده است.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024