پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.02.2013, 10:28


با پایان یافتن دور دوم مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در آلماتی، طرفین در کنفرانس خبری مشغول اظهار دیدگاه‌ها و مواضع و پاسخ به سوالات شدند.  جلیلی تاریخ ۱۶ فروردین را به عنوان زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»، ساعتی پس از پایان دور دوم گفت و گوهای ایران و 1+5 در آلماتی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی با شرکت در کنفرانس خبری، ضمن اعلام مواضع ایران، به سوالات خبرنگاران ایرانی و خارجی پاسخ گفت.

جلیلی در سخنان خود ضمن تشکر از دولت و مردم قزاقستان بابت میزبانی مذاکرات گفت:

« جمهوری اسلامی ایران ۹ ماه پیش در مسکو طرحی را ارائه کرد که قرار شد این طرح بررسی شده و آن ها به ما پاسخ دهد. روز گذشته طرف مقابل در پاسخ این طرح پیشنهاداتی را ارائه کرد که ناظر به برخی محورهای پیشنهاد ایران بود.

برخی نکاتی که در این پاسخ مطرح شده نسبت به قبل واقع بینانه تر بوده و سعی شده در برخی موارد دیدگاه های ایران لحاظ شود؛ اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داریم. 1+5 پیشنهاد کرد گام های ملموسی برای ماه های آینده جهت اعتمادسازی برداشته شود و پیشنهادهایش در برگیرنده دیدگاه های ایران باشد. تأکید ایران بر متوازن و هم زمان بودن گام‌ها بود و اینکه پیشنهادات نباید نافی حقوق ایران باشد.

بر همین اساس، قرار شد در 27 و 28 اسفند جلسه کارشناسی در استانبول و 16 فرورودین همین جلسه مذاکرات در آلماتی برگزار شود. این گفت و گوها را گامی مثبت می دانیم که می تواند با رویکردی سازنده و متقابل تکمیل شود».


بخش‌هایی از پاسخ‌های جلیلی به پرسش‌های خبرنگاران

جلیلی پس از این سخنان، به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی درباره مذاکرات پاسخ گفت. مهمترین محورهای مطرح در پاسخ های جلیلی به سوالات خبرنگاران به شرح زیر است:

- این گفتگوها را گامی مثبت می‌دانیم که میتواند با رویکردی سازنده و برداشته شدن گام های متقابل تکمیل شود.

- ما بارها گفته‌ایم آن چیزی که میتواند یک راهبرد صحیح باشد این است که گفتگو برای همکاری باشد؛ اینکه از ابزار فشار استفاده شود حتما بی نتیجه و بی جواب خواهد بود.

- در فاصله مسکو تا آلماتی این نگاه جمهوری اسلامی بیشتر خودش را نشان داد و همه جهان آن را مشاهده کردند؛ کسانی که تحریم ها را علیه ایران اعمال کردند شاهد هستیم که امروز این رفتار برای آنها نتیجه نداشته است.

- در این دور از گفتگوها شاهد بودیم غربی‌ها علیرغم رفتارهای هشت ماه گذشته آنها بودند که سعی داشتند به دیدگاه ما نزدیک شوند.

- یکی از محورهای پیشنهادی ما در مسکو این بود که جمهوری اسلامی آمادگی دارد گام‌هایی برای همکاری بردارد و یکی از گام ها این بود که برای راکتور اتمی تهران احتیاج به سوخت 20درصد داریم و حاضریم که برای همکاری این سوخت را دریافت کنیم که آنها پاسخ مناسبی ندادند و ما خود مجبور به تولید این سوخت شدیم.

- پیشنهادات 1+5 در آلماتی واقع بینانه تر بود و نشان می‌دهد آنها به این نتیجه رسیده‌اند که در دیدگاه خود تغییر دهند.

- غربی‌ها امروز پس از هشت ماه به این نتیجه رسیدند که باید گام های واقع بینانه تری بردارند.

- سایت فوردو یک سایت قانونی و شناخته شده و زیر نظر آژانس است که آژانس در حال بررسی فعالیت های آن است و بسته شدن آن هیچ توجیهی ندارد و این خواسته 1+5 نیز نبود.

- یکی از پیشنهادات ما در استانبول، بغداد و مسکو این بود که علاوه بر موضوعات هسته ای درخصوص موضوعات غیرهسته ای مثل مسائل سوریه و بحرین نیز گفتگو داشته باشیم و در استانبول هم این موضوع را بررسی کردیم و گفتیم مسیری را که برخی کشورها در سوریه دنبال می کنند غیردموکراتیک است.

- پیشنهاد ایران در مسکو دارای 5 محور بود و مهمترین آن این بود که حق غنی سازی ایران باید به رسمیت شناخته شود.

- حق هسته ای برای تمام اعضای ان پی تی است و ما آن را حق خودمان می دانیم.

- ما هرآنچه که نیاز داشته باشیم اعمال خواهیم کرده؛ چه 5 درصد و چه 20 درصد.

- یک زمانی که همین 20 درصد را نداشتیم به همه دنیا اعلام کردیم که آن را میخواهیم ولی آن را به ما ندادند و ما چون آن را حق خود میدانستیم تولید کردیم.


کاترین اشتون: طرحی به ایران ارائه کردیم

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما اعلامیه مشترکی با جلیلی داشتیم و قرار شد در 18 مارس (28 اسفند) کارشناسان دو طرف در استانبول و بعد ایران و 1+5 در آلماتی دوباره دیدار کنند.

کاترین اشتون، اظهار امیدواری کرد که آن‌ها (ایران) به طرح ما نگاه مثبت داشته باشند. ما به طور جمعی کار کردیم و به نمایندگی از سازمان ملل این اقدامات را داشتیم تا به نتایج ملموسی برسیم. طرح ما برای اعتمادسازی است تا جلو رویم.

اشتون ادامه داد: به دنبال راه حلی هستیم که براساس ان.پی.تی و شورای امنیت و حکام پیش رویم. 1+5 طرحی اصلاح شده به طرف ایرانی ارایه داده که سازنده بوده است و نگرانی‌های بین‌المللی را در آن انعکاس می‌دهد. در این طرح اصلاح شده پیشنهادات ایران نیز لحاظ شده است.

وی در پاسخ به این که پیشنهادات 1+5 به ایران چه بود؟ گفت: من نمی‌توانم درباره طرح سخن بگویم چون می‌خواهیم اولا فرصت به ایران دهیم تا درباره طرح مطالعه کند و هم‌چنین کارشناسان باید درباره آن بحث و بررسی داشته باشند و بهتر است بگذاریم این فرآیند طی شود.

اشتون درباره این مذاکرات با اشاره به نگاه مثبت طرف ایرانی ابراز خرسدندی کرد و افزود: اگر آقای جلیلی گفتند مثبت است این خوب است‎. باید دید در قدم بعدی کارشناسان چطور کار می کنند.

او در پاسخ به این پرسش که جلیلی گفت در پیشنهاد 1+5 سخنی از تعطیلی فردو نبود اظهار کرد: من درباره طرح وارد جزییات نمی‌شوم. در دو روز گذشته سعی کردیم طرحی را به طرف ایرانی ارایه کنیم و می‌خواهیم به آن‌ها فرصت دهیم که به آن نگاه کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024